Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

fluffan

Aktiv medlem
Har en Canon 500D, har hittills använt det objektiv som följde med kameran dvs 18-55 mm, nu är det sönder så jag måste köpa ett nytt objektiv, kan inte bestämma mig för vilket. Fotograferar i dagsläge mina barn och sedan så har jag en bakblogg där jag lägger in bilder på allt jag bakar, tar mest kort inomhus, fast om vädret tillåter och framförallt nu när våren och sommaren kommer så försöker jag fotografera det jag bakar utomhus för att få bättre ljus. Vilket objektiv skall jag köpa, som passar både för att ta kort på barnen som inte är så stilla och kakorna som står helt blickstilla :) . Har varit inne på Canon EF-S 18-135mm 1:3.5-5.6 men även på Canon EF 50mm

Jag tycker du ska titta på ett riktigt snabbt objektiv, för att kunna dels hålla nere skärpedjupet när du fotar mat, och dels för att kunna frysa dina icke stillasittande barn. 50mm f/1.8 är väldigt prisvärt. Kanske ännu hellre Sigmas 30mm f/1.4.

Eller Canons 85/1.8 eller 100/2.8 Macro. Dessa är kanske lite svårare att komponera bilder med innomhus (lätt att man kommer för nära), med det har ju ljusstyrkan i alla fall, samt att de kompleterar ditt 18-55 bra eftersom de är lite längre. Båda fungerar utmärkt till porträtt med.

Edit: Såg nu att ditt 18-55 var trasigt. Då tycker jag nog inte att du ska köpa någon fast optik, om du nu inte vet att det fungerar bra för dig. Om du är nöjd med brännvidden, så finns det ju en hel del liknande objektiv att välja på, budgeten avgör vad som kan vara lämpligt. 18-55 är ju dock inget dåligt objektiv alls, så jag tycker inte att du gör fel om du helt enkelt köper ett nytt likadant om det har fungerat bra för dig.

Tack för era svar, måste bestämma mig och köpa objektiv snarast, klarar mig helt enkelt inte utan kameran :)

Kanske blir det vanliga 18-55 då, som de här på Net on Net , såg att det är lite annorlunda jämfört med mitt gamla som inte har någon bildstabilisatorknapp
http://www.netonnet.se/art/foto/objektiv/objektiv-canon/canon-ef-s18-55mm35-56is/114857.4569/

Om du vill ha den bästa 18-55 ska du försöka köpa Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS II. Det är den som följer med de nya kamerorna. Den säljs nog ganska frekvent på köp/sälj här då den följer med kamerorna väldigt billigt. Då borde du kunna köpa den för en bit under tusenlappen.

Det borde vara synnerligen säkert att köpa ett sådant begagnat. Finns ett här för 650 kr, lite gammal annons kanske men med frakt skulle det ju bli mycket billigare än nytt i affär. Dyker ju upp på blocket och tradera också såklart.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar