Annons

Vilket pris för produktfotografering (ej timpris)

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanPixels

Aktiv medlem
Jag ska fotografera för en kund, ja brukar inte köra med timpris för att jag vill ha mycket tid på mig, ska fotografera 150st klockor för en klockaffär. Vad tar ni som håller på med det?

Mvh johan.

Jag ska fotografera för en kund, ja brukar inte köra med timpris för att jag vill ha mycket tid på mig, ska fotografera 150st klockor för en klockaffär. Vad tar ni som håller på med det?

Mvh johan.

ja arbetar inte med det på något vis..menhar gjort lite ströjobb till bla en tattoo shop och dylikt.. ja har tagit ca 1000kr per tillfälle.. men det har rört sig om 4-5 timmar i studio plus som amatör lika mycket till framför datorn och det var ca 8-10 produkter..

i daxläget när man har lite mer kunnande i bältet hade ja nog tagit 3000kr eller liknande.. och ännu mer om det var till ett företag.

Hej
I din profil står det att du är yrkesfotograf. Alltså uppfattas det som om dina bilder håller en hög kvalitet och att du kan yrket och vet vad du skall leverera. Enligt min uppfattning skall du då ta betalt därefter.
Om jag hade fått förfrågan om att lämna offert på jobbet hade jag tänkt så här:
Rigga för fotograferingen, plåta 150 klockor hade jag räknat med en dags arbete.
Redigera bildbehandla och göra leveransklart, en halvdag.
Heldag räknar jag som 8 timmars arbetstid och halvdag 4.
Om det är en engångskund skulle jag ha jobbat efter min prislista.
Heldag = 7900:- ex. moms
Havdag = 4900:- ex. moms
Alltså 12.800:-
Är det en återkommande kund kan man alltid bjuda på lite rabatt, så gör i alla fall jag.
Du måste ju tänka på att du skall betala skatt, arbetsgivaravgifter, hålla lokal och köpa utrustning.
Du levererar ju 150 bilder till kunden och styckepriset per bild blir ju under hundringen, ganska billigt tycker jag.
Lycka till.

Har ett normalt timpris på 1300, Dock så blir det anolunda då man vill ha mycket tid för att verkligen kunna leverera det bästa. Har hört mig lite omkring och priset varierar oerhört, ofta mellan 15-35.000 för ca 100 bilder på smycken.
Håller inte på med produktfotografering i allt för hög utsträckning.

Tack båda för svar.

Vad har dom för krav? Ska klockorna ha samma bakgrund för då kan du ställa ljuset och använda ett gråkort och då underlättar det efter arbetet. Ska det vara olika bakgrunder etc?
Jag gjorde ett jobb med att fota smycken och använde bla avtonande bakgrunder, glas skiva med olika ljus underifrån samt använde 2-3 st studio blixtar. Att fota 150 objekt kan ta lång tid om det inte ska vara samma bakrund etc.
Jag hade tagit 20-30 000 för det jobbet. Jag tog bilder för ett företag som ska användas bla på webben och det jobbet tog 6 timmar och jag fakturerade 17+ moms för det.

Det handlar framförallt om en och samma bakgrund och samma stil så de lär väll rulla på ganska fort. Okej tack, då fick jag en bättre insyn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar