Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vilket objektiv?
- Trådstartare -nadine-
- Start datum
Knight Palm
Aktiv medlem
Jag har en Olympus E500 med standardobjektiv.
Men jag vill kunna ta närbilder, när föremålet redan är på nära håll.
Om standardobjektivet är ett 14-45mm, så är det inte så mycket att bygga på beträffande närbilder. Visserligen kan du skruva på en akromatisk närbildslins (Soligor eller Canon), men mellanringen kan du glömma till denna standard-glugg.
Mellanringen EX-25 passar däremot utmärkt till tele-zoomen 40-150mm samt till makro-zoomen 70-300mm, men det gör även de ovan nämnda akromatiska närbildslinserna.
Du nämner att du bara har standardobjektivet, så en naturlig fortsättning är att komplettera med ytterligare ett objektiv, t.ex. 40-150mm och närbildslins eller enbart 70-300mm, det senare fungerar dessutom ypperligt till makro (ger 0.5x avbildningsskala). Det skiljer en del i storlek mellan dessa två zoomar, bästa köp är enligt min mening 70-300mm. 40-150mm är vanligt förekommande på begagnatmarknaden.
Olympus har också ett förstklassigt makroobjektiv 50mm ƒ/2.0 som kostar därefter.
Du har inte gett så många ledtrådar om tänkta motiv, så svaret är generellt hållet. Har du en butik i närheten, så gå in och kika på ovan nämnda zoomar för att se om de passar ditt fotande.
mighty mattis
Aktiv medlem
Är du intreserad av närbilder är olympus 35 3.5 macro ett ganska bra alternativ. Objektivet ger mycket för pengarna och en bra närgräns och avbildningskala. Förvisso är 50 2 macro enligt många skarpare och mer ljusstarkt men de är ju även en bra bit dyrare.
Annars kan mellanringar och telezoom vara bra alternativ som Knight Palm redan har tipsat om.
Annars kan mellanringar och telezoom vara bra alternativ som Knight Palm redan har tipsat om.