Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vill filma - Videokamera eller DSLR?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vet inte så mycket om ämnet men jag kan tänka mig att kvalitén är väldigt lika (lite skillnad på skärpedjup, +1 till DSLR) och alla inställnings möjligheter som slutartid och antal bilder per sekund är nog rätt så lika. Men det är nog ergonomin som skiljer, å andra sidan är en DSLR mindre och lättare att ta med. Och det finns väldigt mycket tillbehör för DSLR filming som gör det mycket bekvämare.

http://www.scandinavianphoto.se/product/list.aspx?sid=10817469

Sen att 7D och 5D mkII skulle ha samma film kvalité tror jag inte, det är trots allt en fullformats sensor som sitter på 5Dn.
 
Kolla in Canons och Panasonics full HD videokameror för konsumentbruk för runt 10000 kr. Dessa ger mycket bra bildkvalitet. Och blir ju billigare än om du vill ha motsvarande film kvalitet från en DSLR.
Jag har själv en Canon HF100 som har ett par år på nacken. Men den är fortfarande fruktansvärt bra.

MVH/Danne
 
Vill börja att filma men då till problemet att välja videokamera eller DSLR?

Samma problem som jag har då. :p

Vad är för- och nackdelar med att filma med en DSLR som Canon EOS 7D?

Vad jag har förstått är det bökigt och inte alls så lätt som att filma med en videokamera. Det krävs noggran planering (inte spontanfilmning) och krävs att man autofokuserar manuellt. Vet inte hur det är med 7D men misstänker att den är snarlik 550D och där hörs ju även ljudet från AF-motorn vid zoomning (givetvis mindre om objektivet har tyst AF-motor). Kan lösas med extern mikrofon.

Fördelarna är väl att bilden är slående bra och du kan experimentera med objektiv. Därtill har du ju en stillbildskamera av hög klass. :)

Själv är jag inne på en Sony HDR-CX550VE. Enda problemet jag ser med den att den filmar bara i 1080i men den har den bästa bildstabilisatorn utav alla videokameror. Vilket en DSLR saknar helt. Medans tex EOS 7D kan filma i 1080p 24fps.

Kan man överhuvudtaget jämför en videokamera med en DSLR i filmfunktionen?

Sedan att man kan få grymma bilder med en DSLR lockar lite..


Hoppas någon kan hjälpa mig att få svar på mina funderingar.


Mvh

Vet inte hur det är med 7D men Panasonic GH1 har bildstabilisator inbyggt i kitobjektivet 14-140 och objektivet är dessutom designad för HD-filmning.

Det finns säkert olika åsikter om huruvida man kan jämföra en videokamera med en systemkameras videofunktion. Min åsikt är den att du kan det, beroende på hur du tänker.

Med en systemkamera har du möjlighet att få otrolig bild med utbytbara objektiv och som dessutom ger förträffliga foton. Det här här hos en systemkamera runt 10.000:- prisklassen. Ska vi då istället titta på videokamerorna i 10.000:- prisklassen så finns det ingen som kan ta bilder i närheten av en systemkamera (kan någon videokamera det ens?). Däremot kan dessa lite dyrare videokameror ta bilder i klass med en 2000-3000:- kompaktkamera. Fördelarna med videokamera är givetvis att den är lättare att filma med eftersom det är dess främsta uppgift.

Jag kan bara berätta hur jag har tänkt och eftersom jag har begränsad budget handlar det att tänka smart. Av flera praktiska skäl ser jag en fördel att ha kombinationen foto och video i ETT, många brukar ju mena att man inte kan få diskmaskin och tvättmaskin i ett. Jag anser dock att det är lite skillnad. När jag tar med mig kamera så finns det tillfällen då man vill fota och tillfällen då man vill filma, att då ha en kamera som gör både och gör att sannolikheten ökar att jag drar nytta av båda delarna. Sannolikheten att jag bär runt på först en stillbildskamera i ena näven och en videokamera i andra näven är högst osannolik. Med andra ord vill jag både spontanfilma och filma mer seriöst. Därtill har jag en gammal dröm om en systemkamera då fotointresset även är måttligt högt.

Jag kommer att välja en systemkamera eftersom jag anser att den gör båda delarna bäst. Däremot handlar det som alltid om att prioritera här. 5D Mark II kanske ger bäst bildkvalité om man studerar det noga. Å andra sidan anser jag att det är viktigare att den följer med överallt och att det går att sätta igång kameran och få hyfsat resultat (slippa fokusera manuellt!). Därför kommer jag överväga en GH1 istället för en 550D som likt 7D och 5D Mark II ger något bättre bild. Amatör som jag är men även om jag inte vore, tror jag inte att jag kommer se skillnad på dessa rent bildmässigt vare sig i foto eller video. Däremot kommer jag få mycket bättre videos med GH1 rent tekniskt/videomässigt eftersom det är den första systemkamera som erbjuder autofokus och det mycket bra. Jag märker klart fördelarna med autofokusen, det ger ett bättre och proffsigt resultat. Fotomässigt duger den i hästlängder, kanske inte exakt i stil med 550D osv. men så gott som. Med andra ord den första system/video hybridkameran. :)
 


Jag kan hålla med dig i ditt tänkande. Den videokameran som jag var intresserad utav är Sony 550VE pga att Sony har den bästa bildstabilisatorn. Sony har val att inte inkludera 1080p/24fp. Känns mest som de vill suga ur konsumenterna ett år till innan det kommer till Sony. Med andra ord kan man se vad DSLR kan erbjuda.
Canon 7D kan filma i 1080p/24fps även 5D Mark II klarar utav det. Sedan får man även grymt bra stillbildskamera.

Den stora frågan är vilken man skall välja utav dem 2. Hade 7D haft FF så hade det varit klappat & klart. . .


Mvh
 
Kolla in Canons och Panasonics full HD videokameror för konsumentbruk för runt 10000 kr. Dessa ger mycket bra bildkvalitet. Och blir ju billigare än om du vill ha motsvarande film kvalitet från en DSLR.
Jag har själv en Canon HF100 som har ett par år på nacken. Men den är fortfarande fruktansvärt bra.

MVH/Danne


Sony har bäst bildstabilisator men saknar 1080p/24fps därav så kan man lika gärna se vad DSLR kan erbjuda om man skall titta på videokamerorna från Canon och Panasonic.


Mvh
 
Sitter i samma båt!

Hej!
Har samma problem att välja mellan dslr och videokamera. Även jag var helt inne på sonys nya modell 550ve, men tycker också att det är konstigt att den inte erbjuder olika alternativ vid filmning.
Var och tittade på denna modell igår och måste säga att stabiliseringen är grym på denna sonykamera.
Men har börjat att tänka om och kommer antagligen att satsa på Sony NEX 5 då den erbjuder autofokus vid filmning, samt att man får en bra kamera för stillfoto.
Problemet är dock att man får bara autoexponering, men hoppas att detta går att lösa via ny firmwere.
Har idag Nikon D5000 och vill inte hålla på med 2 system samtidigt vilket troligtvis gör att ena systemet blir liggande hemma och att man därigenom missar läget att både filma/fota.
Hade jag köpt Sony 550ve så känns det som en dyr uppgradering när de släpper ny modell medans jag tror på NEX 5 och framtiden med detta system. Sony kommer ju släppa filmkameran som har samma objektivfattning som NEX och som gör att men kan dela objektiven imellan dessa om man skulle bli mer seriöst sugen på att filma i framtiden. Löser de bara det här med autoexponering så är jag med.
/Rilla
 
hejsan, mitt första inlägg på fotosidan, har bara varit här och läst och kollat en hel del innan! hoppas detta inlägg hamnar bra.

har alltid både velat fota och filma (men framför allt filma) vilket har lett till den dåliga kompromissen att köpa billiga fotokameror och billiga videokameror och som dom flesta förstår så blir kvaliten på materialet därefter...
så när funktionen filmning dök upp i systemkamerorna så var det ju som det ultimata för mig, så köpte en 550d nu i våras.

att kvaliten på filmen sen dessutom enligt mig utklassar kvaliten på filmen från en filmkamera i samma prisklass gör inte saken sämre. dock är det inte så lätt att filma med, men jag är ju 100% amatör på det här med systemkameror så är väl inte så konstigt, men det är mkt roligt. knappt släppt kameran sen jag köpte den. Gjorde dock mistaget att jag köpte med canons 18-55 objektiv, vilket inte passar min typ av filmning/fotning alls. så ska lägga skatteåterbäringen på ett nytt objektiv tänkte jag, runt 4000kr...

är det något speciellt man ska tänka på när man köper ett objektiv till en systemkamera som man framför alt ska filma med? ska man ha ett objektiv med IS? har haft min avstängd när jag filmar och inte saknat den, men kanske saknar den om jag har ett större objektiv...

(jag filmar och fotar framföralt FMX och motocross så tänkte mig ett objektiv på runt 70-200)
 
hejsan, mitt första inlägg på fotosidan, har bara varit här och läst och kollat en hel del innan! hoppas detta inlägg hamnar bra.

har alltid både velat fota och filma (men framför allt filma) vilket har lett till den dåliga kompromissen att köpa billiga fotokameror och billiga videokameror och som dom flesta förstår så blir kvaliten på materialet därefter...
så när funktionen filmning dök upp i systemkamerorna så var det ju som det ultimata för mig, så köpte en 550d nu i våras.

att kvaliten på filmen sen dessutom enligt mig utklassar kvaliten på filmen från en filmkamera i samma prisklass gör inte saken sämre. dock är det inte så lätt att filma med, men jag är ju 100% amatör på det här med systemkameror så är väl inte så konstigt, men det är mkt roligt. knappt släppt kameran sen jag köpte den. Gjorde dock mistaget att jag köpte med canons 18-55 objektiv, vilket inte passar min typ av filmning/fotning alls. så ska lägga skatteåterbäringen på ett nytt objektiv tänkte jag, runt 4000kr...

är det något speciellt man ska tänka på när man köper ett objektiv till en systemkamera som man framför alt ska filma med? ska man ha ett objektiv med IS? har haft min avstängd när jag filmar och inte saknat den, men kanske saknar den om jag har ett större objektiv...

(jag filmar och fotar framföralt FMX och motocross så tänkte mig ett objektiv på runt 70-200)

Tänkte tipsa om detta objektiv http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=232054 för upptäcka att den går att köpa billigt nu innan 22.00 ikväll. =O

I varje fall fått den som rekommendation när jag efterfrågade bra objektiv att filma med till Canon EOS 550D. Å andra sidan efterfrågar du 70-200 objektiv så det här objektivet kanske inte är intressant då.

Komiskt... alla produkter jag har varit intresserad av har reats ut på CyberPhoto. Först Panasonic Lumix DMC-FZ38 och nu Canon EF 50/1,4 USM. Typiskt då att jag har kommit fram till att jag ska köpa nya NEX-5. =/ Haha!
 
en nybörjar fråga bara, vad är fördelen med fasta objektiv, jämfört med zoom objektiv?

hade nog tänkt jaga lite efter ett begagnat, 70-200 objektiv för har som sagt testat att kompromissa förr och köpa billiga grejer men brukar aldrig bli så bra. så tänkte försöka hitta något vettigt begagnat...men ska till usa om 2 veckor så är väl inte helt dumt att köpa objektiv där ist och ta med sig hem, men orkar inte med att ta med ett teleobjektiv. men ett sånt där litet fast objektiv är ju inte så jobbigt, men som jag redan frågat. på vilket sätt tjänar jag på ett fast objektiv?
 
Har själv en D90 och visst den kan filma, men det blir väl inte så jätteimponerande resultat. Har de nyare kamerorna som tex Canon 7D kommit ifrån problemen som D90 har med tex "jelly effect", vågorna som blir när man filmar i glödlampsljus osv? Eller vilka "problem" och brister finns kvar på de nya kamerorna?
 
DSLR framför videokamera lätt.

Jag har en videokamera Sony HRD FX7E som kostade 32 000kr för ca 1½år sedan.
Filmar mest musikvideor och intervjuer.

Efter att ha ägt en Canon 550D och börjat filma med så är jag såld på att filma med DSLR istället för videokamera.

Ångrar nu att jag köpte FX7E när jag för samma pengar hade kunnat köpa en Canon 5D mark II. Många filmproduktionera i hollywood börjar använda DSLR och det är med väldigt bra resultat. Både när det gäller skärpedjup men även möjlighet att filma i snyggt under mörka ljusförhållanden...

http://www.youtube.com/watch?v=cryXxxS0_jU&feature=related

Ska man ha en videokamera i samma klass så börjar vi snacka RED CAM och då pratar vi ordentliga pengar. Visst kan man använda "35mm adaptrar" för att kunna använda kameraobjektiv på filmkameror men då tappar man väldigt mycket ljus.

Nackdelarna med DSLR som jag kan se är väl dels att kameran är lätt och att filmen lätt blir skakig... men det finns många DSLR-rigar som göra detta bättre. Sen även att autofocus låter på inspelningen men det kan man lösa med externa micar. Sista nackdelen är väl att man kan få jiggle-effekt, alltså att bilden förskjuts vid snabba panoreringar. Även detta går att lösa med planerad filmning och effekt-plugins.
Tycker ändå bildkvalitén som fördel är övertygelse nog att satsa på DSLR-film istället för videokameror.

http://www.youtube.com/watch?v=Hya39HGB3PA
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.