Annons

Vilket raw-program kör ni?

Produkter
(logga in för att koppla)
Element5 Raw

Som jag tidigare nämnt hade jag problem med att hantera RAW i Element 5. Fick då förslag att ladda hem en plug 4.2. Dumt nog gick jag åsta och köpte Element 6 innan jag fått ordning på pluggen. Detta i tron att då lösa RAW-problemet, vilket jag också gjorde. Men det löste sig också i 5:an. Detta köp kunde jag avstått för de nyheter som ingår i denna version kan jag vara utan. Dessutom ingår det inte någon skriven handbok, den finns på CD:n. Att skriva ut denna tar tid och förbrukar nära nog en färgpatron. Mao jag känner mig lurad.
 
Eftersom jag kör Nikon så använder jag naturligtvis det bästa programmet för ändamålet... Capture NX.
 
Bussmicke skrev:
NX, hur 17 bär man sig åt för att lätta upp skuggor där?

Det går väl att köra med D-lightning också antar jag. Dedan kan man väl justera skuggorna med egen tonkurva för att påverka hela bilden. Vill man bara påverka den del så är det ju Kents förslag perfekt.
 
GIMP

Vad jag kan förstå är det några som använder sig av GIMP, och också lovordat det. Jag har därför laddat hem detta program. Har då konstaterat att det är ett program som man inte lär sig på en kafferast.

Innan jag försöker lära mig pogrammet har jag en fråga till GIMPfansen; Vad har GIMP som inte Photoshop har?
 
GIMP

Tack för din korta men givande ifo.
Eftersom jag har Photoshop Element 5 kan jag fortsätta med detta. Eller hur?
 
Konstaterade att RawShooter inte kan läsa ORF-Filer, Funderar på UFRaw och ev GIMP.
Nån som har kommentarer om detta?
 
Nackdelen med gratisprogrammen som UFRaw och RawTherape är att de inte kan läsa/skriva XMP?

Men vi får väl hoppas att det kommer i framtiden, det finns ju både specifikationer och SDK tillgängligt för utvecklarna.
 
Har inte läst hela tråden, men jag har garanterat tröttnat på LR och deras otroligt dåliga hantering av brus och skärpe-hantering. C1 4 har jag testat, men det programmet har så många buggar (t.ex. cache) så det inte ens finns hopp om livet.

Det enda som jag använder nu är Bibble Pro - det har verkligen "allt" man kan önska sig (än så länge). Brus- och skärpehanteringen är underbara båda två!

Så Bibble Pro kan jag rekommendera om du inte redan provat det :)
 
Canon Digital Photo Professional

Är det någon som har erfarenhet av Canons RAW-program Digital Photo Professional Ver 3.1.0 (3.1.0.5)? Det följde med en EOS 40D.
 
Danlo skrev:
Från o med måndag kommer jag köra med Nikon NX ;)
Lycka till!

Själv gav jag programmet chansen återigen igår. Ville testa den berömda brusreduceringen. Har inte värdens modernaste dator (1 GB RAM, 3,2 GHz) men satt typ 5 minuter mellan varje knapptryckning när jag var väl inne i brusreduceringsfönstret. Hade LR och Firefox också öppet men ändå...

Synd, för att deras U-point teknik älskar jag. Varför ingen annan gör något liknande?!! Det är ju allt man kan önska sig! Hur många gånger behöver man framkalla alla delar av ett foto lika?!! Hoppas att Adobe gör något liknande snart.
 
timofej skrev:


Synd, för att deras U-point teknik älskar jag. Varför ingen annan gör något liknande?!! Det är ju allt man kan önska sig! Hur många gånger behöver man framkalla alla delar av ett foto lika?!! Hoppas att Adobe gör något liknande snart.

Jag har nog en snabbare dator, men vad är: U-point??
 
timofej skrev:
Lycka till!

Själv gav jag programmet chansen återigen igår. Ville testa den berömda brusreduceringen. Har inte värdens modernaste dator (1 GB RAM, 3,2 GHz) men satt typ 5 minuter mellan varje knapptryckning när jag var väl inne i brusreduceringsfönstret. Hade LR och Firefox också öppet men ändå...

Synd, för att deras U-point teknik älskar jag. Varför ingen annan gör något liknande?!! Det är ju allt man kan önska sig! Hur många gånger behöver man framkalla alla delar av ett foto lika?!! Hoppas att Adobe gör något liknande snart.
--------------------------------------------------

Gillar verkligen också programmet o dess funktioner....men precis som du säger så är det förbannat segt(har bara 1gb ram o 3,2ghz också) och kräver mycket datorkraft för att det ska flyta på i hyffsat bra.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.