ANNONS
Annons

Vilket systempaket är att föredra?

Produkter
(logga in för att koppla)

~svesse~

Medlem
Hejsan!
Jag har tänkt att införskaffa en systemkamera.
Jag har inte själv ägt någon egen systemkamera innan, men använt då jag gått naturfotokurs på gymnasiet.

Mitt största intressere är att fota fåglar då jag är fågelskådare, samt även actionsporter som surfing och vindsurfing. Men även landskapsfotografering är trevligt.

Jag har läst lite här på forumet och kollat runt på lite alternativ och kommit fram till följande alternativ:

1. Canon 40D + ett beg Canon Beg Canon Ef 400/5,6L för ca 9995kr.

2. Nikon D90 (el ev D80) + beg NIKON AF 300/4,0D IF ED AF-S för ca 10900kr. (Ev så byggs denna kombo ut med konverter 1,4 i framtiden.)

Jag skulle helt enkelt behöva lite feedback om vad ni lite mer kunniga tycker om mina alternativ. Låter dessa alternativ bra? Eller har jag missat något? Ju lägre pris desto gladare blir min plånbok =)
. Men är ändå ute efter kvalitet.

Tacksam för alla synpunkter!

Mvh Per

Canon alternativet är ju mest prisvärt, det skulle jag valt själv om jag hade behov av långt tele, med den skillnaden att jag skulle valt en 50D istället, då den har lite större crop pontential då den har mer pixlar.

/kent

Lite dröm priser:)

Fördelen är att du kan använda 1.4 konverter på 400'at å tejpa några pinnar, vilket inte alltid är helt dumt, tex vid vindsurfing där det ofta är rätt bra ljus.

Men jag ser Canon paketet som mest prisvärt om det skulle kostat lika mkt, men båda är ju riktigt fina...

Ha ha! Ja karl du har rätt, det ser ut som drömpriser när man läser det så=) Lite luddigt skrivet ser jag nu i efterhand! Det är bara objektiven jag hittat till de priserna begagnade.

Ja canon-alternativet känns helt klart hetast just nu. Och jag tror jag kommer nöja mig med 40D i nuläget. Men klar det är lockande med 50D Kent! =)

Tack för snabba svar!
Det är bara att fylla på om fler har åsikter! Mottages tacksamt!

Ska ner till falsterbo nu i sluten av sept, och planerar att ha med mig kitet då! Har förresten stativ som nog ska passa oxå.
Sen hoppas jag att det börjar blåsa lite igen så man kan komma ut med kompisar och fota lite surf oxå.=)

Ja b%h och warehouse är ju ett alternativ också. Hm får se.
Men tycker ni att alternativen är relevanta, eller har jag missat något alternativ som kan vara aktuellt. Då med budget runt 18-19k vill säga...

Ja janne D700+ 12-24 är säkert ett utmärkt paket=)

Mvh Per

Jag tycker att det ser bra ut, kanske att man kan kika på Canon's 100-400, inte precis lika vass på 400mm men har bildstabilisering, å är ngt dyrare ioförsig.

Trodde att du menade först att du ville hitta en 40D å 400 5.6 tillsammans för 10K, där av drömbudgeten:) Men köp objektivet nytt från USA kan i vissa fall vara liknande pris som begagnat marknaden här i Sverige, som du redan blivit tipsad om.

Om du nu vill ha ännu längre brännvidd i framtiden fungerar 1.4 konverter ganska så fint på 400'at om du nu väljer det.

Fast nu har ju dollarn stigit rätt så mycket på kort tid.
Det var inte så länge sedan den låg på 6 kronor för att nu ligga på 6,76 kronor, tyvärr!

Ja jag har faktiskt tänkt på precis 100-400, inte helt fel med is där!!! Verkar vara ett fint objektiv! Kanske med större användningsområde. Ja många myror under hatten nu minsann.=)

Ja jag såg precis att dollarn gått upp rätt rejält de sista. Forex hade säljkurs på 6,9 nu=(.

Tack för bra tankar! Ska kika runt lite på priser.

Mvh Per

För en som inte fotar fåglar... varför är alternativ 1 bättre än alternativ 2? Eller är det kort och gott så att 40D huset är mer "proffs" än D90 huset?

Jag har i dagsläget svårt och se varför jag inte hade gått på en D90, men iofs så är jag rätt nöjd med min D40 än. Objektivet hade nog fått spela störst roll om jag hade vetat vad jag vet idag.(vilket inte hade ändrat mitt beslut) (jag valde nikon enbart pga hur den kändes i handen) ligger fortfarande i limbo om jag ska köpa en d90 lr inte, det jag dock vet är att så fort jag kommer att åka iväg ngn stans så kommer jag att motivera det med et 18-200 köp.tycker jag sedan att jag vill ha ngt mer ån d40 så blir det en d90.

Optimala för mig hade varit 18-200 med d90, men jag kommer nog att vara hyffsat nöjd med d40 + x-xxx ett tag =)

ps. så ser jag inga nackdelar med en zoom PERSONLIGEN än =) (en dålig bild är för mig fortfarande bättre än en skitbra bild som inte är tagen)

Red. (vilket inte hade ändrat mitt beslut)

Senast ändrad:
Kanske en Penatx K20D med 14,6 mp och ett DA 300/4 (11tkr nytt).
Med den kombon får du både bildstabilisering och vädertätning i både glugg och hus.

Tack allesammans för alla åsikter och tips.
Jag har dock kommit fram till att det blir Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM. Tror denna kommer passa mig alldeles utmärkt!=)
Sen lutar det åt en 40D till detta.
Ska bli så roligt att komma igång!=)

Tackelitack!
Mvh Per Svensson

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar