Jag köpte också 350D med kitgluggen 18-55mm precis som du. Var sugen på ett telezoom objektiv och tittade på Sigma och Canon 75-300mm men efter test så tyckte jag det var svårt att hålla kameran tillräckligt stilla när jag körde i 300mm läget, med korta slutartider så blir kanske bilderna skarpa iallafall. Det finns en IS modell som har inbyggd optisk bildstabilisering som löser detta men då kostar det istället 5000:- istället för 2500:-. Sen var det många som inte tyckte det blev tillräckligt skarpt mellan 200mm och 300mm.
Efter det velade jag fram och tillbaks. Skulle mitt amatöröga märka någon skillnad och vilka ambitioner har jag egentligen? Kom till slut att påminna mig om varför jag gick över till digital systemkamera från digital kompaktkamera, och det var för att kunna ta bilder med bättre bildkvalitet, plus att utveckla mig själv så klart, det är ju inspirerande och en nytändning.
Så nu har jag i princip bestämt mig för ett dyrare objektiv, Canon EF 70-200/4L för 6100:-.
Nu kommer jag ju då sakna 200-300mm omfånget men jag tänker att kvalité får gå före kvantitet (brännvidd alltså). Men det finns ju hur dyra objektiv som helst så nånstans måste man ju stanna.
Men hade jag inte haft de extra pengarna skulle jag absolut ha köpt Canon EF 75-300 USM, dvs inte den billigaste utan USM (skiljer bara 200 spänn), men heller inte den dyrare IS varianten. Och troligtvis hade jag varit väldigt glad för den.
Hoppas mina krångliga tankar hjälpte mer än stjälpte, Ulrika!