Annons

Vilket minneskort till filmning med d90?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har en Nikon d90 och ska filma en dokumentär med denna. Hur snabbt minneskort behöver jag och någon som har ett tips på bra pris? Jag tänker mig kort på 8 Gb.

Mvh,
Louise
 
Hej!

Jag har en Nikon d90 och ska filma en dokumentär med denna. Hur snabbt minneskort behöver jag och någon som har ett tips på bra pris? Jag tänker mig kort på 8 Gb.

Mvh,
Louise

Vilken som helst. Filmningen i D90 är inte speciellt krävande, du behöver inte speciellt snabb kort.

Däremot har den betydelse, om du tar serieexponeringar. Kameran har en buffertminne, när den är full (efter några RAW är den full) så måste innehållet skrivas till kortet. Skrivtiden är kortare om du har en snabb kort. Men även med den snabbaste kortet saktar kameran in.
Semipro och proffskameror har större buffertminne, och saktar in efter flera tagna kort.
Eftersom minnet , elektroniken idag är ganska billig, kunde man sätta in 10 gånger större buffertminne även i konsumentklass-kameror, och skjuta långa serier, men det gör inte Nikon, Canon.
Säkert medvetet, de ska inte kunna gå att användas som proffskameror.
 
Ok, tack så mycket för svaren! Blev så förvirrat med alla "klass x", (på vissa kort verkar det inte stå någon klass) och så kommer jag ihåg att när jag köpte mitt nuvarande kort som skriver i 15 mB/s (står ingen "klass" på det, men det är ett ultra II kort, har inte riktigt förstått vad det är för skillnad mot ultra I?) så sa någon att jag behövde ett snabbare för film. Men vad händer om man har för långsamt kort? Är det bara att kameran slutar filma eller kan kvaliteten bli sämre? (tänker ju inte köpa ett långsammare än 15mb/s men funderar på att gardera mig och ta ett med skrivhastighet 20mb/s...?) Kan ju vara bra för framtiden också för fotografering, men just nu använder jag inte bildserietagning något nämnvärt, det jag bryr mig om är hur det fungerar för filmningen.
 
Ok, tack så mycket för svaren! Blev så förvirrat med alla "klass x", (på vissa kort verkar det inte stå någon klass) och så kommer jag ihåg att när jag köpte mitt nuvarande kort som skriver i 15 mB/s (står ingen "klass" på det, men det är ett ultra II kort, har inte riktigt förstått vad det är för skillnad mot ultra I?) så sa någon att jag behövde ett snabbare för film. Men vad händer om man har för långsamt kort? Är det bara att kameran slutar filma eller kan kvaliteten bli sämre? (tänker ju inte köpa ett långsammare än 15mb/s men funderar på att gardera mig och ta ett med skrivhastighet 20mb/s...?) Kan ju vara bra för framtiden också för fotografering, men just nu använder jag inte bildserietagning något nämnvärt, det jag bryr mig om är hur det fungerar för filmningen.

Ja, det är ordentligt förvirrande med dessa klasser, och skrivhastigheter. Vanligen skriver fabrikanter någon hastighet i annonsen som är snabb, men det läshastighet, och det är mindre intressant i fotosammanhang.

Klassindelningen försöker råda bot på det, i alla fall vet man a class 6 är snabbare än class 2 eller class 4 i samma fabrikat.
Idag är priserna så låga, att knappast lönt att köpa class 2, klass 6 är inte så mycket dyrare.
I Canon 550D manual rekommenderas class 6 kort om man videofilmar.
Men man ska veta, Canon videofilm-file är dubbelt så stor som D90-s, (50 b/s i stället för 24b/s) så rimligen skulle räcka hälften så snabb kort för D90.
Köper du class 6 så är du på säkra sidan.
Men idag kan man köpa Transcends class 10 kort för bara 20% högre pris än class 6, du kan köpa en 16GB class 10 kort för under 500 kr.

Sedan är hoppet stort. Sandisk, som leder utvecklingen, brukar ha de snabbaste korten, och mycket riktigt har de kort som är bra mycket snabbare.
Men smakar det, så kostar det, dessa kostar 3-4 gånger så mycket som till exempel en Transcends class 10 kort.

För filmning är det helt onödigt extrautgift, och är du inte kändisfotograf så spelar inte heller så stor roll vid serietagning.
 
Tack så mycket för alla svar! Det blev 2 st SanDisk Secure Digital Extreme III 8GB, 20MB/s, klass 6!
Så är man på den säkra sidan, är ju bra med lite extra speed till foto också och jag hittade dem för ett bra pris!

Louise
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.