Annons

Vilket obj till D80?

Produkter
(logga in för att koppla)
marooned skrev:
Jag föreslår att man inte blandar in minneskort i prisbilden, för då blir det lätt rörigt. Dessutom tycker jag att 4G bör man ha till den kameran.

Köp huset från alfadigi för 9128kr inkl. frakt och köp valfri objektiv till det. Kanske beggat 18-70 för 1800-2000kr med lite garanti kvar, eller beggat Sigma 18-50/2.8 för 3500 eller nytt Tamron 17-50/2.8.

Tack för ditt svar!
Men bara för att röra ihop det yttligare då så låt oss säga att jag kan få fram en d80 inkl 18-55 objektiv för 9300kr
Ska jag ta det då?? Eller??
Tillbaka till min första fråga... Hur ställer sig 18-55 mot 18-70 är det värt att ta 18-70 om jag får loss den för 11000??

Lite krångligt, men jag vill vara säker på vad jag köper...
 
Suss skrev:
Tack för ditt svar!
Men bara för att röra ihop det yttligare då så låt oss säga att jag kan få fram en d80 inkl 18-55 objektiv för 9300kr
Ska jag ta det då?? Eller??
Tillbaka till min första fråga... Hur ställer sig 18-55 mot 18-70 är det värt att ta 18-70 om jag får loss den för 11000??

Lite krångligt, men jag vill vara säker på vad jag köper...

_____________________________________________

18-55:an är bra för att vara en "medskicksglugg" om man jämför med det Canon knycklar ner i sina kartonger. Men 18-70 är bättre.... Blev du klokare nu?:)
Jag köpte D80 med 18-55 för att det var ett riktigt bra pris från Expert (fanns i deras reklamutskick).
Men jag har en 18-70 sedan tidigare... D80 med 18-55 för 9300kr??? S-K-I-T också, du är bättre på att förhandla än mig:(
18-55 uppför sig alldeles utmärkt, men som sagt 18-70 är lite bättre. Köp du med 18-55 när du sedan har blivit varm i kläderna kan du gå någon värre glugg.

Lycka till

A
 
Tyckaren skrev:
_____________________________________________

18-55:an är bra för att vara en "medskicksglugg" om man jämför med det Canon knycklar ner i sina kartonger. Men 18-70 är bättre.... Blev du klokare nu?:)
Jag köpte D80 med 18-55 för att det var ett riktigt bra pris från Expert (fanns i deras reklamutskick).
Men jag har en 18-70 sedan tidigare... D80 med 18-55 för 9300kr??? S-K-I-T också, du är bättre på att förhandla än mig:(
18-55 uppför sig alldeles utmärkt, men som sagt 18-70 är lite bättre. Köp du med 18-55 när du sedan har blivit varm i kläderna kan du gå någon värre glugg.

Lycka till

A

Tusen tack!
Ja nu blev jag klokare!
 
jag Funderar på att köpa d80 med en tamron 2.8 17-50 lins.

Jag tittade först mest på 30d med samma lins för att jag läste att de fungerade bra ihop och att det var en bra lins.

Funkar den BRA med d80 också, är det något skillnad? vilken isf? är jag galen?
 
för dar ar val ganska sa mycket skillnad mellan tamronen och AF-S Zoom-Nikkor ED 18-55mm f/3.5-5.6G DX som man kan fa med. forutom uppenbart ljusstyrkan alltsa.
 
Magnus Stephensen skrev:
för dar ar val ganska sa mycket skillnad mellan tamronen och AF-S Zoom-Nikkor ED 18-55mm f/3.5-5.6G DX som man kan fa med. forutom uppenbart ljusstyrkan alltsa.
Jag skulle vilja säga att mycket av skillnaden ligger i vetskapen om att det är ett bättre objektiv;-) Jag har väldigt svårt att tro att du ser nån skillnad på skärpan i bilderna om du tittar vid normal webvisning eller små utskrifter t ex. Det är klart att det syns när man kollar i 100% på skärmen, men det är ju inte så man kommer att titta på dem sen när man slutat granska objektivet.
Men, 18-55 är väldigt plastig och känns helt enkelt inte så kul. Men den största skillnaden optiskt är ljusstyrkan. I övrigt räcker den väldigt långt skulle jag säga, och tycker man att 4000:- är lite magstarkt så kan man gott köra med kitgluggen ett tag utan att skämmas;-)
 
Förresten så kostar D80 med 18-55 9999kr på Expert, oavsett vad som är sagt innan. Jag jobbar på Expert, och det priset ska gälla för hela landet ;)
 
Jag köpte min D80 på expert (ej Expert stormarknad)
med 18-70gluggen.
11990:- Klart överkomligt tyckte jag.
Såg att 18-70 kittet på Expert stormarknad skulle kosta 12990:-.
Jag hade tänkt ta mig till Bäckebol där en sådan ligger eftersom man kan använda rabbatter från Coop på Expert stormarknad. men det skulle ju trots 5% rabatt bli dyarare än om jag köpte den på mitt lokala expert Torp uddevalla.

Supernöjd med min 18-70 e jag åtminstone som kontenta av detta på tok för långa inlägg i denna fråga.
 
Ett inlägg i diskussionen som jag tycker kan vara värt att veta är att 18-70 är ljusstarkare vid samma brännvidder än 18-135:an.. i synnerhet då vid 50 och 70mm. I övrigt anser jag 18-70t vara den bästa linsen också pga kvalitetsnivån. Det är en "riktig" lins. De andra två, 18-55 och 18-135 har mer kitlins-känsla. Dock ska 18-55 vara en optisk sett mycket mycket bra lins.
 
Tyckaren skrev:
_____________________________________________

18-55:an är bra för att vara en "medskicksglugg" om man jämför med det Canon knycklar ner i sina kartonger. Men 18-70 är bättre.... Blev du klokare nu?:)
Jag köpte D80 med 18-55 för att det var ett riktigt bra pris från Expert (fanns i deras reklamutskick).
Men jag har en 18-70 sedan tidigare... D80 med 18-55 för 9300kr??? S-K-I-T också, du är bättre på att förhandla än mig:(
18-55 uppför sig alldeles utmärkt, men som sagt 18-70 är lite bättre. Köp du med 18-55 när du sedan har blivit varm i kläderna kan du gå någon värre glugg.

Lycka till

A

Jag säger, köp den dyrare gluggen direkt. Som jag ser det så gör man alltid av med pangarna på något annat, så man har aldrig råd att köpa något finare sen. Gör slut på pengarna medan du har dem. :)

Ärligt talat så känns det som att 18-55 bör vara lite nödtorftig till d80.. 18-70 och d80 känns som en helhet. De gör sig väldigt bra med varandra.
 
18-70!

Jag har använt en D80 med 18-70, och det funkar perfekt. Inte heller har jag känt att jag har behövt mer tele. Men det beror helt och hållet på vad man fotar. Men jag rekommender 18-70mm för storleken och priset.
 
jag köpte tillslut inte tamronen utan kitgluggen 18-70.

visst har den en LITE plastigkänsla. särskilt när man zoomar in. och det största minuset med den är väl att den vinjetterar mycket.
men detta är inget problem för mig faktiskt.

jag bör också tänka på att man senare kanske köper en fullformats dslr, och då måste man ju ändå köpa nya objektiv.

jag är riktigt nöjd med 18-70 linsen. den är Bra.
 
Jag har bestämt mig för en d80 men frågan är vad jag skall ha för ojektiv...

Det känns som det är värt att lägga lite extra och få ett bättre objektiv än de alternativ som följer med... kan tänka mig att lägga nån stans runt 5k för ett objektiv...

Den mesta fotningen kommer vara innomhus på discon/konsärer m.m...

Men även lite nnat smått och gott...

Är ny på foto fronten och har inte direkt super koll på alla tänkbara varrianter....

så har ni lite bra förslag skulle jag bli glad =)
 
alavik skrev:
Jag har bestämt mig för en d80 men frågan är vad jag skall ha för ojektiv...

Det känns som det är värt att lägga lite extra och få ett bättre objektiv än de alternativ som följer med... kan tänka mig att lägga nån stans runt 5k för ett objektiv...

Den mesta fotningen kommer vara innomhus på discon/konsärer m.m...

Men även lite nnat smått och gott...

Är ny på foto fronten och har inte direkt super koll på alla tänkbara varrianter....

så har ni lite bra förslag skulle jag bli glad =)

Du tänker rätt när du prioriterar ett bättre objektiv än kitgluggarna, du behöver en ljusstark glugg för det arbetet du beskrev, minst f/2.8.

Både Tamron och Sigma har fina normalzoomar med ljusstyrka f2.8 som passar din budget, vilken du väljer är nog en smaksak, själv har jag aldrig testat någon av dom gluggarna, men dom har fått fin kritik av andra.

Själv har jag Nikons 17-55/f2.8, den gluggen har väl allt man kan önska av en normalzoom, den kostar därefter, men den är faktiskt värd varenda krona om man har råd.

/kent.
 
Senast ändrad:
alavik skrev:
Den mesta fotningen kommer vara innomhus på discon/konsärer m.m...

Tamrons och Sigmas 17-50/2,8 respektive 18-50/2,8 som Kent nämner är definitivt värda att titta närmare på. Sigmaobjektivet känns något mer gediget byggt, men Tamronobjektivet verkar enligt tester ge bättre bildkvalitet, och så får man mer lite vidvinkel, vilket kan vara önskvärt inomhus.

Inom ramarna för budgeten finns det kanske plats att även klämma in Nikons 50mm/1,8 för att komplettera. Kostar ca 1300 nytt och från ca 500 begagnat. Det är ett ljusstarkt och skarpt objektiv med fast brännvidd som lämpar sig utmärkt för porträtt men också fungerar riktigt bra till att fota spelningar. Är det en lite mindre scen med mindre bra belysning kommer ljusstyrkan väl till hands. Det har "räddat" mig flera gånger, hade inte gått från spelningen med bilder som gått att titta på om jag bara haft med mig 2,8-objektiv.
 
Jag köpte mig ett sigma 18-50 f/2.8
Fick det igår.. Riktigt nöjd hitills...

Dock är jag ju ingen stjärna på att fota men man lär ju sig =)
 
Så vad blir kontentan? Att man bör lägga lite extra om man ska köpa en D80 och få en Sigma 18-50/2.8 eller Tamron 17-50/2.8 istället för att ta kitet D80+18-70?

Prisskillnaden om man beställer från Tyskland (pixxass.de) är ca 1300kr mellan D80+Sigma och D80+18-70.
 
Har du pengarna att lägga - ta 2,8-objektivet på en gång, jag känner ett par stycken som bytt - och alla är nöjda.

Är du osäker på om du vill lägga så mycket pengar på en gång är det inga problem att köpa Nikons kitobjektiv. Det är också ett bra objektiv - och om du tröttnar efter ett tag och ändå vill ha sigmaobjektivet kan du sälja 18-70 för ca 2000 kr, och då blir det inte långt från 1300 kr att uppgradera då heller.
 
Kontentan:

-Behöver du ljusstyrkan, köp nåt av tredjepartstillverkarnas objektiv.
-Behöver du snabb AF och bländar oftast ner, köp Nikkor 18-70.

Jag använder mitt Tamron 17-50 på full bländaröppning för kanske 70% av mina bilder, och det ger rätt bra skärpa. Men, det vinjetterar nåt hiskeligt i yttersta hörnen, främst vid 17 mm. Skärpan i hörnen är också fullständigt kass vid helt öppen bländare. Ändå tycker jag att det är värt att ha f/2,8 över hela omfånget.
Fokus är jävligt snabb trots avsaknaden av AF-S, även med en D50. Med D200 går det ännu lite snabbare, men skillnaden är inte så stor; kanske 30%.
 
Makten skrev:
Tamron 17-50 på full bländaröppning för kanske 70% av mina bilder, och det ger rätt bra skärpa. Men, det vinjetterar nåt hiskeligt i yttersta hörnen, främst vid 17 mm.
Det gör Nikon 18-70 också.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.