Annons

Vilket objektiv till Nikon D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

Docko

Medlem
Ok, nu har jag äntligen bestämt mig för att köpa en Nikon D90 som första systemkamera men då dyker nästa "problem" upp, vilket objektiv skall jag köpa till? Eftersom jag är helt grön och detta är min första systemkamera så är jag ute efter något hyggligt allround, har ju ingen direkt inriktning på mitt fotograferande än. Spontant så kändes kit-objektivet med 18-105mm som en bra och prisvärd lösning för mig men jag har även kikat på Tamron 17-50mm f2.8.

Skulle uppskatta lite input på vad jag borde satsa på, jag har egentligen ingen aning. Priset är givetvis också en viktig aspekt.

Tack på förhand!

Kit-optiken är intressant, och ofta får man den väldigt billigt i och med köpet av huset. Så det är nog det mest prisvärda.
Tamron har fått väldigt fin kritik (funderar på en själv), men anledningen för dig att köpa den är isf det kortare skärpedjupet du kan få med den. Eftersom D90 har väldig fina brusegenskaper på höga ISO så är du nog inte i akut behov av en ljusstark glugg pga det.
Jag hade nog börjat med kit-gluggen och känt efter. Hade jag känt att den inte räcker till kan du ju alltid kompletera med det du behöver. Går nog ganska lätt att sälja 18-105.

Jag tror du får en riktigt bra start med kit-objektivet, som ju har både bra brännviddsomfåmg och bildstabilisering till rimligt pris. Sen kan du alltid komplettera med t.ex. ett 50/1,8 för en billig tusenlapp (lite drygt) om du vill uppleva hur ett riktigt skarpt och ljusstakt objektiv ter sig - det klår Tamron 17-50 på båda punkterna.

Per

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar