ANNONS
Annons

Vilket program ger smidigt arbetsflöde??

Produkter
(logga in för att koppla)

Naemi77

Aktiv medlem
Det jag vill är att hitta det bästa sättet att lagra bilder. Nu tror jag att jag använder det absolut sämsta, lagrar på usb och redigerar sedan på alla möjliga olika program.

Jag letar efter ett program som kan ta hand om allt. Där man kan lagra bilder på ett effektivt sett. Dit skickas bilderna enkelt och snabbt och delas smidigt upp enligt datumet då bilderna togs. Det är viktigt att programet stödjer RAW format. Man skall också kunna göra grundläggande redigeringar. Ett program som underlättar i kaoset helt enkelt. Har redan förjande program: photoshop elements 6, gimp, nikons eget program(nikon transfer/viewNX), windows vista där det finns ett väldigt simpelt program och picasa 3.

Tacksam om jag kan få något tips :D Bibble labs, e det nått tex.? lightroom? Något annat program? Gärna gratisprogram men tipsa gärna om annat med!

Nikon View NX & PS Elements borde väl tillsammans klara det du beskriver. Två program visserligen men det kan nog vara svårt att hitta ett som fixar allt. Vet inte riktigt vad du menar med grundläggande redigering men jag tycker Lightroom är alldeles för begränsat.

Det jag vill är att hitta det bästa sättet att lagra bilder. Nu tror jag att jag använder det absolut sämsta, lagrar på usb och redigerar sedan på alla möjliga olika program.

Jag letar efter ett program som kan ta hand om allt. Där man kan lagra bilder på ett effektivt sett. Dit skickas bilderna enkelt och snabbt och delas smidigt upp enligt datumet då bilderna togs. Det är viktigt att programet stödjer RAW format. Man skall också kunna göra grundläggande redigeringar. Ett program som underlättar i kaoset helt enkelt. Har redan förjande program: photoshop elements 6, gimp, nikons eget program(nikon transfer/viewNX), windows vista där det finns ett väldigt simpelt program och picasa 3.

Tacksam om jag kan få något tips :D Bibble labs, e det nått tex.? lightroom? Något annat program? Gärna gratisprogram men tipsa gärna om annat med!

Under åren har jag testat ett antal program och kombinationer av program.
Tidigare körde jag iView Media (numera Expression Media) Capture One Pro och Photoshop.
När Lightroom kom och släpptes i beta provade jag det och var snart fast.
Trots att jag har en licens som ger mig rätten till 3 uppdateringar var av jag använt 2 av Expression Media och Capture One så är det Lightroom jag använder till 100% och betalar för att uppgradera mellan versionerna.
Arbetsflödet är så mycket bättre:) Att man inte kan se raw filerna färdigredigerade utan att göra en jpg kopia i iView gör det programmet klumpigt. I Lightroom kan man direkt se bilden färdigt skick och skriva ut den utan att behöva ta omvägen om jpg. JPG skapar man istället efter behov.
Integrationen mellan Lightroom och Photoshop är också suverän.
Det som har varit nackdelen i LR har varit kvalitén på renderingen av raw för högupplösta kameror. Här har t.ex. Capture One Pro tidigare varit bättre. C! Pro har helt enkelt gett snyggare och bättre framkallade bilder.
I nya LR 3.0 Beta verkar Adobe kommit ikapp de andra och är i mitt tycke minst lika bra. (Kom ihåg vi pratar pixel peepar skillnader) Så jag skulle definitivt satsa mina pengar på LR.
LR 3.0 Beta kan man ladda ner gratis och prova för att se om den passar ens sätt att arbeta fram till den nya versionen släpps.

Senast ändrad:
Nikon View NX & PS Elements borde väl tillsammans klara det du beskriver. Två program visserligen men det kan nog vara svårt att hitta ett som fixar allt. Vet inte riktigt vad du menar med grundläggande redigering men jag tycker Lightroom är alldeles för begränsat.

Med grundläggande menar jag endast dom viktigaste funktionerna, om jag sedan hittar en bild som jag tycker är värd mer besvär skickar jag vidare denna bild till ett mer avancerat program. Jag tycker inte att veiw nx och elements funkat så bra hitintills...

Under åren har jag testat ett antal program och kombinationer av program.
Tidigare körde jag iView Media (numera Expression Media) Capture One Pro och Photoshop.
När Lightroom kom och släpptes i beta provade jag det och var snart fast.
Trots att jag har en licens som ger mig rätten till 3 uppdateringar var av jag använt 2 av Expression Media och Capture One så är det Lightroom jag använder till 100% och betalar för att uppgradera mellan versionerna.
Arbetsflödet är så mycket bättre:) Att man inte kan se raw filerna färdigredigerade utan att göra en jpg kopia i iView gör det programmet klumpigt. I Lightroom kan man direkt se bilden färdigt skick och skriva ut den utan att behöva ta omvägen om jpg. JPG skapar man istället efter behov.
Integrationen mellan Lightroom och Photoshop är också suverän.
Det som har varit nackdelen i LR har varit kvalitén på renderingen av raw för högupplösta kameror. Här har t.ex. Capture One Pro tidigare varit bättre. C! Pro har helt enkelt gett snyggare och bättre framkallade bilder.
I nya LR 3.0 Beta verkar Adobe kommit ikapp de andra och är i mitt tycke minst lika bra. (Kom ihåg vi pratar pixel peepar skillnader) Så jag skulle definitivt satsa mina pengar på LR.
LR 3.0 Beta kan man ladda ner gratis och prova för att se om den passar ens sätt att arbeta fram till den nya versionen släpps.

Lightroom verkar vara populärt...Men har läst någonstans att den tar mycket av datan och är segt är det så?

Lightroom verkar vara populärt...Men har läst någonstans att den tar mycket av datan och är segt är det så?

Ja LR kan ibland upplevas som segt. Det gäller speciellt när man importerar en mängd bilder från en högupplöst kamera som 5DMKII.
Det som brukar ta mest tid är att skapa thumbnails.
Detta skall å andra sidan jämföras med andra program där allt detta skapas i steg. I Expression media så skapas först thumpnails som bara är exakt som raw-filen alltså lika mörk och dyster, när jag sedan tagit in dem i Capture One Pro och framkkallar dem till jag är nöjd måste jag batch processa dem till JPG och importera dem igen i ett nytt bibliotek i iView och Iview skall skapa nya thumbnails. Sedan skall keywords och annan metadata synkas mellan raw-originalen och de nya JPG filerna.
Jämför man den tid detta tar så är LR inte långsamt.

..Jag letar efter ett program som kan ta hand om allt. ....

Du kan kanske hitta ett program som klarar allt, men kanske inte ett program som är riktigt bra (och trivsamt lättjobbat) på allt.

Gallringsprogrammet Pixort är suveränt när man ska välja och vraka mellan vilka bilder som ska sparas eller kastas. Kostar inget i lättversionen, betalversionen klarar även råfiler (men jag vet inte vilka). www.pixort.com

Om sortering, klassificering och katalogisering är viktigt för dig kan du kika på Imatch och ID Imager. Deras styrka ligger i arkiveringsfunktionerna.

Imatch: www.photools.com
ID Imager: www.idimager.com

Imatch har jag själv, men jag har knappt kommit igång med att använda det. ID Imager är ett liknande program, som jag dock inte har provat alls.

Ytterligare en röst på Lightroom här.

Import, hantering, metadata, nyckelord, filtrering, betygsättning, gruppering, 95% av den normala bildbehandlingen, export, utskrift, webalbum...

Jag gillar LR för att det påminner om hur det var förr att jobba med bilder i mörkrummet. PS har jag aldrig begripit mig på om jag ska vara ärlig.

Om man har PS, varför ska man då ha Lightroom också?

Du kan göra en del av det Lightroom gör med Bridge, men inte allt.

LR är bra på att katalogisera och göra grundläggande bildbehandling ända fram till utskrifter och webbilder. Photoshop använder jag för mer avancerad bildbehandling när man vill jobba med lager, bättre brusreducering och skärpning med plug-ins m.m.

Bäst är väl att ladda hem från Adobe och prova lite själv.

Om man har PS, varför ska man då ha Lightroom också?

PS är ett program skapat för Art Directors. Det är skapat för att göra avancerad bildbehandling av en bild.
När digital fotografering tog sin början var det ett av de enda program som kunde ge de funtioner för förbättringar av en bild som fotografer behövde.
Sedan skapade en av Adobe utvecklarna ett stöd för raw hantering i ett hobbyprojekt och Raw hanteraren var född.
När väl Adobe såg vilken jättemarknad de hade inom fotovärlden började de utveckla ett dedicerat program och detta blev Lightroom.
LIghtroom kan hantera 90-95% av allt man behöver göra med en bild och är betydligt snabbare att jobba i än Photoshop och mer komplett med bilddatabas och keywords, sökfunktioner mm.
För den som vill vara komplett kan det vara värt att både ha LR och Photoshop.
Själv kör jag idag Mac och har bara LR. Vill jag komma åt LR & Photoshop så måste jag starta min PC. Det händer, men väldigt sällan.

Lightroom är suveränt, har hjälpt mig att få en bra överblick av alla mina bilder. Och det hanterar hela bildflödet.
Jag har på senare tid upplevt det lite segt, räknar med att datorn snart måste uppgraderas. Inget konstigt med det, ett program som hanterar tusentals bilder kräver datorresurser.

Du kan kanske hitta ett program som klarar allt, men kanske inte ett program som är riktigt bra (och trivsamt lättjobbat) på allt.

Gallringsprogrammet Pixort är suveränt när man ska välja och vraka mellan vilka bilder som ska sparas eller kastas. Kostar inget i lättversionen, betalversionen klarar även råfiler (men jag vet inte vilka). www.pixort.com

Om sortering, klassificering och katalogisering är viktigt för dig kan du kika på Imatch och ID Imager. Deras styrka ligger i arkiveringsfunktionerna.

Imatch: www.photools.com
ID Imager: www.idimager.com

Imatch har jag själv, men jag har knappt kommit igång med att använda det. ID Imager är ett liknande program, som jag dock inte har provat alls.

Du har rätt, ett bra program som tar hand om allt är väldigt svårt att hitta. Jag tror att jag skall göra så här:

Jag pluggar in kameran till datorn. Det första jag gör är att konvertera raw formatet till dng. format med hjälp av adobe dng converter. Jag gör så att dng bilderna skickas till en hårddisk (eller usb) och sorteras enligt datum.
Sedan bestämmer jag vilka bilder som skall kastas (då måste jag ha ett program som klarar av dng format. Detta program skall bara fungera som ett sorts galleri. En så länge använder jag Picasa men behöver ett program som kan radera bilder i själva visningsläget, vilket kommer att underlätta) Sedan redigerar jag bilderna snabbt i photoshop elements 6 dng format grejj. (vet inte vad den heter :S) Sedan skickar man vidare dom bästa bilderna för mer redigering i själva photshop.

Detta blir helt gratis och jag tror att det kan fungera bra. Dom flesta bilderna kommer då dock sparas som dngformat, vet inte om det är någon nackdel.

PS: Har inte råd med lightroom för tillfället... :( Men det verkar ju vara överlägset!

Jag brukar importera bilderna direkt från minneskortet in i Lightroom, som lägger dem i mappar i tidsordning, utan att konvertera till dng, men som original raw-filer (cr2 i mitt fall). Jag gör nästan allt i LR och med de nya verktygen i LR2 kan man påverka delar av bilden på samma sätt som man förr skuggade med "pjattar" under förstoringsapparaten ungefär. Det fungerar väldigt smidigt och intuitivt tycker jag.

Det går att komma åt PS Elements inifrån LR men det gör jag nästan aldrig. Däremot använder jag i bland PTLens, som man också kommer åt inifrån LR, för att räta upp perspektiv och ta bort krokiga linjer. Det är verktyg som borde finnas i LR tycker jag, kanske gör det det i LR3? PTLens är annars ett väldigt bra komplement, som kostar några hundra bara.

Jag har tittat lite på senaste versionen av Canons DPP, som man kan ladda hem gratis om man har en Canonkamera, och det verkar också väldigt bra och kanske till och med är lite vassare än LR som råkonverterare. Även med detta program verkar man kunna skapa ett bra naturligt arbetsflöde, men det innehåller inte alla LR:s smarta funktioner, som t ex att kunna påverka delar av bilden. En fördel är att krokiga linjer rätas upp automatiskt i DPP (om gluggen finns i databasen).

Om jag inte redan hade LR skulle jag definitivt använda DPP, men skulle då vara tvungen att oftare gå in i PS än nu.

Senast ändrad:
LR gäller för mej

Jag rekommenderar verkligen Lightroom. Suveränt lätt att arbeta med.

Det var någon som hade kommentaren att det ibland tar tid att skap thumbnails vid importen. Jag följer Scott Kellbys råd att importera med inställningen "embedded & sidecar" som går fortast, 1/5 av stndard. Då sker renderingen när man förstorar bilden...

Lars

Du har rätt, ett bra program som tar hand om allt är väldigt svårt att hitta. Jag tror att jag skall göra så här:
!

Faktiskt inte. De finns och är bra: Lightroom och Aperture gör allt och gör det bra (nästan).

Nu kan jag i och för sig enbart uttala mig om LR när det gäller kvaliteten men jag upplever det programmet som en revolution när det kom. Jag hade tidigare ett antal olika program: ett för importen, ett för sortering och gallring, PS etc.. Nu är det LR som gäller för nästan allt.

Sorteraren/mediadatabasen är suverän. Enkel att använda men ändå kraftfull med alla funktioner som du kan tänkas behöva (nästan). Själva bildbehandlignsmotorn är samma som i PS = bra (för det mesta). Exportfunktionerna är ochså kalasfina men framför allt uppskattar jag att "allt" går att sköta från ett och samma gränssnitt. Jag upplever inte heller LR som långsam när bilderna väl är importerade. Att bläddra och söka bland mina +50000 bilder går i ett nafs. Samma sak med "developer" modulen. Det går blixtsnabbt att justera bilderna. En och en eller i batch.

Men visst finns det några svagheter. En är att vid importen så känns det lite segt. Först skall alla bilderna in i databasen för att sedan renderas om (om du vill). Avstår du från denna rendering så tar det lite längre tid att få upp en bra bild på skärmen vid bläddring med importen tar istället kortare tid. En annan "svaghet" är att jag och LR inte alltid är överens om färgerna men det är en smaksak. Brushanteringen är en annan svaghet som LR delar med PS. De fristående programmen är avsevärt bättre. En annan svaghet är att LR inte stödjer webpublicering. Dvs att du kan komma åt bilderna via webben såsom i tex Fotostation. Du kan i och för sig skapa olika webapplikationer i LR men alltså inte söka och välja bilder från webben. Tex om du vill sälja bilder och behöver låta kunderna leta själva.......

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar