Annons

Vilket objektiv ska jag ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

Idrus

Aktiv medlem
Jag ska skaffa mig ett ljusstarkare objektiv, som jag ska använda mycket i ridhus där ljuset inte är det bästa. Så det behöver inte vara telezoom. Har en Nikon D50.

vilket ska jag satsa på? med bra pris. Inte för dyrt.

Om det är ridhus vi pratar om och du inte kanske kommer tillräckligt nära så kanske du borde kolla på Nikon 85 1,8 som kostar runt 3600 då får du lite mer tele än med 50 1,8. Andra alternativ är ju det tidigare nämnda 50 1,8 sen har du det nya 35 1,8 dx som kostar runt 2300 :)

Jag fotar mycket hästsport och vill ofta ha närblder så jag jobbar oftast med längre brännvidder än vad tidigare inlägg föreslår, men det beror ju på vad man är ute efter.

Jag har ett Nikon 80-200/2,8 som är mitt favvisobjektiv (mest används det på fälttävlansbanan) I ett 20*40 ridhus är det för långt men i ett 20*60 är det kanon. Man kan få skjutzoomen för strax under 4000 och då får man otroligt mycket optisk kvalitet för pengarna. Kolla in www.blocket.se/vi/20618017.htm?ca=8_s

Ett annat trevligt objektiv är Sigma EX 50-150/2,8 II HSM DC som väl egentligen är bättre brännvidd i ridhuset. Cirka 7000 på www.cyberphoto.se

Om du inte vill ha så mycket televerkan tycker jag du skall kolla in Tamron AF SP 28-75/2,8 XR Di. För 4200 får du "Toppklass" enligt Cyberphoto och deras tester brukar vara seriösa!

Lycka till!!!

PS är det hoppning eller dressyr du skall fota?

Jag har fotat ridsport ganska mycket för drygt 1 år sedan, både ute och i ridhus.
Innomhus har jag klarat mig förvånansvärt bra med ett 70-200 2,8 från läktarplats. Visserligen hade jag ISO 500 och 640, men resultatet blev klart över förväntan.
Beroende på vart du står och vad du vill fota så kan ett 50mm vara bra, eller om du oftast är på läktaren så skulle kanske ett tele på 70-200 kanske vara bättre. En sådan här kanske skulle kunna fungera: Sigma EX 50-150/2,8 II HSM DC. (Nu hann Lennart före mig med det förslaget, men då är vi ju två som rekommenderar det. ;) )
De föreslagna objektiven tidigare i tråden är ju under förutsättning att du är hyggligt nära ryttaren annars får du lov att cropa bilden mycket för att få någonting att visa och då finns risken att bruset framträder om du fotat på hög ISO.

Jag delar Andreas syn att man skall ha rätt bra tele även i ridhuset. Kolla om det är nån som kan låna ut ett tele till dej så du kan testa vad du skall ha för brännvidd för att det skall passa dina behov.

Okej tack så mycket för alla svar!
Just nu använder jag 70-300mm, men detta är inget ljusstarkt :p
och det jobbiga är att jag har fått en förfrågan av en ridklubb att
fota åt dem på fredag (!) och jag ska stå på banan..

Det är hoppning jag ska fota.
MVH Ida

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto