Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket objektiv använder ni oftast?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kalle_B

Aktiv medlem
Självklart styrs detta av ditt sätt att fotografera. Fågel fotgrafen använder väl uteslutande supertele och porträttfotografen har andra favoriter, men med tanke på den friska blandningen av fotografer här så kanske man ialla fall kan se någon typ av röd tråd?

Kan vara roligt o se vad ni andra har för "favoriter" eller om ni kanske har gjort ett "måste" köp som sedan visade sig att det aldrig används... :)

Själv använder jag objektiven efter följande rangordning där 1 är oftast.

1. 70-200/4L Ca:50%
2. 60 macro Ca:40%
3. 17-40/4L Ca:10%

Jag är en allround, har alltså ingen speciell inriktning...
 
"Tuvärr" mitt 18-70mm
Tuvärr? tänker du... Jo för att jag är inte nöjd med bränvidden, men mina andra objektiv är för tele, eller inte zoom... men jag saknar en aning mer tele än 70mm edit: kollar på ett 28-300....
 
Senast ändrad:
Mest 500mm (ev + 1,4x)

Efter det kommer två 50mm varav den ena på mätsökaren och den andra på systemhuset.

Sedan behöver jag egentligen inte ngt mer:)!

"Så lite som möjligt, så att det nästan blir löjligt" är trixet och mitt barnsligt suveräna motto!!

Mvh Niclas,
 
Haha Niclas Forsberg, finns det någon tråd där du inte är med i som aktiv skribent? :))

Inge fel alls.. snarare tvärtom.. gillar att se dina kommentarer och delaktighet! :))
 
E ju ja som håller trådarna vid liv ju;)

Kalle_B skrev:
Haha Niclas Forsberg, finns det någon tråd där du inte är med i som aktiv skribent? :))

Inge fel alls.. snarare tvärtom.. gillar att se dina kommentarer och delaktighet! :))


Huff, ja ibland så får jag hugg på att jag deltar för mycket..

Jag är student och sitter klistrad vid word stora delar av dagarna.. då
r det mycket fint med en avlastning för tankarna.

Skönt att du inte reagerar negativt, även om jag tar ditt inlägg som en hint:)

Mvh Niclas,
 
nono inte ta som en hint.. snarare som ett erkännande om att du är en aktiv medlem! :) tycker jag är bra...
 
mmm jag har sett på dina kort att ditt 16-35 används flitigt... har du använt 17-40 som jag kör med och vet om det är någon större skillnad?
 
Canon FD 35mm. Gillar inte 50mm objektivet, tycker att skärpan blir tveksam. Annars är det 70-210mm zoom när ett sånt behövs :)
 
Mitt standardobjektiv som jämt sitter på kameran är mitt 17-40L, men det jag använder mest är mitt 50/1.4. Trea kommer 100-400L
 
Kamera: Canon EOS 1n
Lins: EF 35mm f/2

Detta använder jag ca 80% av tiden. Resterande 20% delar 28 f/2,8 och 70-200 f/2,8 på.
 
Allrounded är ju 24-105, men rätt ofta kommer både 10-22 och 30/1.4 och telezoomen på. Men överlag så dominar just nu 24-105, och mitt numera sålda 28-135 innan det då.
 
Vidvinkelzoom.

På min 20d 10-22
När jag jobbat med 1d 16-35

Kanske skulle tillägga vad jag fotar med gluggen också. Har mest blivit reportage och nyheter på senaste. Men även när jag fotar natur och landskap är jag vidvinkelfotograf. Undantag finns förstås.
 
Canon EF 85/1,8 (på en 350D)

Jag fullkonligt älskar det objektivet. Visst, det kan vara svårt att plåta grupper av folk med det, men man får se det som en utmaning =)
 
Tokina 80-400 som förstahands val. 50/1,8 som andra.

Men hade min kassa varit outsinlig hade nog valen sett annorlunda ut.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.