Annons

Vilket objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

DaCool

Aktiv medlem
Jag har en Nikon F65 med 28-80 G objektiv. Nu har jag tänkt köpa ett objektiv med antingen fast brännvidd på kanske 135 till 200 nånting eller ett zoom på 70-300 eller 80-200 osv. Har dock inte tänkt att lägga ut så värst mkt pengar. kanske uppemot 3000 om det krävs.

Men när jag väljer objektiv, hur vet jag vilket som har bäst skärpa o kontrast? Och hur vet jag om det kommer fungera med min Nikon F65s 3D-matrixljusmätning?

Och är det bra att köpa begagnat i såna fall om jag inte har så mkt pengar?

Tacksam för bra och utvecklade svar :)
 
Vad man blir nöjd med när det gäller ljusstarka, skarpa och kontrastrika objektiv måste man självklart ställa mot vad man satt sin budget till. En grundregel som funkar är att ljusstarka objektiv (lågt lägsta bländarvärde) ger skarpare resultat. Detta är dock inte direkt relaterat (lågt bländarvärde/skarpa bilder), men konstruktionen av ljusstarka objektiv ger detta resultat. Som parentes kan det nämnas att oftast så ger ett objektiv skarpast resultat om man bländar ned några steg. Om man tittar på Nikons urval så kan man även leta efter objektiv med ett eller flera ED-glas. Dessa har en högre kvalité men blir i gengäld genast mycket dyrare.

Du säger att du har ett 28-80G. Frågan är om du tycker detta är skarpt nog för dina behov. Om så är fallet så blir du säkert även nöjd med ett 70-300/4-5,6 G. Priset för ett nytt sådant ligger under 2000 kr.
Sedan kan man självklart ställa detta mot Nikons 80-200/2,8D IF-ED som är ljusstarkare och har ED-glas samt har tyst och snabb AF motor (Silent Wave) och intern fokusering (IF), men så kostar det också mer än 10 ggr så mycket. Det är alltid plånboken som bestämmer i slutändan.

Beträffande full kompabilitet med 3D-matrixsystemet i din F65 så är det objektiv med beteckningen D eller G som gäller.

Hoppas detta kan ha hjälpt dig en liten bit på vägen.
 
Tack

Okej. tror jag hajjar nu. Men om jag använder ett objektiv som inte heter nåt me G eller D, kliver nån annan ljusmätningsmetod in istället för 3D-matrixmätning då?
 
Närå, den skippar bara "3D", alltså kunskapen om avståndet och beräknar exponeringen med de andra variablerna istället. Blir precis lika bra exponerat i befintligt ljus som med 3D, men med blixt så har 3D sina fördelar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.