Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vilket obj till D80?
- Trådstartare Zaphyr
- Start datum
Makten
Aktiv medlem
Ja, men vad jag minns så är det inte lika markant. Hos Tamrongluggen är det verkligen en mörk gräns i yttersta hörnen om man höjer kontrasten mycket, vilket jag brukar göra. Hos en helt obehandlad bild syns det inte nämnvärt dock.jimh skrev:
Det gör Nikon 18-70 också.
Det gör det däremot på 18-70.Makten skrev:
Hos en helt obehandlad bild syns det inte nämnvärt dock.
Bara så man är medveten om det, om det råkar vara en viktig egenskap. För mig är det en relativt oviktig egenskap för det mesta.
Makten
Aktiv medlem
Kika på den här vinjetteringen vid 50/2,8. Jag ska leta upp nån vid 17 mm också.
18-70 ger inte så "skarp" vinjettering, men jag tror att den påverkar en större del av bilden å andra sidan.
Edit: Jag tycker personligen att det är rätt charmigt, men det är inget att rekommendera för bildkvalitetsnördarna. Skärpan i mitten är dock suverän, och då får man väl tåla lite skräp i kanten;-) Faktum är att Nikkor 17-55/2,8 bara är marginellt bättre enligt tester vad gäller vinjettering.
18-70 ger inte så "skarp" vinjettering, men jag tror att den påverkar en större del av bilden å andra sidan.
Edit: Jag tycker personligen att det är rätt charmigt, men det är inget att rekommendera för bildkvalitetsnördarna. Skärpan i mitten är dock suverän, och då får man väl tåla lite skräp i kanten;-) Faktum är att Nikkor 17-55/2,8 bara är marginellt bättre enligt tester vad gäller vinjettering.
Bilagor
Makten
Aktiv medlem
Precis. Det är verkligen en ganska skarp vinjettering, och bara längst ute i hörnen. Hos 18-70 är det mer mjukt och ser naturligare ut, även om bortfallet säkert är ungefär lika stort.jimh skrev:
Ja, det där ser ju ut som vinjettering i ordets rätta bemärkelse. På 18-70 är det ju ljusbortfall det handlar om.
Visserligen går det ju rätt bra att fixa efteråt, men man ska inte hylla för mycket. Nackdelar finns hos alla gluggar.