Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket stativ lämpligt ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Morjas

Aktiv medlem
Hej
Funderar på att införskaffa ett bättre stativ. Vad föreslår ni om jag använder en canon eos 1v hs och till det har jag 50mm ef f1.4 USM samt ett Canon EF 70-200 L IS F/4 ?
Söker ett bra ganska lätt stativ och kommer uppgradera med även en vidvinel canon ef 18-35 usm II.
Tips och ideer vad mans ka tänka på inför köp?
MVH
Tobias

Ganska lätt säger du.. Jag skulle rekommendera en titt på kolfiberstativ från induro som YFO har. De ligger rätt bra till i pris och är mycket fina. Just nu ger de 20% rabatt på indurostativen också. De lättaste väger lite över kilot och kostar några hundringar över 2000 om jag inte minns helt fel.

Morjas skrev:
finns ngn länk till sida du rekomenderar ?

http://www.yfo.se/

Det finns ju andra alternativ också. Manfrotto är ju prisvärda. Det beror lite på vad det får kosta och väga. Aluminium är billigare men kolfiber är lättare och dyrare. Om man inte planerar att bära runt på stativet så mycket så går det bra med ett tyngre, men planerar man att t ex bära med det på en längre vandring så är vikten av stor betydelse.

Vad som egentligen är viktare är ett bra huvud. Hellre ett lite billigare stativ och en bra kulled än tvärtom (om man nu bortser från de allra billigaste och sämsta stativen).

vilken kulled har du att rekomendera ? Funderar på resa en del med det samt vandra och ta landskapsbilder.

Jag har inte järnkoll på alla kulleder på marknaden. Det finns ju från nån hundring upp till många tusentals kronor, men nåt sånt här klarar du det mesta med:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=7406472

Undvik de allra billigaste och klenaste och sen får du avgöra hur mycket du vill lägga. Kanske nån annan har fler konkreta tips på kulleder. Testa sökfunktionen förresten.

Med en sån kulled i kombination med ett lätt kolfiberstativ så får du ett stativ på ca 1,5 kg som räcker långt. Om man vill göra stativet ytterligare stabilt så kan man lätt tynga ner det genom att hänga nåt i kroken som sitter i själva kamerapelaren.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto