Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket steg ska jag ta efter Canon 600d?

Produkter
(logga in för att koppla)
Två saker slår mig (angående din beskrivna situation och vad jag kan se på dina bilder).

Du har inget objektiv för 'normala' eller vida perspektiv. Varför inte det? Enligt min mening faller lejonparten av alla bilder, som lättillgängliga och värda att ta, i den kategorin.

Jag skulle alltså föreslå en vidvinklig normalzoom. Även om du inte fotograferar mycket med det perspektivet, så kostar det knappt något att köpa ett mycket bra objektiv i klassen:

http://www.photozone.de/canon-eos/831-canon_1855_3556stmis

nya EF-S 18-55 F/3.5-5.6 IS STM. Det är ytterligare en uppgradering av kit-zoomen, redan bra EF-S 18-55 F/3.5-5.6 IS II som jag har.

Det finns faktiskt många andra bra alternativ, men vill du inte offra mycket pengar på ett vidare perspektiv, så är det här sanslöst bra. Alternativ kan ge dig längre zoomomfång eller större bländare, men knappast bättre skärpa eller IS.

Det andra är att det verkar som om du har råkat ta en del bilder med din 50mm 1.8 på onödigt stor bländare? Blända ner till 5.6 eller 8, så blir det mycket skarpare.

Rådet att byta ut din 55-250 IS II mot Sigmas mycket dyra, mycket stora, mycket tunga 50-150 F/2.8 har jag svårt att förstå, och avråder jag personligen från. Det jobbet som Sigman kan göra mellan 55-150, är mycket lite bättre än vad den billiga Canon'en presterar. Enligt min mening knappt ens värt förlusten av ...150-250, sen klumpigheten och pengarna.

Njää, jag tror du kan få roligare och mer förnimbara förbättringar av din fotoutrustning för 10,000.

Tack för alla tips!

Det är EF-S 18-55 F/3.5-5.6 IS II som jag också har...
men precis som du säger tror jag att ett köp av ett bättre "normalzoom" objektiv hade varit bra för mig. Och senare även ett vidvinkel...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.