Annons

Vilket val av telezoomobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrs C

Aktiv medlem
Hejsan!

Som vanligt rådfrågar jag er innan inköp för att känna mig säkrare i mitt val. :) Äger inget telezoomobjektiv, vilket jag saknar i olika situationer. Väljer nu mellan ett nytt Tamron 70-300 4-5,6 DI VC USD för 3000kr, ett likadant begagnat för 2200kr, eller ett begagnat Nikon 70-300mm f/4.5-5.6G ED IF AF-S VR för 3.500kr. De begagnade är i samma skick. Tänker på att jag förlorar femårsgarantin på Tamronet om jag köper begagnat. Ett nytt Nikon är just nu utanför budget. Enligt tester så verkar de båda ganska likvärdiga, och båda förespråkas av olika användare.
Hjälp mig i min beslutsångest!
 
Ett begagnat Nikon 70-300 ligger på runt 2500. Får du med den gula lappen så ingår garantin också. Jag tycker inte att du ska betala 3500 för ett begagnat.

När det gäller Nikon vs. Tamron så är det nära nog dött lopp. Jag föredrar Nikon 70-300 för att den har 67 mm filtergänga vilket gör att jag kan använda samma filter på den som på min Nikon 16-85 och 28/1,8. Tamron har 62 mm filtergänga.
 
Ett begagnat Nikon 70-300 ligger på runt 2500. Får du med den gula lappen så ingår garantin också. Jag tycker inte att du ska betala 3500 för ett begagnat.

När det gäller Nikon vs. Tamron så är det nära nog dött lopp. Jag föredrar Nikon 70-300 för att den har 67 mm filtergänga vilket gör att jag kan använda samma filter på den som på min Nikon 16-85 och 28/1,8. Tamron har 62 mm filtergänga.


Tack så jättemycket för ditt snabba och värdefulla svar, jag vet inte alls vad som är rimligt att betala för ett begagnat, vare sig Nikon eller Tamron, tyckte bara det verkade billigt. De här finns på fotoaffär med tre månaders garanti, kanske därför de är lite dyrare än vad som tydligen är brukligt. Vet du vad begagnade Tamron brukar ligga på, eller vad som kan vara ett rimligt pris? Tycker jag sett många begagnade till salu tidigare, men det verkar vara tunnsått för tillfället.
 
Tack så jättemycket för ditt snabba och värdefulla svar, jag vet inte alls vad som är rimligt att betala för ett begagnat, vare sig Nikon eller Tamron, tyckte bara det verkade billigt. De här finns på fotoaffär med tre månaders garanti, kanske därför de är lite dyrare än vad som tydligen är brukligt. Vet du vad begagnade Tamron brukar ligga på, eller vad som kan vara ett rimligt pris? Tycker jag sett många begagnade till salu tidigare, men det verkar vara tunnsått för tillfället.

Tamron brukar gå för ca 2500 begagnat. Äger det själv men har provat Nikons, Tamrons är skarpare och har snabbare fokus. :)
 
Tamron brukar gå för ca 2500 begagnat. Äger det själv men har provat Nikons, Tamrons är skarpare och har snabbare fokus. :)

Tack snälla för att du tar dig tid att svara! Kul att höra att du är så nöjd med ditt objektiv! :)
Så 2.200kr måste ju vara ett väldigt bra pris för Tamronet då, som enligt personalen var i fint skick, glaset fint, och bara några småmärken för övrigt. Motljusskydd men ingen kartong.
Skulle du köpa det, det är öppet köp, tre månaders garanti, men ingen garanti för övrigt, eller ett nytt för 3000kr?
 
Tamronet är skarpare men har mer kromatisk abberation. Skillnaderna är mätbara i laboratorium men knappast märkbara i verkligheten.
Om Tamronet är lika bra så kan jag ju lika gärna ta det. Läste dock nånstans att bokehn är sämre på Tamronet. Håller du/ ni med? Begagnat eller nytt?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.