Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket vidvinkelobjektiv till D800?

Produkter
(logga in för att koppla)

Bullen03

Aktiv medlem
Vilket vidvinkel objektiv skulle ni rekomendera till D800.
Har ett Tokina AT-X 12-24mm F4 PRO DX II AF till Min D90,
 
Försök hitta en begagnad (eller ny från us) 17-35/2,8. Den gör faktiskt ett utmärkt "jobb".

/K
 
Den viktigaste frågan är väl vad du har för budget?

Det finns flera trevliga varianter från 14-16 och uppåt i vilken prisklass som helst!
 
Kan du nämna ett par exempel på riktigt bra objektiv,
så att jag kan läsa om dem. Budgeten anpassas efter objektivet.
 
14-24/2,8 är en mycket kompetent kombatant. Skarp som få enligt de flesta, men som du ser är den till sin natur ganska extrem.

/K
 
Samyang 14/2,8, manuell fast ultravidvinkel, billig och prisvärd

Nikon 14-24/2,8 som nämnts, bäst helt enkelt men rätt extremt.

Nikon 16-35/4 VR, prisvärt, bra och inte så extremt.

Nikon 17-35/2,8

Är ett par du kan titta på, mellan 3500 och 12 000 kr.
 
Kolla Zeiss!

Om du ska få riktigt hög kvalitet är det fast brännvidder som gäller och kanske i första hand Zeiss ZF.2 objektiv. Jag fick min D800E i lördags och har börjat med två Zeiss objektiv 35/2 och macro 100/2. De har 15,21,25,28 objektiv, men det är inga billiga saker. Men kvaliteten är utmärkt
 
Skall man ha zoom finns ju dessa alternativ som jag kommer på:

Nikkor 14-24/2,8 - skarpast och dyrast. Kan inte på FX ta filter framför (finns piratadapter för filter på DX). Ströljusskänslig p g a välvt främre element

Nikkor 16-35/4 - bildstab, distorsion som 17-35 och skärpa ungefär samma som den eller lite sämre. Kan ta filter.

Tokina 17-35 - skärpa som Nikkor 16-35 men saknar VR och enl uppgift lite ojämn i kvalitet

Nikkor 17-35/2,8 skärpa som Nikkor 16-35 men kanske lite skarpare. Tar filter och saknar VR. Oklart med reservdelar

Sigma 12-24/4,5-5,6 II bättre skärpa än föregångaren men mer distorsion. Mest vidvinkel

Sigma 12-24/4,5-5,6 första versionen med minst distorsion vid motsv brännvidd än alla ovan men sannolikt minst skarp men bra

Sedan finns Zeiss utmärkta fasta men knappast skarpare än 14-24 men enklare distorsion. Härlig byggkvalitet. Manuell fokus.
 
Tack för alla råd och tips.
Lutar mot att jag i framtiden skaffar mig ett Nikon 14-24 2.8 G ED glugg.
Då jag vill ha så mycket vidvinkel som möjligt men även kunna zooma lite.
Sedan att den inte kan ha någon filter är ju en annan femma,någon som
märkt av nackdel med detta?
 
Tack för alla råd och tips.
Lutar mot att jag i framtiden skaffar mig ett Nikon 14-24 2.8 G ED glugg.
Då jag vill ha så mycket vidvinkel som möjligt men även kunna zooma lite.
Sedan att den inte kan ha någon filter är ju en annan femma,någon som
märkt av nackdel med detta?

Polarisationsfilter går inte att köra med 14-24. Nackdelen med det är att du får svårt att komma undan reflexer när du tex fotar vattendrag.

Halvtonade och otonade gråfilter finns dock, sw-150 från Lee, och det finns även ett par olika filterhållare som tydligen ska funka ok, även om jag personligen tycker de verkar krångliga att använda i praktiken.

Jag stör mig en del på avsaknaden av polfilter, vilket ej går att avhjälpa i efterbehandlingen, men gråfiltren kan man handhålla eller fästa med gummiband.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.