Annons

Vilket stativ ska jag köpa?

embr91

Ny medlem
Hej!
Min pojkvän fyller snart år, och han har kommit på att han absolut önskar sig ett stativ. Och jag har absolut ingen aning om vad som är bra!
Han fotar inte sådär jättemycket, utan kommer nog göra det bara ibland skulle jag tro, med stativ ;) Så det känns onödigt att lägga ut hur mycket pengar som helst!
Är det någon som har ett tips? :) Han har en Canon 55D :)

Skulle vara hur skönt som helst om någon vet nått bra, så han får nått han önskar sig ;)

Tack!

Det är tyvärr fullständigt omöjligt att svara på den frågan utan att veta vad din pojkvän vill fotografera. Om han inte fotograferar så mycket över huvud taget lär han inte fotografera mer för att han får ett stativ, och stativ kan kosta från 200:- upp till nästan hur mycket som helst ...

För att veta vad som eventuellt skulle funka måste vi också veta vad han har för kamera, men om vi gissar att han vill ha stativet för att kunna fotografera i något så när dåligt ljus, eller för att kunna göra självporträtt och liknande kanske en Gorillapod av något slag skulle fungera (det är ett slags stativ man kan klämma fast runt alla möjliga prylar).

Lycka till med födelsedagspresenten, men vill du ha bra tips måste vi nog veta mer :)

Hej!
Min pojkvän fyller snart år, och han har kommit på att han absolut önskar sig ett stativ. Och jag har absolut ingen aning om vad som är bra!
Han fotar inte sådär jättemycket, utan kommer nog göra det bara ibland skulle jag tro, med stativ ;) Så det känns onödigt att lägga ut hur mycket pengar som helst!
Är det någon som har ett tips? :) Han har en Canon 55D :)

Skulle vara hur skönt som helst om någon vet nått bra, så han får nått han önskar sig ;)

Tack!

Typ ett sånt här skulle man kunna rekommendera utan att veta så mycket. Jag har gjort det enkelt för mig: Det är det billigaste vanliga trebensstativet som finns hos en välrenommerad fotobutik. Köper du något billigare finns stor risk att det är skräp.

- Det fungerar för både foto och videofilmning.
- Inte full ståhöjd, men å andra sidan litet och smidigt när man fäller ihop det. Större chans att det kommer med på fototuren...
- det finns en liknande modell som är något större för 600 kr.

Om 500 kr känns som mycket pengar behöver du nog prata lite mer med din pojkvän om vad det är han behöver.

Om det ska fungera och vara stadigt i full ståhöjd om man t ex har en telezoom behöver det vara lite stadigare. Men då blir det så pass mycket pengar så att jag inte skulle rekommendera dig att köpa det som present utan att veta mer om hur det ska användas. Ett bra stativ kan kosta över 1000 kr, då ska man verkligen veta att det är rätt grej.

Det finns en klassiker, Manfrotto 055(B)
Verkar ligga runt 1500 utan huvud.
Men det finns många huvud o välja mellan.
Dessutom är det ganska tungt o aluminium vilket är kallt i handen.

Själv filmar jag lite o skulle uppskatta ett stativhuvud som är videodämpat, skitdyrt därför äger jag inget...

Priserna för ngt vettigt startar nog runt 1000 o slutar över 10 000(men då skall man veta att man kommer att använda det mycket i framtiden)

Det vettigaste du kan göra är nog allt att skaffa en bild på ett stativ o lägga en peng i ett kuvert.
kanske kan du leta upp en tråd här på FS som diskuterar olika stativ o skriva med länken till tråden.
Eller kanske hitta en butik som kan ge ER bra råd, Cyberphoto, Scandinavian Photo eller ngn annan.

Ett stativ kan vara bättre än inget stativ.
Men ett dåligt stativ har sina begränsningar. Det finns många diskussioner om stativ här på Fotosidan och de som brukar rekommenderas i paket ligger på 1500 - 2000. Idag har det kommit några Kinesiska stativ märken som verkar billiga och bra så man kanske kan gå ner till 1000 och fortfarande hitta stativ som fungerar bra.

Några saker som man fundera på när det gäller stativ är:
- Stabilitet, tanken är ju att det ska hjälpa till att hålla uppekameran och se till att det inte skakar. Billiga stativ är ofta lite veka
- Vikten på den utrustning man ska sätta på stativet. Billiga staiv brukar inte riktigt klara den vikt som de anger. Så med en systemkamera med ett telezoom kan vara lite i överkant för dom.
- Höjd, ska man stå och fotografera vill man ju inte behöva sitta på huk elle böja sig för att se genom sökaren. Billiga stativ är ofta låga.
- Gillar man makro-fotografering, blommor, insekteer mm som ofta är på marken behöver kanske stativet ha en låg lägsta höjd eller möjlighet att monera mittpelaren horisontellt.
- Lås anordningar som fungerar smidigt (och inte börjar glappa).

Med det sagt ska jag berätta att jag på min 12 veckors Afrika tripp köpte ett billigt (150:) skit stativ i kapstaden. Den här bilden http://www.atotowi.se/test/Resor/Afrika/Sydafrika/index.html#7D126260 är tagen med det stativet men då med benen i det kortaste läget för att bli så stabilt som möjligt. Helt utfällt hade ingen Zeke varg behövts för att pusta omkull det....

En tips kan ju vara presentkort - så kan pojkvännen skaffa det stativ han vill och lägga till egna pengar.

Tillägg - sidan jag länkar till är under uppbyggnad så bilder, utformning osv är inte klart...

Det är tyvärr fullständigt omöjligt att svara på den frågan utan att veta vad din pojkvän vill fotografera. Om han inte fotograferar så mycket över huvud taget lär han inte fotografera mer för att han får ett stativ, och stativ kan kosta från 200:- upp till nästan hur mycket som helst ...

För att veta vad som eventuellt skulle funka måste vi också veta vad han har för kamera, men om vi gissar att han vill ha stativet för att kunna fotografera i något så när dåligt ljus, eller för att kunna göra självporträtt och liknande kanske en Gorillapod av något slag skulle fungera (det är ett slags stativ man kan klämma fast runt alla möjliga prylar).

Lycka till med födelsedagspresenten, men vill du ha bra tips måste vi nog veta mer :)

Haha, jag förstår att det är svårt. Och det är ännu svårare att försöka förklara när jag egentligen inte vet så mycket.
Vågar ju inte fråga ut honom heller, då han kanske förstår vad han ska få :) Vill ju att det ska vara en överraskning!
Men han snackade om att han ville filma med det. Ingen aning om vad han ska filma haha, men det var den hinten jag fick.
Han har en helt vanlig Canon eos 550D, så inte 55d som jag råkade skriva först. Med det vanliga standardobjektivet! Så det är ingen värsting kamera! :)
Tack för tipset om Gorillapod! Får kolla på det :)

Typ ett sånt här skulle man kunna rekommendera utan att veta så mycket. Jag har gjort det enkelt för mig: Det är det billigaste vanliga trebensstativet som finns hos en välrenommerad fotobutik. Köper du något billigare finns stor risk att det är skräp.

- Det fungerar för både foto och videofilmning.
- Inte full ståhöjd, men å andra sidan litet och smidigt när man fäller ihop det. Större chans att det kommer med på fototuren...
- det finns en liknande modell som är något större för 600 kr.

Om 500 kr känns som mycket pengar behöver du nog prata lite mer med din pojkvän om vad det är han behöver.

Om det ska fungera och vara stadigt i full ståhöjd om man t ex har en telezoom behöver det vara lite stadigare. Men då blir det så pass mycket pengar så att jag inte skulle rekommendera dig att köpa det som present utan att veta mer om hur det ska användas. Ett bra stativ kan kosta över 1000 kr, då ska man verkligen veta att det är rätt grej.

Tack så mycket för tipset!
Det där kan nog vara en sån jag letar efter :)

Tack så mycket för tipset!
Det där kan nog vara en sån jag letar efter :)

Bra!
En tanke bara. Om han ska filma på ställen där det är folk kan det vara bra om det går att komma upp i ögonhöjd, så man inte skyms av en massa ryggtavlor. Ett vanligt sammanhang är ju om man ska filma bekantas bröllop. Man vill kunna ställa ifrån sig kameran och placera sig någonstans i bakgrunden. I det läget skulle jag kunna tro att mitt första förslag har en aning för låg max höjd.

Et annat tillfälle är ju om man är på travtävling och vill dokumentera sin favoritpålle innan den springer in i lasagnefabriken, utan att bli skymd av pöbeln. ;)

Men å andra om stativet ska med på semestern så är det bra om det är litet.

Bra!
En tanke bara. Om han ska filma på ställen där det är folk kan det vara bra om det går att komma upp i ögonhöjd, så man inte skyms av en massa ryggtavlor. Ett vanligt sammanhang är ju om man ska filma bekantas bröllop. Man vill kunna ställa ifrån sig kameran och placera sig någonstans i bakgrunden. I det läget skulle jag kunna tro att mitt första förslag har en aning för låg max höjd.

Et annat tillfälle är ju om man är på travtävling och vill dokumentera sin favoritpålle innan den springer in i lasagnefabriken, utan att bli skymd av pöbeln. ;)

Men å andra om stativet ska med på semestern så är det bra om det är litet.

Haha ja iofs. Men det går nog att lösa med kreativitet, typ ställa på en upphöjning eller något ;) Tror han mest är glad över att få ett stativ om jag ska vara ärlig. :D
Men nu är stativet beställt, så tack igen :)))

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar