Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

KarinLinnea

Medlem
Är väldigt vilse i objektivdjungeln och skulle behöva lite hjälp!

Jag skulle vilja köpa ett objektiv till min Canon EOS 300D, har bara det medföljande standardobjektivet nu.

Kan lägga ut högst 2000 kr, vill ha ett bra och redigt objektiv som jag kan ha för att fota lite allt möjligt. Gärna ljuskänsligt och med en hyffsad närgräns. Ett objektiv att följa med mig på mina fotoäventyr helt enkelt.

Några förslag?

KarinLinnea skrev:
Kan lägga ut högst 2000 kr, vill ha ett bra och redigt objektiv som jag kan ha för att fota lite allt möjligt. Gärna ljuskänsligt och med en hyffsad närgräns. Ett objektiv att följa med mig på mina fotoäventyr helt enkelt.
Det är nog tyvärr en omöjlig ekvation. Särskilt ljuskänsligheten. Det kostar en hacka, i alla fall om du ska ha en zoom, och det är ju trevligt om man bara har ett objektiv.

Edit: Jag ser att du redan har ett par objektiv, så då kan ju ett fast vara nåt ändå.
Ett 28/2,8 är nog roligare än 50/1,8 om du ska fota "allt möjligt". Kostar ganska precis 2000:-, men jag har ingen aning om ifall det är bra.

Hm, om jag säger såhär då; finns det någon poäng med att köpa ett objektiv under 2000 kr, eller ska jag vänta?
Vill såklart gärna ha zoom ja...

Edit; det ena objektiv var tyvärr bara till låns, så standarobjektivet har jag kvar, endast.

Jag skulle vänta eller kolla in begagnant marknaden för dom pengarna. Det finns många som kan detta bättre än jag men min erfarenhet säger att det är bättre att investera i bra, dvs något dyrare, objektiv än att nöja med sig något billigt och halv bra till dåligt. Man ångrar sig alltid och då är pengarna borta....

KarinLinnea skrev:
Hm, om jag säger såhär då; finns det någon poäng med att köpa ett objektiv under 2000 kr, eller ska jag vänta?
Vill såklart gärna ha zoom ja...

Edit; det ena objektiv var tyvärr bara till låns, så standarobjektivet har jag kvar, endast.
Nytt får du knappt något bättre än det du redan har för 2000:- tyvärr. Sparar du en slant och väntar lite så finns det betydligt mer att välja på kring 3000:-, vilket det ju kan vara värt.
Begagnat har jag ingen koll på eftersom jag själv har Nikon.

Hur känns omfånget på det objektiv du har nu? Är det lagom, eller vill du ha mer vidvinkel eller tele?

Re: Re: Vilket objektiv ska jag köpa?

Makten skrev:

Ett 28/2,8 är nog roligare än 50/1,8 om du ska fota "allt möjligt". Kostar ganska precis 2000:-, men jag har ingen aning om ifall det är bra.

Men det kan jag intyga. Ett grymt prisvärt objektiv. MEd lite kyla hittar du ett begagnat för ca 1000-1300 inkl motljusskydd. Då är det riktigt prisvärt. Distar en del och är aningen soft på full öppning men jag tycker ändå att det är klart godkänt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar