Annons

Vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

kenny_lex

Avslutat medlemskap
Till jul har jag blivit lovad "ett" objektiv till min Pentax K100D-Super, men jag vet inte vilket jag bör välja. Så min tanke är att jag beskriver hur jag tänker och vad jag brukar fotografera så får ni tala om vilket objektiv jag borde önska. Försök bara förklara varför.

* Jag vill inte vara för girig och hålla mig på en bra prisnivå, dvs vara lite valuepunk och kanske välja budget med bra värde istället för top och line.

* Jag dokumenterar och är inte ute efter det konstnärliga när jag fotograferar, samt att jag inte är någon vidare bra fotograf. Ni kan få ett hum om vad det är jag gillar att dokumenterar här: www.flickr.com/photos/kenny_lex

* Jag har ett kit-objektiv 18 - 55 som jag vart ganska nöjd med ibland saknat längre zoom.

De objektiv jag funderat på själv är
- Tamron 28-300/3,5-6,3 DI XR
- Sigma AF 18-200/3,5-6,3 DC
- Tamron AF 70-300/4-5,6 Di
 
Skulle nog rekommendera Pentax 50-200 i så fall även om du inte har med det i listan...

Det är ju ganska billigt så då kanske du kan klämma in ett 50/1.4 också ;)

Båda är mycket objetiv för pengarna...
 
Håller med föregående inlägg. Rekommenderar Pentax 50-200. Billigt, bra och framför allt litet och lätt. Vill man ha lite längre tele än 200 så går det bra med en telekonverter som inte heller tar mycket plats. Själv uppskattar jag mitt Pentax 50-200 alltmer för den smidiga storleken och den låga vikten.
/Thomas S
 
Man får både ett 50-200 och ett 50/1.4 till mindre pengar än ett 18-250.

Jag tror att 50-200 + 50/1.4 är en bättre kombo än 18-250, som i f s är en intressant reseglugg, men skulle ändå rekomendera 50-200 (2190:) som en första glugg utöver 18-55.

50/1.4 är en mycket bra porträttglugg, kort skärpedjup och fungerar utmärkt inomhus eller då det är dåligt med ljus.

Jag själv funderar på en 18-250 men jag har ju redan de två andra ;)
 
Är du inte ute i dåligt ljus ibland?
Och har saknat högre ljusstyrka på objektivet?
Om du svarar ja, så finns Tamron SP AF 28-75/2,8 XR Di för 3500:-.
För dokumentation tror jag inte du behöver så lång brännvidd, men jag vet inte vad du eventuellt vill fotografera som du inte kan idag....
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.