Annons

Vilket objektiv skall jag köpa? (var: "Hjälp")

Produkter
(logga in för att koppla)

daveman79

Avslutat medlemskap
Hjälp

Hej, jag är ganska ny inom fotografi och behöver hjälp. Jag harprecis köpt en Eos 30D och ska köpa ett nytt objektiv. Nu undrar jag om ni har några tips på bra objektiv för att fotografera mestadels barn. (Mitt eget)Priset får gärna inte överstiga 5000:- Jag är oerhört tacksam för all vishet och tips där ute.Eller om ni har några bra tips på nybörjarobjektiv.
Tack på förhand.

Du behöver en bra och snabb normal-zoom i första hand, och eftersom det Canon erbjuder är dubbelt så dyrt än din budget, så återstår dessa....

Tamron SP AF 17-50/2,8 XR Di-II LD Aspherical
Sigma EX 18-50/2,8 DC
Tokina AT-X PRO AF 16-50/2,8 DX (lite dyrare)

/kent

Får jag gissa? Du köpte den med ett kit-objektiv till? Använd det - plåta-plåta-plåta.

Betala för Bronsmedlem på fotosidan.se, läs alla artiklar Du orkar, gå med i lokala fotoklubben och prata bild.

Så småningom kommer Du att hamna i stituationen; "fasen att jag inte har ett xxxx-objektiv nu". Först när Du vet vad som fattas, och dit är det en bit, är det dags att lätta på lädret. Alla inköp innan Du vet vad Du vill uppnå, OCH har en klar bild av hur Du ska realisera just den bilden, är slumpmässiga inköp som bara gynnar handlarna - inte Ditt fotograferande.

Är det verkligen ett nytt objektiv du behöver? Jag antar, som Lennart i posten ovan, att du har ett kit-objektiv. För att fotografera barn skulle du kanske ha mer nytta av en blixt som kan ge mer ljus och vara mer reglerbar än den inbyggda. Om du prompt måste ha mer och ljusstarkare optik, kan kanske en 50/1.8 vara bra. Men, som sagt, blixt skulle nog ge mer.

Tycker jag.

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar