ANNONS
Annons

Vilket studioblixtpaket är bäst? Elinchrome m.fl.?

Produkter
(logga in för att koppla)

toobee

Medlem
Jag går och funderar på att köpa ett studioblixtpaket men vet inte riktigt vilket jag ska satsa på. Jag är nybörjade som vill lära mig mer inom studiofotografering och tänker då mest ta porträtt eller på små grupper.

Jag är mest inne på Elinchrom. De har bland annat D-lite eller FX eller BX att erbjuda. Hur viktigt är det med effekten i WS?

Tacksam på all vägledning jag kan få.

Tack på förhand!

Beror på vilka ambitioner du har. Elinchrome D-Lite är väldigt prisvärt och räcker långt. För enskilda porträtt eller små grupper behöver du knappast mer än 200Ws. Jag fick nyss hem ett Elinchrome BX250Ri-paket, som dock kostar mer än dubbelt så mycket som ett D-lite paket. Men man får med allt, inklusive inbyggd Skyport (radiotrigger). Otroligt smidigt att kunna styra blixtarna från kameran.

Den enda egentliga skillnaden mellan D-lite och BX/FX/BXRi är att de senare är byggda för att användas hårdare.

Sen finns det billigare kina-blixtar som förmodligen saknar den jämnhet som Elincfrome gör i blixttemperatur, effekt osv.

Men det finns naturligtvis de som är nöjda med detta. Men efter att ha använt billigare blixtar och när man får prova på märkesblixtar så blir man oftast införstådd med varför de kostar extra.

Kan bara hålla med Jesper. Har man testat märkesblixtar - då byter man inte tillbaka till Kina blixtar. Har ett s.k. studiokit från Kaffebrus och ett kit från Elinchrome. Det är skillnad som natt och dag i det mesta. Redan när du skall montera ihop stativ, blixt och t.ex. bouncer känner du skillnaden. Under fotograferingen märks skillnaden i jämnhet på blixtljuset. Har du råd eller "tid" att spara ytterliggare någon månad, så köp märkesblixtar. Mycket trevligare och lättare att jobba med.

Tack så mkt för era svar! Det blir nog att jag köper Elinchrom, sen får jag titta i plånboken vad jag är beredd att lägga. Jag ser inte att jag ska använda blixtarna hårt så kanske ett D-lite system skulle funka för mig. Jag har dock läst att det kan vara problem med att de blir för varma eftersom en del inte har fläkt? Sen är frågan om man får "behovet" att byta upp sig när man väl börjat. =)

Ja det stämmer att de nya är fläktkylda, jag kollade precis upp det. Läste nog en gammal recension av blixten. Jag har bestämt mig för att köra på D-lite, om jag inte hittar ett annat bättre begagnat för ungefär samma pris.

Skillnaden mellan 400Ws och 200Ws i pris är ca <2000 kr. Vad får jag ut extra av ett system med 400Ws? Är det värt att köpa 400 om man som mest fotar mindre grupper av människor? Någon annan fördel förutom Ws som D-lite 4 ger?

Några synpunkter från nybliven D-Lite 2-ägare:

Jag kom över ett begagnat ToGo-kit utan fläkt. Det "problem" man kan råka ut för är att blixtarna cyklar mycket snabbare än motsvarande kina-blixtar. På full effekt cyklar de på 0,7s (1,4 för D-4). Kinablixt på 150Ws ligger på ca 3s. Använder man inte full effekt så är alltså blixtarna snabbare än min kameras serieblidtagning! Då är det lätt att det rinner iväg många bilder på kort tid => värme, men det är ju inget problem om du köper nya med fäkt.

Det du skall fundera på är vilka bländare du vill kunna använda för porträtt och produktfoto. Både D2 och D4 går att reglera i 5 steg, vilket gör att D4ans lägsta effekt är et EV starkare än D2. När jag testade produktfoto (årets pepparkakshus :) så fick jag ställa båda blixtarna på lägsta effekt, ISO 200 (lägsta på kameran) samt F/11 - F/16 för att inte överexponera. Med kraftigare blixtar hade jag tvingats använda ännu mindre bländare med sämre skärpa som följd.

Har tidigare lånar kina-blixtar av kompisar och kan säga att jag är glad att jag lade pengarna på D-Lite istället. Speciellt när jag fotar min livliga ettåring hemma är det fint att kunna dra av en snabb serie bilder.

/ Jonas

Du kommer väldigt långt med D-lite 2. När jag tar porträtt/halvkropp så har jag effekten på ca 2 till 2½ av 5 möjliga. Då har jag 1/125 f7,1 och de medföljande bouncrarna monterade. För hårljus med en snoot monterad, så krävs det ca läge 3. När det gäller helkropp, så verkar dessa bouncrar vara i minsta laget. Kan tänka mig en större bouncer kräver mer effekt och där hade gissningsvis D-lite 4 passat bättre.

I mitt fall har jag ett "vanligt" garage som studio och där tycker jag D-lite 2 räcker. Då kompletterar jag i och för sig med det minsta paketet från Kaffebrus. (De blixtarna använder jag för fonden.) Dock så har jag aldrig kört med 4 blixtar. Vanligtvis huvudljus, effektljus och fondljus.

Sedan finns det tillfällen, då jag enbart använder en blixt och reflexskärm för att få till lite skuggor och väldigt mörk bakgrund.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar