Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket vidvinkel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rasmus_83

Ny medlem
Hej! Jag gjorde en sökning men hittade inte en tråd som täckte mitt ämne riktigt tyckte jag...

Nu är skatteåterbäringen annalkandes och jag vill ha ett vidvinkel till min EOS400D för naturfoto och fyrverkerimotiv. Men frågan är vilket. Jag har hittat dessa:
Sigma EX 10-20 / 4,0-5,6 DC HSM ca:4500Kr
Tokina AT-X 12-24/4 ca:5000Kr
Tamron 11-18/4,5-5,6 Di II ca:4000Kr

Sen hittade jag några som inte kommit ut än:
Tamron 10-24/3,5-4,5 Di II IF
Tokina 11-16/2,8 Pro DX

Jag har bara hittat bra ord om dessa efter sökningar, men vad tycker ni här? Är det någon som har något/några av dessa så skriv en rad.
Mest för pengarna, kvalité, hållbarhet etc...
Det första tamronobjektivet verkar mycket bra men varför är det då billigast..? Är Sigmat värt 500kr till? Ska man vänta på Tamrons nya?
Tack för eran hjälp!
/Rasmus

Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM finns ju också, med det är några tusen dyrare än de objektiv du har listat. Det brukar få utmärkta resultat i tester.

Sigmaobjektivet är jag tveksam till. Mycket varierande resultat i tester. Tokinaobjektivet brukar få bra testresultat.

Jag har ingen egen erfarenhet av något av objektiven.

Tack för svaren!

Aha ok, jag har nog inte råd med Canons objektiv. Jag var även hos en kompis och fick leka lite med ett av hans canonobjektiv och jag tyckte inte att det kändes så gerdiget som prislappen ger sken av.
Tamron eller Tokina då :)

frwe skrev:
Kan rekommendera Tokina 12-24. Bra på alla sätt. /FW
Förutom den ganska låga kantskärpan och en hel del kromatisk aberration. Ja, jag talar av egen erfarenhet.

Tillägg: Det här visar hur meningslöst det är att starta en sån här tråd. Alla rekommenderar varmt precis den produkt de själva äger. Knappast ett bra sätt att leta objektiv information (nej, det är inte en särskrivning).

MSLink skrev:
Ett tips: www.pbase.com och kolla runt recensioner/tester.

Ta en titt på PhotoSig också. Massor av bilder att titta på(i den mån man nu skall anse webbilder som referensmaterial...).

Jag läste Ken Rockwells recension av Tokinas nya 11-16/2.8 nyss, och hade jag inte redan Sigmat och under förutsättning att han inte har ett extremt bra exemplar så skulle jag lätt vänta på det.

Tokina 12-24

Hej Rasmus.

Jag har ett Tokina 12-24 som har varit en trogen vän i lite drygt 1.5 år nu som har fungerat bra för mig. Det jag har märkt med det objektivet är att man bör blända ner ett par steg för att få bra skärpa i bilderna.

Skall sälja det objektivet ifall du skulle vara intreserad :)
UV-filter har suttit på ända sedan köp och följer med när jag säljer med.

Oavsett vad så är Tokinas 12-24 ett bra val av vidvinkel enligt mig.

Vill ha ett fisheye ist för min vidvinkel.

Mvh Björn

Tackar och bockar för alla svar.

Martin Hertsius
Tillägg: Det här visar hur meningslöst det är att starta en sån här tråd. Alla rekommenderar varmt precis den produkt de själva äger. Knappast ett bra sätt att leta objektiv information (nej, det är inte en särskrivning).

Ha ha ha ja så kan man se det :p
Slutsatsen är väl att man köper det som plånboken orkar med. Man kan nog inte få ett kasst objektiv för dom pengarna om man är amatör och ställer amatörkrav på sin utrustning, sen är det en fråga om hur mycket man vinner på att spara ihop en 500ring ytterligare till sitt objektiv.

Funderar själv på samma sak

Testade en Tokina 12-24 f4 igår på en Nikon d70.

Jg skulle ta lite interiörbilder och hade inte min egen kamera med mig och maken til usel autofokus var det länge sedan jag upplevde - den jagade mer är en desperat singel klockan 5 minuter innan stängningsdags.
Är alla exemplar såhär eller är det fel på det jag testade?

Jag väntar på Tokina 11-16mm f.2,8 och om det är lika uselt så köper jag ett Canon 10-22mm fastän ljusstyrkan är sämre än vad jag önskar, Canons egen autofokus är iaf alltid ok

MVH

Ola G

PMD skrev:
Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM finns ju också, med det är några tusen dyrare än de objektiv du har listat. Det brukar få utmärkta resultat i tester.

Sigmaobjektivet är jag tveksam till. Mycket varierande resultat i tester. Tokinaobjektivet brukar få bra testresultat.

Jag har ingen egen erfarenhet av något av objektiven.

Numera har jag visserligen ett Nikkor 14-24mm 1:2.8. Innan dess hade jag mitt Sigma 10-20 mm och det var tillräckligt bra för att mina kunder skulle köpa bilderna. Jag tycker det är ett mycket prisvärt objektiv. Se exempel http://prepix.se/sigma10_20

Jag betvivlar inte att enstaka exemplar av Sigma 10-20 är bra. Problemet tycks vara ojämnheten i kvalitet från exemplar till exemplar. Eftersom objektivet har fått så varierande resultat i olika tester så bör man nog vara beredd på att testa sitt exemplar och byta det mot ett bättre om man får ett dåligt.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto