Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket pol filter?

Produkter
(logga in för att koppla)

mikj

Aktiv medlem
Vad skulle ni välja mellan:
B+W Filter Polarisation Cirkulärt 77mm Varmton och B+W Filter Polarisation Cirkulärt 77mm i kombination med B+W Filter 81-A 77mm?

Vilka filterhållare kan jag använda?

Själv brukar jag mycket mycket sällan använda två filter på samma gång. Samtidigt så har jag inte heller känt att jag behövt den där varmare tonen som det förstnämnda bör ge och har därför valt vanligt polfilter i min kameraväska. Nu kör jag ju iofs huvudsakligen digitalt och kan fixa till just färgbalansen senare om jag nu skulle vilja alternativt ställa/justera vitbalansen manuellt vid bildtagningstillfället.

Men filterhållare? Dessa är väl vanliga filter du skruvar på objektivet, eller har jag missat något?

Ursäkta om jag kidnappar tråden, men jag funderar också på polfilter. Frågan är hur mycket ett standardfilter, typ Tiffen, vignetterar på ett 20-35/2,8? Jag kan inte använda cokin-hållaren utan att fila ner den och jag undrar om det är värt att köpa ett slim-line-filter för att vara på den säkra sidan? De kostar rätt mycket mer...

ok, var osäker om man behövde filterhållare. Så man kan alltså skruva på både pol och 81-A om man vill?

mikj skrev:
ok, var osäker om man behövde filterhållare. Så man kan alltså skruva på både pol och 81-A om man vill?

Så länge det finns filtergänga på det inre så skall det inte vara några problem. Tänk på att alltför tjocka filter kan vignettera i vidvinkelläget...

mikj skrev:
De flesta filter har gängor på bägge sidor. Det är oftast bara de som benämns som slim-variant som inte har gänga fram. Till dessa kan man inte heller ha vanliga objektivlock utan måste ha ett "burklock" som kläms på utanpå filtret.

Sedan finns det anledningar till att inte stapla filter på varandra. Förutom vinjetteringen kan man få ökade problem med reflexer.

Emil-G skrev:
Frågan är hur mycket ett standardfilter, typ Tiffen, vignetterar på ett 20-35/2,8?
Du måste nog specificera nogrannare vilket objektiv det är och vilken kamera du använder den på (har du en digitalare som beskär bilden så kan du klara dig i fall där en vanlig filmkamera skulle registrera vinjetteringen) om någon ska kunna svara på denna fråga.

Sorry, en Nikon 20-35/2,8 på en F90X. Kameran har en relativt liten sökare (typ 92-95% av bilden) och Cokin-hållaren syns tydligt i sökaren mellan 20-24mm.

Okej, vingnettering var ett problem. Men tillbaks till ursprungsfrågan, vilken kombination är bäst om jag i framtiden vill ha ND filter, gärna i kombination, endå?

Polfilter stjäl mellan ett och två steg hur du än gör så om du behöver minska ljuset ännu mer skulle jag rekommendera en långsammare film istället (om du använder det).

Ju fler glasytor, desto större problem med reflexer i motljussituationer. Dessutom ökar ju som sagt risken för vignetteringen.

Emil-G skrev:
Sorry, en Nikon 20-35/2,8 på en F90X. Kameran har en relativt liten sökare (typ 92-95% av bilden) och Cokin-hållaren syns tydligt i sökaren mellan 20-24mm.

Jag har gjort en snabbtest med ett Cokin 77mm och kan konstatera att du får räkna med vinjettering mellan 20 och 24mm vid användning av filmbaserad kamera. Med digitalkamera är vinjetteringen nada.

Om jag skulle köpt något filter idag hade jag köpt ett slimline-filter till 20-35/2,8D. Men jag hade nog låtit bli att använda något polfilter med vidvinkel, i alla fall för bilder där himlen ska vara med. Detta eftersom man kan få effekter där himmeln filtreras olika mycket, beroende på att utsnittet blir stort med vidvinkel.

Kolla detta inlägg för en visuell beskrivning av problemet som kan uppkomma.

Tack Boris, det var vad jag ville veta. Jag har funderat länge på om jag skall köpa ett polfilter eller inte och måste bestämma mig innan jag lägger min order hos B&H. Det lutar nog mot att jag skippar det sålänge, tills jag har fått möjlighet att testa. Jag kommer nog att åka ner till Scandinavian Photo senare i veckan och då kan jag ju be att få prova.

Att effekten varierar över himlen vid användning av polfilter visste jag men jag trodde inte det gjorde så mycket som i bilden du visade i den andra tråden. Den bildvinkeln motsvarar ju dessutom bara 30mm på småbild så effekten förstärks nog ganska kraftigt vid 20mm. Som sagt, jag skall försöka testa senare i veckan.

maxzomborszki skrev:
De flesta filter har gängor på bägge sidor. Det är oftast bara de som benämns som slim-variant som inte har gänga fram. Till dessa kan man inte heller ha vanliga objektivlock utan måste ha ett "burklock" som kläms på utanpå filtret.

Sedan finns det anledningar till att inte stapla filter på varandra. Förutom vinjetteringen kan man få ökade problem med reflexer.

Väcker tråden till liv igen...

Beställde ett Tamron 18-50 2.8 och från cyberphoto beställde jag ett hoya super cirk.pol i 67mm att använda med optiken... Problemet är, att de sände ett slim-filter, och att jag inte kan använda objektivlock med det monterat, och då jag fotar mkt i ruffiga miljöer känns detta lite som en draw back...

Vad säger ni experter - krävs det ett slim-filter för att slippa vinjettering i det här zoom-omfånget, eller spelar det ingen roll då brännviddsförlängningen ändå kapar kanterna?

Kan jag använda ett ikke-slim-filter utan problem?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar