Annons

Vilket objektiv till canon 7d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fiafii

Medlem
Hej.

Jag har precis skaffat mig en Canon EOS 7d. Nu undrar jag om ni har tips på riktigt bra objektiv att ha till den?
Idag har jag ett Canon EF 50mm f/1.8 II. Vill gärna inte ha allt för inzoomat, inte mer än 50mm och helst ljuskänsligt.
Men ska man välja fast objektiv eller blir det lika bra kvalité med zoom?
Ge mig lite tips :)

Tack!
/Fia

objektiv

Sigma 30mm 1.4 EX DC HSM är ett riktigt bra objektiv som ligger rimligt i pris och passar 7d:s kropp bra.
En zoom snabbare än 2.8 får du svårt att hitta, men Canons 24-70L är fantastiskt bra om du nöjer dig med det.

Sigma 30mm 1.4 EX DC HSM är ett riktigt bra objektiv som ligger rimligt i pris och passar 7d:s kropp bra.
En zoom snabbare än 2.8 får du svårt att hitta, men Canons 24-70L är fantastiskt bra om du nöjer dig med det.

Fast 24-78mm blir ju 38-112mm på 7d.. Något att ha i åtanke då det enligt mig inte blir lika användbart som ett motsvarande 24-70mm hade varit.

Jag tycker 24-70 på crop utgör en alldeles perfekt normal-zoom som sträcker sig från vidvinklig normal hela vägen till optimal porträttlängd. Smaken är väl olika.

Jag tycker 24-70 på crop utgör en alldeles perfekt normal-zoom som sträcker sig från vidvinklig normal hela vägen till optimal porträttlängd. Smaken är väl olika.

Jo absolut, smaken är olika. Poängterade det pga att det nämns i första inlägget att så mycket tele inte var önskvärt (om jag förstått det rätt).. Nu blir 24-70 inte något jättelångt tele, men det är svårt att tyda ur frågan om det inte är "så mycket inzoomat" i förhållande till 50mm eller allmänt.

Hur som helst, inte meningen att mitt inlägg ska tolkas som negativt mot ditt förslag, snarare en liten input från min sida. Trivs man med brännvidderna på crop är 24-70 L ett mycket fint objektiv!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto