Annons

Vilket objektiv till Fujifilm X-T20 i fjällen?

Produkter
(logga in för att koppla)

tantenbrevid

Ny medlem
Hej!

Jag kommer vandra i fjällen i augusti (lång tid dit, jag vet).
Vilket objektiv skulle ni ha tagit med??
Förslag till en nybörjare mottages :)

Vilka motiv gillar du?

Vad för slags motiv tycker du om att ha framför kameran - närgånget på floran eller storslagna landskap? Föredrar du zoom eller fast brännvidd?

Att fippla och handha mycket utrustning kan ju ta bort från själva vandringsupplevelsen - fundera lite på vad som är minimum att ha med för att kunna ta dom bilder du vill ha med dej hem. Är man ute flera dagar i tält eller någonstans utan elektricitet kan det vara värt att bära med en större powerbank för batteriladdning istället för ett extra objektiv. Jag brukar ha med mej en som egentligen är starthjälp för bilar när jag är till skogs, den räcker till flera omladdningar av både kamerabatteri och telefon.

Själv hade jag antingen tagit med mej något lätt/kompakt som 27/2.8 eller 35/2, eller den där kitzoomen på 18-55 som följer många av fujihusen vid köp.

Ha en fin fredagskväll :)
/Lisa

Då det förmodligen mest är landskap du kommer att fota, och du hellre vill zooma med objektivet än med fötterna.... skulle jag välja det lätta och skarpa 18-55 2.8-4 OIS. Att det dessutom är riktigt billigt när det köps i kit gör ju inte saken sämre.

Tack 1kej och pemrby för input!

Jag är en helt nybörjare på kamera och sånt... Något fancy kameraspråk kan jag inte ;)
Men bilder på berg och en del på vattendrag blir det nog.

Jag hade iaf helst bara tänkt kånka på ett objektiv.
Kul att ni båda nämnde kitobjektivet, för den köpte jag med kameran!

Så det kanske räcker för vandringen, tack båda!!!

Komplettera

Jag skulle definitivt komplettera med en lättviktig telezoom. Normalzoomen tycker jag ofta är för vidvinklig och bergen blir för fjuttiga utan höjd. Av de bilder som jag taget i fjällmiljö är nog 90% taget på mer än 100 mm. Det är lätt att bilderna blir för platta med små berg i bakgrunden då man fotar med vidvinkel-normalobjektiv längs vandringslederna. Fast allt beror ju på vilken typ av bilder man tar mest.

Kit zoomen som kommer med är ett bra objektiv men kan hålla med personen ovan att det är väldigt fint att även få bilder på ”bergen” med ett längre tele som får de att se mycket större ut.

Är själv inte någon fjällvandrare men jag skulle satsa på Fujis 80 macro som kompliment till det du redan har. Har dock genomlidit åtskilliga föreläsningar/bildvisningar och för att få en intressant bildhög
så tänk på att variera motiven. Att se på bedårade vyer efter varandra blir inte så bedårande efter en halvtimme. Variation med vyer, vatten, fina knotiga träd, växter mm och inte minst dom dagliga strapatserna, kaffekokning, skavsår o.s.v
Mv/Gunte..

Nu har jag nog kommit på hur jag ska göra.
Tänker att jag kan ju hyra objektiv (så behöver det ju inte bli så himla dyrt)...
Så får jag säkert hjälp att välja objektiv, då jag inte riktigt förstår hur bilderna blir vid olika nummer på objektivet.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto