Annons

Vilket program för RAW (350D)

Produkter
(logga in för att koppla)
Den suger på många vis. Bl.a. kan man inte hålla ner "ALT" när man justerar nivåer, preview på skärpan osv.

Tycker det är bättre att köra jpg och använda Photoshop, än att köra raw i Canons CRAP program.
 
Medan vi Canon 350D användare väntar på PS CS/RAW....

En liten fråga....
Medan vi Canon 350D användare väntar på PS CS/RAW kompatibilitet så undrar jag en sak.

Kvalitetsskillnad / fördel / nackdel när man:
1. fotar i RAW formatet
2. sparar som TIFF i PhaseOne.
3. bearbetar i Photoshop 8
4. sparar som TIFF alt. JPEG i PhaseOne

Gentemot:
1. fotar i JPEG formatets högsta kvalietet
2. bearbetar och sparar filen som JPEG i Photoshop 8.

Tack på förhand!
 
Tycker det är bättre att köra jpg och använda Photoshop, än att köra raw i Canons CRAP program.
Vore intressant att höra varför du tycker den är crap då det verkar vara väldigt många som får jättebra resultat ur den, precis som alla andra.

Men framförallt är den GRATIS, vilket man inte kan säga om de flesta andra mjukvaror. Kolla Capture One, den är oslagbar på många håll, kolla också vad den kostar. Nikon Capture ska vara bra, men grymt slö, sen kostar den också en hel del. Jag har hört att Canons programvara ska vara lite knepig att komma igång med dock, men det finns ju bra tutorials som den här.

http://www.photoworkshop.com/canon/dpp/
 
Senast ändrad:
Hej

Jag tycker tråden spårat lite.

1. Problemet med rå är att man bör säkra att man kan läsa det om x år, x bör vara resten av ditt liv

2. Licensieringen av C1 o PS är ju läcker, kan de verkligen läsa dina filer om 20 år o kan du regga programet via WEB då?

3. Hur hantera OS uppgraderingar, Xp gäller nu, men om 15 år, kan du installera ett program som kan läsa D30 fler, D60 filer?

Så de bilder man e rädd om så bör man tänka sig om ju


Gratis idag = ditt ptoblem i morgon
WEB nyckel e din död redan i morgon

Roine
 
roinek skrev:
3. Hur hantera OS uppgraderingar, Xp gäller nu, men om 15 år, kan du installera ett program som kan läsa D30 fler, D60 filer?

Det är inget problem. DCRaw (http://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/) är OpenSource (detta är källkoden för programmet http://www.cybercom.net/~dcoffin/dcraw/dcraw.c). Spara en kopia av källkoden och det enda som behövs om 15 år är en C-kompilator och kompilera programmet med. Det kommer inte vara några problem. Eventuellt behövs vissa modifieringar göras, men eftersom man har källkoden så är det bara att hacka på. Länge leve fri källkod.
 
Jag har använt DCRaw lite men jag fick lite konstiga lodräta linjer på kontrastrika detaljer, det var taggigt ungefär som en uppförstorad tevebild med linjer, en vit fönsterkarm såg ut som om den var byggd i lego i uppförstoring, om ni förstår. Det här var ett år sen el så, har det förbättrats? Det kanske bara var så på mina Olympus-RAW bilder, kanske bättre med Canon? Däremot tyckte jag DCRaw var bättre på att få fram alla ljus och skuggdagrar och inte urfräta färger men de där linjerna gav inte så bra skärpa.

Men det är lite intressant ändå, kan jag räkna med att använda min kamera om tio år och kunna öppna RAW-bilderna i Photoshop CS10?
 
Re: rawformat canon 350D problem

Michael Jönsson (emji) skrev:
Hej.
Idag har jag har tagit mina första foton i rawformat. Jag har gjort allt jag kunnat för att öppna dom i Photoshop CS 8.

-----------------------------------------------

Programmet Rawshooter löser dina problem och är än så länge gratis och fungerar på 350D. Det är helt överlägset PS CS och ZB5.0.
Om du använder Rawshooter får du ett perfekt arbetsflöde på dina bilder, det är snabbt och du kan editera dina bilder bättre än i CS. I editorn kan man bl.a. grafiskt justera bort pixelklipp i högdagrar och skuggor. Konvertering till tiff16 eller jpg8 sker i batchkö i bakgrunden. Jag arbetar numer 100% i RAW tack vare att det är så lättjobbat i Rawshootern.

Här länken till Pixmantec: http://www.pixmantec.com/products/rawshooter.html

Glöm inte att också ta hem manualen och läs den även om du tycker att det är jobbigt på engelska.
Programmet är fullt av finesser som du undan för undan lär dig. Du kommer att bli angenämt överraskad att det är så lättjobbat i RAW.
 
Re: Re: rawformat canon 350D problem

Christer1 skrev:
Michael Jönsson (emji) skrev:
Hej.
Idag har jag har tagit mina första foton i rawformat. Jag har gjort allt jag kunnat för att öppna dom i Photoshop CS 8.

-----------------------------------------------

Programmet Rawshooter löser dina problem och är än så länge gratis och fungerar på 350D. Det är helt överlägset PS CS och ZB5.0.
Om du använder Rawshooter får du ett perfekt arbetsflöde på dina bilder, det är snabbt och du kan editera dina bilder bättre än i CS. I editorn kan man bl.a. grafiskt justera bort pixelklipp i högdagrar och skuggor. Konvertering till tiff16 eller jpg8 sker i batchkö i bakgrunden. Jag arbetar numer 100% i RAW tack vare att det är så lättjobbat i Rawshootern.

Här länken till Pixmantec: http://www.pixmantec.com/products/rawshooter.html

Glöm inte att också ta hem manualen och läs den även om du tycker att det är jobbigt på engelska.
Programmet är fullt av finesser som du undan för undan lär dig. Du kommer att bli angenämt överraskad att det är så lättjobbat i RAW.

- Synd att den inte finns i en Mac-version.
 
Jag mailade tillverkaren av rawshooter och frågade om de tänkte översätta programmet till Mac också. Jag fick svaret "kanske". Så ni som äger Mac här, skriv till dem och fråga samma sak. Efterfrågan kan vara det som väger över för dem att göra en Macversion också. Programmet verkar i alla fall vara väldigt kompetent.
 
CyberPet skrev:
Jag mailade tillverkaren av rawshooter och frågade om de tänkte översätta programmet till Mac också. Jag fick svaret "kanske". Så ni som äger Mac här, skriv till dem och fråga samma sak. Efterfrågan kan vara det som väger över för dem att göra en Macversion också. Programmet verkar i alla fall vara väldigt kompetent.

– Gjorde som du föreslog! Håller tummarna.
(skriver du på svenska el engelska till danskar Petra?)

Skall hämta hem senaste verisonen av DCRaw nu och testa.
 
Mailade Pixmantec.

Hi!
I downloaded your RawShooter | essentials 2005.
Finally there is an application that can handle RAW in a g o o d way.

I have one question since I work on Mac and PC.
Do you think it's possible for you to release a Mac version before summer?

Keep up the good work!
 
Detta är varför jag inte vill använda DCRaw, samma resultat jag hade med Olympusen och DCRaw, blir liksom konstiga linjer på kontrastrika raka linjer, som legobitar eller som på teveskärmen när den uppdaterar varannan linje… varannan pixel blir förskjuten ser det ut som…

Men det står att Adobe använder dcraw som grund, blir då era RAW bilder så här när ni använder photoshops Camera Raw?

Bilden är i 200% för att se det tydligt, med skärpa på blir det etter värre.
 

Bilagor

  • dcrawcloseup2.jpg
    dcrawcloseup2.jpg
    43.1 KB · Visningar: 281
Det är bara att fler mailar och frågar... så kanske det blir "yes" istället för "still considering".

Jag skrev på engelska, eftersom deras hemsida är på engelska. Men jag sa att jag var svensk, så om jag blev helt obegriplig på engelska så fick de be mig skriva på svenska. :-D
 
Har också laddat hem RawShooter men fattade att den som går att ladda hem gratis enbart är en trial-version. Och att den är tidsbegränsad eller nåt å att man måste köpa programmet istället då. Stämmer det?
 
Uttryck skrev:
Har också laddat hem RawShooter men fattade att den som går att ladda hem gratis enbart är en trial-version. Och att den är tidsbegränsad eller nåt å att man måste köpa programmet istället då. Stämmer det?

– Det intrycket fick jag oxå. Kollade aldrig vad den skulle kosta…


…Men jag kommer nog använda Canonens ett tag och se hur det funkar, den var snabbare än dcraw alla fall. Och kunde batcha. Och bättre kvalitet. Synd att jag inte kan jämföra med Photoshops.

Finns det nån som jämfört photoshops och canonens?
 
Senast ändrad:
s60761 skrev:
Vilka andra raw konverterare finns som stödjer EOS 350D?
Björn gör dig besväret att ladda hem Rawshootern och ägna en kväll eller två åt att testa den. Även du kommer med stor säkerhet att få den stora AHA-upplevelsen "Är det så här man skall jobba i RAW", och när du sedan jämför med Adobe CS och Canon, Minolta och andra kamera-hemmahack så inser du att dom ligger lååångt efter i utvecklingen.
Jag jobbar nu 100% i RAW eftersom det är så snabbt och busenkelt i Rawshootern.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.