** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket vidvinkel ska jag köpa av dessa?

Produkter
(logga in för att koppla)

punchline82

Aktiv medlem
Undrar vilket som är bäst av Sigma 8-16/4,5-5,6 DC eller Tokina AF 11-16/2,8 AT-X Pro DX ?
Har en Canon 7D. Äger en zoom som har brännvidden 17-70 så någon av dessa vill jag ha.
Eller finns där en glugg jag helt missat ?

Photozone har mätt bägge och det är dött lopp. Du kan nog helt enkelt välja mellan extremt kort brännvidd (Sigma) och bra ljusstyrka (Tokina). CA förekommer i bägge, men borde gå att fixa bort i efterbehandlingen.

Detta är bara teoretiska åsikter, jag har använt någon av dem.

Per.

SLRGear har bara mätt Sigman av de två. Den verkar vara knivskarp i mitten men lite sämre i kanterna än min Sigma 10-20 som jämförelse.

Kollar man lenstip och digital picture tycks det som om Sigma 8-16 är en aning skarpare i mitten, men Tokina är också skarp. I kanterna är det ingen skillnad tycks det.

Jag har inte heller testat nån av just dom, däremot Canon 10-22, Sigma 10-20 och tamron 10-24. Av dem är Canon bäst, Sigma strax efter och Tamron långt efter.

Av de två du väljer mellan tycks båda bjuda på hög bildkvalitet. Så det gäller om du prioriterar extrem vidvinkel eller hög ljusstyrka. Undrar om inte Tokina är bästa valet. 11 mm är rätt rejäl vidvinkel det med, och ljusstyrka är aldrig fel, särskilt om det är kombinerat med bra bildkvalitet som i Tokinans fall. Men det är en smaksak vad som är viktigast.

Var själv i detta val och båda objektiven har fått mycket bra betyg.

Mitt val föll på Tokina 11-16 eftersom jag hade krav att kunna montera på ett IR-pass filter på objektivet, något som inte alls går på sigmaobjektivet då det inte har filtergänga. Hade jag inte haft krav att kunna montera filter så hade jag nog valt Sigmat då det går ända ner till brännvidd på 8 mm vilket är rätt stor skillnad mot 11 mm.

Här är två bilder som visar skillnaden mellan 8 och 11 mm:
Exempel: 8mm och 11mm.

Bländare f/2.8 är väll trevligt när det börjar bli mörkt ute och man inte har stativ, men tar man landskapsbilder så är bländare f/2.8 inte lämplig då skärpdjupet blir rätt kort, bländare över f/8 rekommenderas och det klarar båda objektiven.

En sak som ofta glöms bort och som kanske _kan_ glömmas bort också är hurvida zoom- och fokuseringsringarna går samma väg som originaloptiken. Vill man jobba snabbt och säkert är det bäst att allt går åt samma håll. Bl a därför har jag nästan enbart originaloptik.

Alternativt kan man ju ha enbart pirater då.

Kanske en småsak värd att försumma.. men .. ??

//Johan

Tokina äldre objektiv har väl haft någon mer CA än andra. Kommer ett nytt 11-16 (vet inte när) det är troligen förbättrat även i CA, så var det i Tokina andra vidvinkel 12-24/4 som i version II både fick motor och en bättre behandling mot CA. Sigmat har jag inte hört något dåligt om, annat att det som många Sigma kan som individ ha problem med att sätta fokus rätt. Sulle tro att de är likvärdiga

Tokinan ska enligt uppgift fungera på fullformat i 16-millimetersläget. Också en detalj som kan vara bra att veta ifall man tänker sig fullformat i framtiden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar