Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket obj till D80?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det låter som att åtminstone jag kommer klara mig med 18-70 till en början, då jag är minst sagt novis och inte vet exakt vad jag vill fota. Lär nog ha fullt upp med att lära mig hantera kameran :)

Tack för alla givande tips!
 
jimh skrev:
Det gör Nikon 18-70 också.
Ja, men vad jag minns så är det inte lika markant. Hos Tamrongluggen är det verkligen en mörk gräns i yttersta hörnen om man höjer kontrasten mycket, vilket jag brukar göra. Hos en helt obehandlad bild syns det inte nämnvärt dock.
 
Makten skrev:
Hos en helt obehandlad bild syns det inte nämnvärt dock.
Det gör det däremot på 18-70.

Bara så man är medveten om det, om det råkar vara en viktig egenskap. För mig är det en relativt oviktig egenskap för det mesta.
 
Kika på den här vinjetteringen vid 50/2,8. Jag ska leta upp nån vid 17 mm också.
18-70 ger inte så "skarp" vinjettering, men jag tror att den påverkar en större del av bilden å andra sidan.

Edit: Jag tycker personligen att det är rätt charmigt, men det är inget att rekommendera för bildkvalitetsnördarna. Skärpan i mitten är dock suverän, och då får man väl tåla lite skräp i kanten;-) Faktum är att Nikkor 17-55/2,8 bara är marginellt bättre enligt tester vad gäller vinjettering.
 

Bilagor

  • vinjettering.jpg
    vinjettering.jpg
    98.5 KB · Visningar: 159
Ja, det där ser ju ut som vinjettering i ordets rätta bemärkelse. På 18-70 är det ju ljusbortfall det handlar om.
 
jimh skrev:
Ja, det där ser ju ut som vinjettering i ordets rätta bemärkelse. På 18-70 är det ju ljusbortfall det handlar om.
Precis. Det är verkligen en ganska skarp vinjettering, och bara längst ute i hörnen. Hos 18-70 är det mer mjukt och ser naturligare ut, även om bortfallet säkert är ungefär lika stort.
Visserligen går det ju rätt bra att fixa efteråt, men man ska inte hylla för mycket. Nackdelar finns hos alla gluggar.
 
Kolla även detta; 17 mm, f/8! Yttersta hörnen i överkant är fortfarande mörka, med väldigt skarpt kant. Det är verkligen utkanten av bildcirkeln.
 

Bilagor

  • vinjettering.jpg
    vinjettering.jpg
    97.6 KB · Visningar: 149
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.