Annons

Vilket pris?

Produkter
(logga in för att koppla)

RolandLarsson

Aktiv medlem
Hej,

Det kan hända att jag får möjlighet att sälja några av mina bilder till ett företag som vill ha dom hängande på deras nya kontor. Jag har läst BLF's prislista men hittar ingen kategori som passar. Någon som kan hjälpa mig?

/Roland

Hej Roland.
Grattis till försäljningen!
"Ramade" bilder står inte i någon prislista. Det är ett pris som du måste fundera på själv som "konstnär".
Som gallerist så vet jag att fotografi säljer dåligt i Sverige och när det säljs så är det till låga priser. Men, det är en företagskund och de är intresserade! Bravo!

Påverkan på prissättning:
Upplaga
Storlek
Teknik
Montering (använd inte IKEAramar!)

Tänk på att momsen för fotografiförsäljning alltid är 25%, till motsats från annan konstförsäljning som är 12%.

Lycka till!
//
Nina

IKEAramar skall inte användas för längre bruk, som det ju är frågan om vid en försäljning.

De är inte syrafritt material och de avger damm/smulor som kryper upp och lägger sig framför bilden. De är ojämna i storleken och glipar gärna. Ställer man en ram av sämre kvalitet mot en vägg så slår den sig snabbt.

Det finns ingen som helst anledning att leverera en bild till kund i marknadens sämsta ram när det bara kostar ett par hundra till att använda t ex Nielsen.
Era bilder är värda bra behandling! Om inte ni tycker det, varför skall kunden då göra det?

Lycka till!
//
Nina

Happy Horse skrev:
Hej Roland.
Grattis till försäljningen!
"Ramade" bilder står inte i någon prislista. Det är ett pris som du måste fundera på själv som "konstnär".
Som gallerist så vet jag att fotografi säljer dåligt i Sverige och när det säljs så är det till låga priser. Men, det är en företagskund och de är intresserade! Bravo!

Påverkan på prissättning:
Upplaga
Storlek
Teknik
Montering (använd inte IKEAramar!)

Tänk på att momsen för fotografiförsäljning alltid är 25%, till motsats från annan konstförsäljning som är 12%.

Lycka till!
//
Nina

Moms kan du ju mig veteligen bara hålla på med om du fakturerar och för att göra det måste du ju ha ett företag registrerat på dig.... Kanske inte alla amatörfotografer som har det...

Andreas S Eriksson skrev:
Moms kan du ju mig veteligen bara hålla på med om du fakturerar och för att göra det måste du ju ha ett företag registrerat på dig.... Kanske inte alla amatörfotografer som har det...

Köparen är ju ett företag... och de vill med säkerhet ha momsen specad på fakturan.
//
Nina

Tack för alla inlägg i debatten men det hela slutar med att kunden vill ha bilder som jag inte har och de är inte intresserade av att jag fotograferar på uppdrag åt dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar