Annons

Vilket vidvinkelobjektiv till 5D?

Produkter
(logga in för att koppla)
I regel för interiörbilder används kraftiga vidvinklar med liten distorsion, det klassiska är ett 14mm objektiv. Det nya 14/2,8II är förstås svindyrt, över 20.000:-. Däremot finns det något mindre skarpa 14/2,8L (I) för 8000-12000:- beg. Ett alternativ, förvisso med lite sämre kantskärpa och lite sämre motljusegenskaper, är Sigma 14-24/4,5-5,6 EX HSM för c:a 5000-6000:- beg. Det har lite sämre mittskärpa än Canon original dessutom. men väldigt låg distorsion. De absolut skarpast alt är Zeiss 18/3,5 och Canon 17/4 TS-E. För interiorbilder spelar ju motljusegenskaperna mindre roll varför Sigmas alternativ bör övervägas av kostnadsskäl. Man hamnar oftast i varje fall på max 20mm brännvidd för interiörfoto om det inte är enorma interiörer, och klassiskt, som sagt, 14mm. De enda objektiv som finns för FF är: Canon 16-35/2,8L (I,II), Canon 17-40/4L, Canon 14/2,8L, Carl Zeiss 18/3,5 (skrivs i detta fall 3,5/18) och Sigma 12-24/4,5-5,6 EX, Canon 17/4 TS-E (kostar över 25.000:- och erbjuder tilt/shift).
 
En liten fråga till. Var är bra ställen att leta efter kameror och utrustning på nätet? Jag tittar på Dustin men tycker inte att jag hittar allt där. Det kanske finns någon bättre sajt?

Förutom cyberphoto finns också scandinavian photo även om jag uppfattar cyberphoto något billigare
 
Det var ju typiskt, det som verkarde så bra. Jag vill gärna ha ett med zoom. En sak som jag inte förstår riktigt är om tex 17-40/4L räcker. Bör det inte vara från 10 - något, för att fungera i små rum (badrum).

10-22 är bra på Croppade kameror, du får samma bildutsnitt på en Fullformatskamera, (som 5D), med ett 16-35mm objektiv.

Alltså är inte 17-40mm så dumt alls.

Tänk på att EF-S objketiv inte passar på Fullformatskameror.

Köper du en 5D kan du bara använda EF-objektiv. Det har nämnts här ovan, men eftersom du inte verkade ha koll på det så nämner jag det igen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.