** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vilket vidvinkelzoom bör man ha ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanterna? Var i helsike ser du distorsion i så korta linjer? Jag misstänker att du missuppfattat begreppet distorsion rejält. Det avser nämligen att raka linjer blir böjda; oftast mer ju längre ut från mitten man kommer. Att linjerna i din bild lutar har ingenting med objektivets konstruktion att göra, utan beror på perspektivet. Så blir det med alla raktecknande vidvinkelobjektiv, så fort man lutar dem uppåt eller nedåt. Om du beskär bilden till motsvarande ett normalobjektiv så kommer du raskt att inse anledningen till att man inte ser detta vid längre brännvidder.

Ta ett foto på en person med Sigmat och ett med Canonen så kommer du se något väldigt roligt. Helst nära och med personen ute i kanten :)

// Jocke

Martin har helt rätt ! att vertikala plan lutar bakåt och kanterna är pyramidformade har med brännvidden och handhavandet att göra. Vi är två mot en så du får bevisa vad du menar, med bildexempel.

Martin har helt rätt ! att vertikala plan lutar bakåt och kanterna är pyramidformade har med brännvidden och handhavandet att göra. Vi är två mot en så du får bevisa vad du menar, med bildexempel.

Har inte kvar Sigmat, så tyvärr. Dock vet jag iaf varför jag bytte från Sigma till Canon med mellanhopp via Tokina. Sen får väl inläggsförfattaren bestämma vad han vill ha helt enkelt.

// Jocke

Så blir det med alla raktecknande vidvinkelobjektiv, så fort man lutar dem uppåt eller nedåt.
Visst har du rätt i att han inte vet vad distortion är.

Fast du bör skriva om din mening till:
"Så blir det med alla objektiv, så fort man lutar dem uppåt eller nedåt."

Du vet det redan men andra kan misstolka det du skriver.

hhmmm heter det recitation? eller vad är namnet på effekten?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar