Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket zoom-tele-objektiv skall jag välja?

Produkter
(logga in för att koppla)

ndesh

Medlem
Hej!

Jag är sugen på att köpa ett tele-zoom-objektiv i området upp till 300 och har inte en alltför tjock plånbok. Finns det några ok objektiv för runt 6000:- eller midre i den här klassen och vilket skall jag isåfall välja. IS hade varit fint, men vad jag kan förstå är det endast Canon som har det?

En annan fråga är om det är värt att kolla upp kompakta zoom-objektiv (tex Canon 75-300 DO, Sigma 28-300 etc)
Vad rekomenderar ni?

/Anders

nej. Fler tillverkare än canon har "is" men då får vi gå lite högre upp i prisskalan...

Canons konsumenttele-optik med is är inget vidare optiskt sett... För dom pengarna kan du få mycket bättre på begagnatmarknaden. Optiken i den är jämförbar med sigmas 70-300 APO macro super II men har snabbare AF och IS. Om det är värt mellanskillnaden är frågan.

Tips: Sigma EX 70-200/2,8 APO HSM + 1.4x converter är bra... går att hitta begagnat för runt 6-7k.

Har sett Sigma EX 100-300/4 för 6k begagnat. Väldigt skarpt dessutom, vet att testare på flera tidskrifter använt det som referensoptik när dom testat zoomar. Ovanligt slimmad glugg också. Köp!

Brejdol skrev:
Har sett Sigma EX 100-300/4 för 6k begagnat. Väldigt skarpt dessutom, vet att testare på flera tidskrifter använt det som referensoptik när dom testat zoomar. Ovanligt slimmad glugg också. Köp!

för 6k... det verkar trevligt... hittar du kan du ju alltid skriva i min gb :)

Det jag såg för 6k var för Nikon-bajonetten iofs, det var här på fotosidan. Jag tror inte att det är någon prisskillnad emellan bajonetterna.

Har sett det i butik för 8k, tillfällena kommer, det gäller att råka se annonsen först bara, en sån glugg ryker ju direkt.

Tack för tipsen, skall hålla ögonen öppna vad gäller beg. marknaden! (Alltid lika tålamodsprövande när det är nu man vill ha det:) )

Canon 70-200/4L blev mitt val. Tack vare att jag kunde utnyttja Canons cashbackerbjudande kostade den ganska precis 6000:- (sedan blev det ytterligare 500:- för filter och 1400:- för stativfäste, men det talar vi tyst om).

Hittills är jag mycket nöjd med den gluggen.

/Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar