Lars Johnsson
Aktiv medlem
merced skrev:
Märket på objektivet kanske inte spelar roll, visst. Jag ser ändå ingen anledning att dras med ett objektiv som anses som dåligt bara för att det kan gå att ta bilder med som eventuellt blir bra efter redigering om man lär sig hur det fungerar.
När ett objektiv totalsågas och ett annat får nästan bara 5or i recesioner måste det ju ändå betyda något.
Sen kan man naturligtvis diskutera efterredigering. Jag lär mig hellre att ta bra bilder från början än att redigera mig till bra bilder.
Du får ju jämföra med ett Canon som har liknande zoom-omfång och pris. Om du jämför ett billigt med ett annat jätte-dyrt som även har mindre zoom så kan det ju inte vara lika bra givetvis.
Sen har du helt missförstått digital foto om du tror att man bara efterbehandlar bilder som blivit dåliga och inte de som är bra från början. Alla måste efterbehandlas och en dålig kan aldrig bli riktigt bra.
Hur gör du t.ex. när du skärper dina bilder som du inte tycker blir skarpa nog? Eller tror du bara de är de dåliga som måste skärpas ?