Annons

Vilket program för RAW (350D)

Produkter
(logga in för att koppla)
Uttryck skrev:
Har också laddat hem RawShooter men fattade att den som går att ladda hem gratis enbart är en trial-version. Och att den är tidsbegränsad eller nåt å att man måste köpa programmet istället då. Stämmer det?
Det är en beta-version som man säger i datavärlden d.v.s. dom som nu använder den hjälper till att debugga den och när man hittar fel anmäler man det. Det är inget sagt om att det skulle finnas en tidsbomb i den. Jag skulle tro att dom amatörer som nu också är med och testar kan fortsätta använda betaversionen men proffsen kommer naturligtvis att köpa betalversionen eftersom det säkert kommer ytterligare godisbitar i den. Jag har hittills klarat mig utan fel och skulle i princip kunna behålla gratisverionen.
 
Jochum Berg skrev:
Christer, är det någon skillnad kvalitetsmässigt då på resultatet?
Ja, man får stor hjälp av ett antal finesser för att öka kvaliten. T.ex. finns det en grafisk högdager- och skugg-justeringsfunktion som är verkligen bra, man ser direkt när det blir pixelklipp p.g.a. att man dragit i någon av spakarna för hårt. Längst ner till höger finns en varningstavla med ett ! Om man har den intryckt ser man direkt grafiskt var det blir pixelklipp i bilden.

Det finns också en Auto Vitbalans och en Auto Exponeringsfunktion, samt en Auto ALL som är båda dom. Jag har inte använt dom förrän idag när jag testat dom. Tidigare har jag efter konverteringen till JPG kört PS ctrl+L (Levels) för att justera vit- och svartpunkterna. Idag lät jag Rawshootern själv göra Auto ALL och efter konverteringen fanns ingenting kvar att justera. Så man hittar den ena godbiten efter den andra men det tar en viss tid och jag har nog inte hittat allt än.
 
Citat ur nyhetsbrev från Pixmantec angående
frågan om programmet är gratis i framtiden.


"We understand that some users have been given the impression that
the product is only FREE for a trial period, as eluded to by the messaging
received during product download. However, we can categorically state
that Rawshooter essentials 2005 will be FREE for ever and that messages
received to the contrary are merely a function of the services of our
e-commerce partner."


Verkar inte så dumt, eller hur?
 
Rawshooter är helt ok, precis det programmet jag skulle ha använt om jag hade använt Windows, jag kör SuSE Linux 9.x till 99.9% så då är det dcraw och gimp med rawphoto plugin som gäller + lite egna script/program för batchkonvertering mm.
PS CS/CS2 känns lite overkill prismässigt för att kunna skärpa till en bild eller ändra nivåer. Gimp sköter det alldeles utmärkt!

Jochum: jag har inte sett något liknande dina symptom när jag har använt dcraw (Canon 300d), har du en av dessa kameror? Det är dessa som funkar med dcraw enligt Dave Coffin.
# Olympus C5050Z
# Olympus C5060WZ
# Olympus C70Z,C7000Z
# Olympus C8080WZ
# Olympus E-1
# Olympus E-10
# Olympus E-20
# Olympus E-300

/Micke
 
lcme skrev:
Jochum: jag har inte sett något liknande dina symptom när jag har använt dcraw (Canon 300d), har du en av dessa kameror? Det är dessa som funkar med dcraw enligt Dave Coffin.
# Olympus C5050Z
# Olympus C5060WZ
# Olympus C70Z,C7000Z
# Olympus C8080WZ
# Olympus E-1
# Olympus E-10
# Olympus E-20
# Olympus E-300

/Micke

Du såg bilderna ovan, så var det förut med dcraw och min Oly C5050z och samma symptom med en uppdaterad (idag) dcraw och min nya 350D. Precis samma symptom, fast det syns bara på raka och kontrastrika linjer, vertikala (här är de lodräta för jag hade kameran stående), ljusare företrädesvis. Men man kan se en tendens ibland på den andra bilden oxå, fast där är det mycket mer acceptabelt. Konstig grej va?!
 
RAWShooter Essentials är gratis och kommer så vara. Sedan kommer de börja sälja andra versioner med mer funktionalitet och fler finesser i olika prisklassen.
 
Jag skulle försöka öppna en radda RAW bilder idag med Photoshops Camera Raw, men jag grejar inte att batcha det, allt annat kan jag batcha men inte att öppna och konvertera RAW. Gör jag nåt fel? Så här har jag gjort, markerat bilderna, applicerat Camera Raw setting, öppna, då får man öppna en å en och klicka enter, men väljer jag batcha så går det inte, kan bara välja andra funktionsmakron, kan inte göra ett makro som öppnar bilderna jag markerar i filläsaren, kan bara göra makro som öppnar en bild, sen om jag gör om det öppnar han naturligtvis samma bild, duh.
?
 
Tror inte det funkar att batcha i Camera Raw. Du kanske ska titta på Capture One Pro när det gäller sånt?
 
Batchfunktion för Camera Raw 3.x ska dock fungera, så vitt jag har hört. Så döm inte ut CS2 direkt. ;)
 
Tanka hem dcraw kompilerad för ert operativ (eller kompilera själv), lägg sedan in det i ett skript ( .bat fil i dos/windows) som tar argument för vitbalans, gamma osv.., accosiera sedan råfilernas filnamstillägg med skriptet så kan ni sedan använda er vanliga filhanterare, bara markera filerna som vanligt och skicka dem till skriptet -> drick kaffe -> klart :)
 
Jag batchade alltid med dcraw genom att slänga ner dcraw i mappen med bilder och sen ny terminal-nånting och sen droppa ner dcrawet plus alla filerna i terminalfönstret och addera -b och -w och 3 eller vad det var emellan, enter, lätt som en plätt!

Men jag vill inte använda det längre för de där taggiga legolinjerna jag beskrev innan…
 
CyberPet skrev:
Tror inte det funkar att batcha i Camera Raw. Du kanske ska titta på Capture One Pro när det gäller sånt?

Visst går det att batchkonvertera i Camera Raw. Du kan plocka hem en pdf från min hemsida som beskriver det steg för steg. Gå till www.profiler.nu/kursdok.html och ta hem Arbetsflöde vid råfilsfotografering så hittar du en beskrivning hur man gör.

MVH/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.