Annons

Vilket vidvinkelobjektiv till 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kingston

Aktiv medlem
Jag planerar att köpa en canon 5d och fördjupa mina kunskaper i att fota interiörbilder. Därför behöver jag ett vidvinkelobjektiv men vet inte riktigt vilket som är lämpligt. Vill gärna ha ett med hyfsad kvalitet.

Jag köper gärna ett begagnat. Frågan är om det är riskabelt att köpa begagnat. Brukar begagnat hålla kvalitén?

Är jättetacksam för tips!
 
Du behöver välja om du ska köra fast eller zoom, samt vilken brännvidd du är ute efter. Två exempel på vidvinkelzoomar från Canon:

17-40/4L
16-35/2.8L USM II

På begagnatmarknaden kan man hitta bra grejer till schyssta priser. Är du osäker så finns det ju såklart alltid en risk när du handlar av privatpersoner du inte känner. Försök träffa den du köper före och testa objektivet så du vet vad du får och vilket skick objektivet är i. Se till att få kvitto. Lycka till. :)
 
Kolla Zisse manuelfokus men fan så mycket skarpare än Canon dom suger på vidvinkelobjektiv!!!

Inte ett dugg kategorisk ;-)

Jag är enormt nöjd med den nya varianten av TS-E 24. Det verkar också som att de som har 24/1.4 och 35/1.4 är nöjda. Allt det är ju förvisso dyra gluggar. För arkitektur är TS-E 17 en unik glugg med bra skärpa vad det verkar...

20/2.8, 24/2.8 och 17-40/4L duger också, även om dom tecknar väl mjukt. Beror på vad man ska ha dom till.
 
Jag köper gärna ett begagnat. Frågan är om det är riskabelt att köpa begagnat. Brukar begagnat hålla kvalitén?

Ja! Folk brukar vårda sina objektiv väl. Det är iofs bra att träffa säljaren och kolla att objektivet ser OK ut. Sen är väl vissa objektiv vanligare än andra begagnat. 17-40 dyker upp rätt ofta, många som har. Säkert värre med ovanliga gluggar som 14/2.8 eller såna som dessutom är rätt nya som TS-E 17/4 - dyker den upp beg hugger jag som en kobra :)
 
interiörbilder

Har själv beställt ett 16-35mm. Men jag fotograferar mest natur... Du bör nog gå upp lite från 24mm eller så, om du vill ha hyfsat rättvisande bilder.
 
Jag planerar att köpa en canon 5d och fördjupa mina kunskaper i att fota interiörbilder. Därför behöver jag ett vidvinkelobjektiv men vet inte riktigt vilket som är lämpligt. Vill gärna ha ett med hyfsad kvalitet.

Jag köper gärna ett begagnat. Frågan är om det är riskabelt att köpa begagnat. Brukar begagnat hålla kvalitén?

Är jättetacksam för tips!

5D är väl fullformat ?
Då är det EF objektiv som gäller och inte EF-S.
 
Kom precis hem från New York där jag tog lite bilder med 5dmk2 och 24/2.8. Har inte kunnat jämföra med 24/1.4 men jag antar att 2.8:an är mjukare. Rätt nöjd iafl.

Lite bilder (obs första är med 400D/10-22), andra sidan är mer kvällsbilder.
http://ihardlyknowher.com/erikhammar
 
Frågan är om du måste ha en 5D för att fota interiör, själv använder jag 50D och 10-22 .. funkar grymt bra :D
 
17-40 fungerar mindre bra i fullformat, man får vinjettering. Kan fixas lätt dock, bra objektiv, skarp och billigt. Jag kommer iaf behålla
 
Frågan är om du måste ha en 5D för att fota interiör, själv använder jag 50D och 10-22 .. funkar grymt bra :D

Jag har velat en del mellan 5D och 50D, men har kommit fram till att det är nog bäst med 5D. Jag kommer att fota annat också och då verkar 5D bättre.

Jag var inne på 10-22 objektiv. Jag fotade en del i mitt tidigare jobb men kommer inte ihåg vad jag hade för objektiv, tekniken är något jag måste bli bättre på.

Jag hittade ett objektiv på Dustin "TAMRON AF DI II 10-24/3,5-4,5 CANON", men vet ännu inte om det funkar med 5D. Det låter bra och priset är ok.
 
Jag hittade ett objektiv på Dustin "TAMRON AF DI II 10-24/3,5-4,5 CANON", men vet ännu inte om det funkar med 5D. Det låter bra och priset är ok.

Tyvärr detta objektiv fungerar inte på en Canon 5D, objektivet passar bara kameror med crop sensor som till exempel 500D, 50D och 7D.

-- Nicke
 
Tyvärr detta objektiv fungerar inte på en Canon 5D, objektivet passar bara kameror med crop sensor som till exempel 500D, 50D och 7D.

-- Nicke

Det var ju typiskt, det som verkarde så bra. Jag vill gärna ha ett med zoom. En sak som jag inte förstår riktigt är om tex 17-40/4L räcker. Bör det inte vara från 10 - något, för att fungera i små rum (badrum).
 
På en fullformatare som 5D räcker det med att det börjar runt 16-20 mm. 10mm ger motsvarande brännvidd på kameror med mindre sensor tex, 50D. Mer vidvinkel än 16mm på fullformat är ofta svårt att använda på ett vettigt sätt (dock inte omöjligt, men det kräver lite tanke och extra redigering).

16-35 2.8L II är ett riktigt bra objektiv som jag använder själv. Ganska skarpt, relativt raktecknande (mycket bättre än första versionen) och ljussstyrkan gör att man direkt i sökaren ser var skärpan sitter rätt.

Sigma 12-24 är också bra, men det är faktiskt rätt sällan det funkar med så stor vidvinkel, interiörerna blir förvrängda. Dessutom är det dålig ljusssyrka på objektivet, sökaren blir mörk och man ser inte ifall man satt skärpan rätt.

På en cropkamera är canon ef-s 10-22 ett bra objekiv.
 
Det var ju typiskt, det som verkarde så bra. Jag vill gärna ha ett med zoom. En sak som jag inte förstår riktigt är om tex 17-40/4L räcker. Bör det inte vara från 10 - något, för att fungera i små rum (badrum).

Förenklat svar för crop kamera ja för fullframe njaäe. Sigma gör en 8 mm men det är fisheye ("runda" bilder) sedan har Canon en 14 mm som kostar 25 000.

Om du står på en punkt med fullframe (5D) med en 17 mm så måste man med en crop (50D) för att att få samma utsnitt/med samma "innehåll" ha en 11 mm.

Vidvinkel som blir bra är dyrt för fullframe.
 
En liten fråga till. Var är bra ställen att leta efter kameror och utrustning på nätet? Jag tittar på Dustin men tycker inte att jag hittar allt där. Det kanske finns någon bättre sajt?
 
En liten fråga till. Var är bra ställen att leta efter kameror och utrustning på nätet? Jag tittar på Dustin men tycker inte att jag hittar allt där. Det kanske finns någon bättre sajt?

Cyberphoto, har det mesta eller i princip alla Canon, Nikon och Sigma objektiv. Självklar finns det flera andra märke.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.