Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vilket minneskort till Canon 500D
- Trådstartare ulsa
- Start datum
hlse
Aktiv medlem
Hej,
Jag skulle vilja veta om det finns någon begränsning i kameran som gör att den inte har någon nytta av ett supersnabbt kort.
Priset stiger ju rätt fort med hastigheten.
Har man någon nytta av de snabbaste korten med min kamera (Canon 500D)?
Du behöver inte supersnabba kort för kamerans skull. Däremot kan de ge lite snabbare överföring till dator om du använder minneskortsläsare.
and30ers
Aktiv medlem
Snabbare kort ger dig bättre prestanda vid seriebildtagning i RAW-format.
En 500D ger dig ca 11 bilder med ett snabbt kort ca 10 bilder med ett långsamt kort innan kamerans buffert är full. Därefter sjunker seriebildstagningshastigheten från 3,4 fps till mellan 1,0 och 0,3 fps beroende på minneskort.
Testade precis min 450D och två olika SDHC kort:
Sandisk Extreme III Class6 4GB: 6 bilder i serie, därefter ca 1,10 bild/sek
Kingston Class4 16GB: 5 bilder i serie, därefter ca 0,55 bilder/sek
Stor skillnad alltså, OM du vill fota bildserier i RAW-format.
En 500D ger dig ca 11 bilder med ett snabbt kort ca 10 bilder med ett långsamt kort innan kamerans buffert är full. Därefter sjunker seriebildstagningshastigheten från 3,4 fps till mellan 1,0 och 0,3 fps beroende på minneskort.
Testade precis min 450D och två olika SDHC kort:
Sandisk Extreme III Class6 4GB: 6 bilder i serie, därefter ca 1,10 bild/sek
Kingston Class4 16GB: 5 bilder i serie, därefter ca 0,55 bilder/sek
Stor skillnad alltså, OM du vill fota bildserier i RAW-format.
MillenTHN
Medlem
Har samma funderingar som ulsa. Haft min 400D inlämnad hos Canon RCC då den startade upp och låste sig. Då dom inte lyckades få bukt med problemet så skickade dom mig istället ett helt nytt 500D hus. Nu söker jag också info om vad jag bör välja för minneskort.
Tack för att du delade med dig av dina tester and30ers.
Ska söka vidare på nätet och se om man gjort några fler test på just 500D och det kan även vara intressant att veta om kortens hastighet kan påverka videoinspelningarna. Delar självklart med mig av det jag finner här. Nu är det dags att lära känna min nya vän 500D.
Tack för att du delade med dig av dina tester and30ers.
Ska söka vidare på nätet och se om man gjort några fler test på just 500D och det kan även vara intressant att veta om kortens hastighet kan påverka videoinspelningarna. Delar självklart med mig av det jag finner här. Nu är det dags att lära känna min nya vän 500D.
and30ers
Aktiv medlem
Hej Mattias,
Köpte min 500D i måndags för 5000kr på Blocket. Köpte samma dag ett 16GB SDHC Sandisk Extreme III 30 MB/s för 700kr, också det på Blocket. Inte så farligt dyrt tycker jag.
Som sagt, för RAW i serie har du direkt nytta av skrivhastigheten eftersom du snabbt fyller kamerans buffert. Därefter är skrivhastigheten = seriebildshastigheten.
Manualen till 500D säger att man för video skall använda "Class 6" eller bättre, vilket i min värld innebär 6 MB/s eller 40x beroende på hur olika tillverkare specar sina produkter. Vilket skitkort som helst gör alltså jobbet för video (enligt manualen).
Har inte testat själv, jag äger inga så långsamma kort längre.
Köpte min 500D i måndags för 5000kr på Blocket. Köpte samma dag ett 16GB SDHC Sandisk Extreme III 30 MB/s för 700kr, också det på Blocket. Inte så farligt dyrt tycker jag.
Som sagt, för RAW i serie har du direkt nytta av skrivhastigheten eftersom du snabbt fyller kamerans buffert. Därefter är skrivhastigheten = seriebildshastigheten.
Manualen till 500D säger att man för video skall använda "Class 6" eller bättre, vilket i min värld innebär 6 MB/s eller 40x beroende på hur olika tillverkare specar sina produkter. Vilket skitkort som helst gör alltså jobbet för video (enligt manualen).
Har inte testat själv, jag äger inga så långsamma kort längre.
ulsa
Aktiv medlem
Det hade fortfarande varit kul att veta hur fort kameran kan skriva till kortet. Någonstans måste det ju finnas en gräns där ett snabbare kort inte längre hjälper.
I Anders test ovan jämförs Kingston Class 4 (>4MB/s) med Extreme III som ska ligga på 20MB/s (class 6 var tydligen högsta klassen då kortet kom...), men skrivhastigheten ökar bara med 50%. Av detta kan man ju tro att Extreme IIIs kapacitet inte utnyttjas till fullo.
I Anders test ovan jämförs Kingston Class 4 (>4MB/s) med Extreme III som ska ligga på 20MB/s (class 6 var tydligen högsta klassen då kortet kom...), men skrivhastigheten ökar bara med 50%. Av detta kan man ju tro att Extreme IIIs kapacitet inte utnyttjas till fullo.
and30ers
Aktiv medlem
Det hade fortfarande varit kul att veta hur fort kameran kan skriva till kortet. Någonstans måste det ju finnas en gräns där ett snabbare kort inte längre hjälper.
Testade precis min 500D med ett 4GB Extreme III 20MB/s och ett 16GB Extreme III 30MB/s. Ingen skillnad alls i prestanda. Har inte testat kortens skriv/läshastighet i en dator för att verifiera att det verkligen är skillnad på kortens prestanda.
Slutsats: Ultra II 15MB/s räcker nog rätt långt till 500D. Extreme III kan vara ett framtidssäkrare köp, funkar garanterat i ditt nästa hus också. Du får ett 32GB Ultra II eller ett 16GB Extreme III för en tusing på stan.
Rommel
Avslutat medlemskap
Hastigheter som specas på korten kan inte alltid vara exakta och beror samtidigt på vilken kamera den sitter i.
Rob Galbraith har testat en del kombinationer, tyvärr ej 500D.
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-10044-10310
/Stefan
Rob Galbraith har testat en del kombinationer, tyvärr ej 500D.
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-10044-10310
/Stefan
MillenTHN
Medlem