Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket program gäller för bästa bild av RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

Chano

Aktiv medlem
Vilket program gäller nu för RAW-bilder
PS-CS klarar ju inte RAW så bra har jag märkt.
Skriver man ut bilder känns det inte bra att inte kunna få ut det som går.
Nån som vet och som har testat.
Är det Nikon Capture.
Man vill gärna kunna luta upp och beskära också.
Mvh/-Anders (som just malt ner CS)

CS klarar RAW utan problem.

C1 pro från Phase One är ett annat program som är rätt så schysst. Funktionerna är lite krångligare att lära sig, men nästintill samma möjligheter som i CS. Jag upplever dock, rent subjektivt, att bildkvalitén blir bättre från C1.

Skillnaderna dom två emellan, i möjligheter, är marginell. Man jobbar bara på olika sätt i de olika programmen för att uppnå samma sak.

Vad menar du med att du inte får ut det så bra på skrivaren? Att färger inte stämmer överens mellan skrivare och skärm har ingenting med RAW-formatet att göra. Då handlar det om att kalibrera och skapa färgprofiler. Det är en helt annan historia.

Jag ser ju att jag förlorar info gentemot Nikon Wiew med CS på skärmen.
Om jag gämför bilder mot varandra.
Har haft problem med beställningar efter att jag varit tvunget at beskära och luta upp i CS.
Men bilder jag skickar och beställer bilder från Nikon Wiew är superstuds i.
-Anders

Tog bilder genom vatten där jag utan problem fick fram botten och grenar i Nikon Wiew. Fint djup och färger.
Men i CS blev det inte alls bra. Gick inte att få fram så mycket info utan att förstöra högdagrar. Och färger var också svåra att få rätt. T ex.
-Anders

Vet inte vad du har haft för inställningar i CS. Kan ha med allt från vald upplösning till vald färgprofil. Att bilderna blir förändrade efter att man rättat till en lutande horisont är nog inte så konstigt eftersom det oftast sker en bearbetning av bilden, ibland med efterföljande interpolering. Då kan bilden ta lite stryk, men det beror som sagt också på vilka inställningar man har.

Jo men nu har jag provat utan att göra några sjusteringar alls i lut och beskärning.
Vilken profil ska man ha??
-Anders

Bilden förstörs alltså direkt den går in i CS.
Inte mycket men ändå. Har misstänkt att det varit nåt elände men nu har jag gämfört.
-Anders

stoltz skrev:
CS klarar RAW utan problem.
Nej, det har åtminstone tidigare varit en del problem. Läs t ex denna tråd. Detta har diskuterats en hel del på nätet. Om jag inte minns fel har har Adobe Camera Raw uppdaterats sedan dess, med vilket resultat vet jag inte.

Senast ändrad:
Chano skrev:
Vilket program gäller nu för RAW-bilder
Skriver man ut bilder känns det inte bra att inte kunna få ut det som går.
Nån som vet och som har testat.
Är det Nikon Capture.
Man vill gärna kunna luta upp och beskära också.
Mvh/-Anders (som just malt ner CS)
Ja, Thom vet och har testat.

I DPreviews test ad EOS 1 Mk II finns en jämförelse (med bilder) av hur olika program hanterar raw (från just den kameran).

personligen föredrar jag capture one. tycker det är enkelt att använda, snabbt och ger enormt bra resultat.

Chano skrev:Vilket program gäller nu för RAW-bilder
Jag tycker det är precis tvärtom; CS hanterar NEF bättre än Capture och klarar högdagrar bättre. Jag kör visserligen inte senaste Capture, har 3.5.1, men ändå.

Bilagor

• capture.jpg
    capture.jpg
    32.6 KB · Visningar: 680
Denna bild är resultatet av en omvandling från NEF till JPEG via Capture och Camera RAW.

Högdagrarna blev för en gångs skull ganska lika (CS brukar bli aaaningen bättre).

Filstorleken skiljer med 2,8 M för CS och 5,5 från Capture, bilderna sparade med max kvalitet.

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    34.8 KB · Visningar: 424
mipert skrev:
Denna bild är resultatet av en omvandling från NEF till JPEG via Capture och Camera RAW.

Högdagrarna blev för en gångs skull ganska lika (CS brukar bli aaaningen bättre).

Filstorleken skiljer med 2,8 M för CS och 5,5 från Capture, bilderna sparade med max kvalitet.
Måste erkänna att jag inte riktigt förstår diskussionen kring högdageråtergivning - menar ni med standardinställningar? Att överexponerade partier är borta är ju lätt att inse men för övrigt kan man ju i C1 variera profiler, ställa in exponeringen med levels/curves, etc.

Snabbstartguide?

Efter att ha läst igenom diskussionen och hittills alltid använt Camera RAW vill jag åtminstone testa C1. Har därför laddat hem demon från PhaseOne och installerat den. Det var mycket "knappar och spakar" - finns det någon typ av snabbstartguide förutom hjälpfilen som följer med? Vill gärna skriva ut och läsa i soffhörnet innan jag träder till verket...

mvh Janne

Katten också att man skall vara så snabb med att fråga! (Fråga först och titta sedan... :)

Hittade en - på PhaseOnes sida. Här är den!

/Janne

Senast ändrad:
Jag måste förtydliga mig med att jag menar alltså Capture Editor från Nikon, inte CaptureOne från Danmark.

Anledningen till att jag lade ut en testbild är att det just nu pågår tre diskussioner om vilket program som skall användas för konvertering till JPEG från RAW.
I en av dem anser en del att man skall kasta Photoshops plugin genom fönstret för den är så usel. Färgerna blir fel, högdagrar försvinner med mera.

Jag håller inte med om det, därför tycker jag det är bra att se bildexempel, bäst är att göra ett utvärderande test själv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar