Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket vidvinkelobj. till Olympus E500 (4:3)?

Produkter
(logga in för att koppla)

PontusAndersson

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter ett vidvinkelobjektiv till min Olympus E-500, och letar nu efter alternativ till tex. Olympus 7-14mm f4.0 , hos andra tillverkare.

Har någon ett förslag? Sigma? Leica?

tack på förhand

Pontus
www.pixelparty.se

många som önskar små kompakta prime lenses

PontusAndersson skrev:Har någon ett förslag? Sigma? Leica?
Är du ute efter ett extremt raktecknande vidvinkel objektiv, så finns vad jag förstår hittils inte många alternativ på marknaden som matchar detta, oavsett bajonett. Jag har dock inte sett någon annan tillverkare än Olympus som tillhandahåller vidvinkelobjektiv till 4/3-Systemet. På den gemensamma websiten för www.four-thirds.org listas dessutom ett 8mm/F3.5 Fisheye, samt vidvinkelzoomen ZD 11-22mm/F2.8-3.5.

I Panasonics roadmap finns ännu inte någon vidvinkel.

Sigma har i dagsläget ingen vidvinkel heller. Eftersom nu Sigma verkar satsa på 4/3 systemet genom att som nu senast annonsera ytterligare tre nya objektiv vid Photokina för denna bajonett, så kanske man kunde hoppas att de även tar fram en/flera nya vidvinkel objektiv för 4/3-Systemet. Men hittils har samtliga Sigmas objektiv även lanserats för andra bajonetter, så de är inte specialutvecklade och unika för 4/3-bajonetten. Jag skulle tro att Sigma först måste tillhandahålla ett eget kamerahus för 4/3-bajonetten, innan man utvecklar specifika vidvinkelobjektiv för Four-Thirds. Annars blir volymerna inte tillräckligt stora och konkurrenskraftiga, samt att Sigma kan tjäna pengar på andra håll.

Om nu Olympus håller vad de lovar, med att påbörja "Chapter Two of the Four-Thirds saga" redan till PMA 2007, så är det många som önskar små kompakta prime lenses, för att liknelsen till gamla OM-systemet skall ha någon substans.

Fram till PMA, så har du således bara tre alternativ på vidvinklar, tillika miljötätade: ZD 7-14mm/F4, ZD 8mm/F3.5, samt ZD 11-22mm/F2.8-3.5.

Jag har själv det sistnämnda, vilket är mycket användbart, samt är skarpt ända ut i kanterna och med ringa vinjettering. Ibland har det varit min enda glugg jag tagit med ut på en resa och monterat på telekonvertern EC-14 för att öka på brännvidden något. Den väger dock en del med sin 72mm filtergänga.

Ref:

Re: många som önskar små kompakta prime lenses

Sundvisson skrev:
Jag har själv det sistnämnda, vilket är mycket användbart, samt är skarpt ända ut i kanterna och med ringa vinjettering. Ibland har det varit min enda glugg jag tagit med ut på en resa och monterat på telekonvertern EC-14 för att öka på brännvidden något. Den väger dock en del med sin 72mm filtergänga.

Vill du läsa några tester, kolla gärna in dessa tre:

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar