Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv finns inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gunnar D

Aktiv medlem
Av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta vilket / vilka objektiv det är som "inte finns" till KM.

OBS! Hitta inte pâ nâgot ur fantasin, utan det ska vara ett objektiv / brännvidd som du verkligen skulle köpa om det fanns, men saknas med MAF-fattning.

Ett nytt 70-210/4.0. Som det är nu så finns bara en budgetvariant & den svindyra 2.8:an.

Nu bryr jag mig dock inte då jag bara köper beg. eller pirat. Canon har ett fantastiskt urval men det kostar därefter...

Jag missade iofs att det gällde KM - men hur som helst eller 8-12 F:2 hade varit det ultimata, ialla fall bland vidvinklar. Sen dem digitala kamerona kom känns det som att man hr tagit ett seteg tillbaka på vidvinkelfronten. Kamera tillverkana borde lägga mer energi på detta.

Magnus Wahlgren skrev:
12-24/4.0, 17-35/2.8. 135/2.0. 200/1.8. Tilt-shift-gluggar. Kanske?
17-35 3.5 G finns, 135mm 2.8 STF (MF med AF-fattning) finns, 135 2.8 "vanlig" finns, 200 2.8 finns, ligger inte det tillräckligt nära? ;)

Gunnar D skrev:
Av ren nyfikenhet skulle jag vilja veta vilket / vilka objektiv det är som "inte finns" till KM.
Just nu verkar det vara tunnt med gluggar till Minolta överhuvudtaget, kolla CyberPhoto, finns bara 8-10 kvar.
Får hoppas dom tar upp försäljningen igen när SONY släpper DSLR'n.

Jag förstår lite vad du är ute efter, många (ägare av andra märken) säger att man ska undvika Minolta för att dom inte har det stora utbudet av objektiv och tillbehör som man borde kunna begära av en systemkameratillverkare.

Jag ser dock inte utbudet som en brist, däremot tillgängligheten, Minolta har varit urusla på att klämma fram gluggar det senaste året. Sigma tillverkar bara sina dyra "fina" gluggar till N & C. Det kanske blir bättre med tiden, vi får väl vänta och se.

Det vore trevligt med billigare optik med SSM till minolta, t.ex en del sigmaobjektiv som har HSM till nikon och canon men inte till minolta :(

Det är bara sigmas HSM som inte funkar på minolta men det går fortfarande att köpa samma objektiv fast utan HSM... Mig veteligen finns de flesta sigma objektiv till minolta, även de finare EX objektiven med undantag för de absoluta nyheterna.

det är en stor nackdel som jag ser det, alla objektiv med SSM kostar ruskigt mycket, så man har svårt att få snabb AF...

Antar att Minolta använder nåt mysko system, vanliga AF-motorn är ju inbyggd i huset.

Något man saknar är riktga bälgobjektiv som 12,5mm och 25mm samt en riktig bälg som fanns till de manuella kamerorna. Likaså shiftoptik, gärna 28mm, eller 18mm för digitala kameror.

Michael Johansson skrev:
Något man saknar är riktga bälgobjektiv som 12,5mm och 25mm samt en riktig bälg som fanns till de manuella kamerorna. Likaså shiftoptik, gärna 28mm, eller 18mm för digitala kameror.

Där har du en poäng, bälg o bälgoptik skulle smaka fâgel, hmm, eller iallafall vara trevligt.

Senast ändrad:
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar