Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

vilket vidvinkelobjektiv till canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

miaco

Ny medlem
hej
jag behöver hjälp
har en Canon EOS 400D och det objektivet som följde med 18-55mm. Köpte även till ett tamron 55-200 1:4-5,6
nu skulle jag vilja kompletera med ett vidvinkelobjektiv
vilket ska jag välja??
det som jag funderar på är sigmas AF 10-20/4-5,6 EX DC
tacksam för svar ;-)
mvh marie

Jag har ett Tokina 12-24 F/4 som jag är väldigt nöjd med.
Om du googlar lite finns det tester som jämför eller prova att känna på dom i butik.

hej
jag behöver hjälp
har en Canon EOS 400D och det objektivet som följde med 18-55mm. Köpte även till ett tamron 55-200 1:4-5,6
nu skulle jag vilja kompletera med ett vidvinkelobjektiv
vilket ska jag välja??
det som jag funderar på är sigmas AF 10-20/4-5,6 EX DC
tacksam för svar ;-)
mvh marie

Vad har du för budget? Jag var på jakt efter en vidvinkel för några veckor sedan.

Jag valde då mellan att vänta på Sigmas uppgraderade version av 10-20 som kommer ut inom några veckor:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=9160029
Plus: Bra zoomomfång.
Minus: Finns inga tester man kan läsa innan köp.

eller

Tokina 11-16 som jag valde och är mycket nöjd med. Det ligger på ca 7500:-
Plus: skarpt, f2.8, bra byggkvalité
Minus: begränsat zoomomfång, mycket CA, dyrt

hej budgeten ligger på runt 5000 kr
jag har varit i butik och provat men blir inte klokare för det ;-)
har även läst om dom olika objektiven,och där får man lite hjälp tamron 10-24 eller sigma 10-20 är frågan ??
tack för era svar ;-)

Jag tycker Canons EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM är bra. Fast jag ser nu budgetbegränsningen, som inte är kompatibelt med ett sånt. Inte ett nytt, i alla fall.

Ett beg EF-S 10-22! Mycket bra! Ger mycket färgrika bilder!

Känner inte säljaren och vet inte om det finns kvar heller, men här är ett exempel på ett bra objektiv (en tusing över vad du önskade dock, men om du håller ögonen öppna el prutar lite kanske det går) Värt att vänta på (för att använda en tagen reklamslogan...)!:

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=107456

Senast ändrad:
Vidvinkel Canon

Jag skulle absolut rekommendera ett begagnat Canon EF-S 10-22.
Jag hade ett själv som jag sålde för ett år sedan för 5000 kr (om jag minns rätt), då jag bytte till en 1D kamera.
Jag tror bestämt att den här ligger ett snäpp över konkurenterna, kanske beroende på att den har EF-S sockeln som tillåter att bygga in objektivet längre i kameran. Eftersom EF-S objektiv inte kan monteras på fullframe-kameror riskerar man ändå inte spegelkrock.
Det här är ett verkligt toppklassobjektiv och andrahandsvärdet står sig bra. Kanske räcker dock 5000 inte riktigt idag, men det kan inte skilja mycket.

Jag är faktiskt väldigt säker på att canons objektiv i detta fall inte alls ligger över konkurrenterna varken i optisk kvalitet eller byggkvalitet. Sen har ju alla objektiven i klassen olika för och nackdelar, men jag tror aldrig jag läst ett seriöst test där testaren jämfört och kommit fram till att canon skulle vara specieltl mycket bättre, speciellt inte när man räknar in tokinas (numera tre) alternativ.

hej igen
tack för alla goda råd och tips.... objektivet är inköp ;-)
de blev en sigma. Nu ska jag ut och fota och hoppas att jag kommer att bli nöjd ;-))
tack en än gång mvh marie linder

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar