ANNONS
Annons

Vilket polarisationsfilter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Hur mycket behöver man satsa på kvalitet när det gäller polfiter? Jag har än så länge bara en 24-105/4 med 77mm filtergänga (på en 5DmkII). Det finns alternativ på 500-2000kr. Kommer bilden bli märkbart mjukare med ett billigt filter?

Sen tänkte jag fråga vad ni har för erfarenhet av step-upringar? 77mm tänkte jag använda till zoomen och till 400/5.6 (beställt för länge sedan, vad pysslar ni med, Canon?). Jag kanske skulle köpa ett 82mm-filter o step-up för att senare kunna använda filtret på en 16-35/2.8 i framtiden (och ev en TS-E 24/3.5, drömma kan man ju alltid).

Så småningom lär jag vilja ha ett polfilter till 100/2.8 Macro (beställt, se ovan Canon) och en ev. 50/1.4 som lyckligtvis båda har 58mm-gänga.

Billigare filter ger inte i första han mjukare bilder utan är känsligare för reflexer, det är alltså i första han antireflexbehandlingen som skiljer.

82 mm med stepring är naturligtvis ett alternativ, men tänk då på att du inte kan använda motljusskydden som hör till. Utan motljusskydd får du en större risk för ströljus, vilket kan ge mjukare bilder.

/Sara

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto