Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket manuellt makro?

Produkter
(logga in för att koppla)

taz_k

Aktiv medlem
Skulle vara kul med ett makroobjektiv under sommaren.

Någon som har tips på bra manuella makroobjektiv? Helst något äldre Nikkor AIS. Tänker mig en brännvidd någonstans mellan 50-120mm.
 
Skulle vara kul med ett makroobjektiv under sommaren.

Någon som har tips på bra manuella makroobjektiv? Helst något äldre Nikkor AIS. Tänker mig en brännvidd någonstans mellan 50-120mm.

Köp då en 55/2,8 ais, eller den äldre 55/3,5. Billiga och mycket bra.

Tänk på att för att uppnå skala 1:1 behövs mellanring PK-13, tror jag.

/K
 
Sökte runt lite på fredmiranda.com och den allmänna uppfattningen verkar vara att 55/2.8 och 55/3.5 är riktiga guldklimpar. Då blir det till att hålla utkik efter en sådan.
 
Skulle vara kul med ett makroobjektiv under sommaren.

Någon som har tips på bra manuella makroobjektiv? Helst något äldre Nikkor AIS. Tänker mig en brännvidd någonstans mellan 50-120mm.

Titta in hos l-foto i Vansbro på http://www.l-foto.se/ . Har bl.a om det finns kvar 55/3,5 micro-nikkor. Både som jag ser AI och AIS. Har nordens största på begagnat i en liten butik i villan. Just sidan med Nikkon MF är som han noterar inte uppdaterad men att titta in i hans butik var även som att gå på museum i analogt. Har köpt flera objektiv där. Bl.a Tamrons 90/2,5 macro adaptall. Har ser jag adapter för Nikon AI och både äldre och nyare serien Tamrons macro.
 
Micro-Nikkor 105/2,8 AI-S är inte dumt heller. Enda egentliga nackdelen är att det ger väldigt hård och ful oskärpeteckning om man använder det på lite längre avstånd, för till exempel porträtt. Liksom de andra nämnda så går det "bara" till 1:2 utan mellanring.
 
Även jag kan rekommendera 55/2,8 AIS. Brukar gå att hitta på tradera för en billig slant, tror jag fick mitt för under 600kr med frakt. Väl värt de pengarna med tanke på hur det presterar. Att det dessutom är litet, smidigt och är ganska lättfokuserat med bra fokusring gör det bara ännu bättre.

Ett 200/4 kan också vara intressant, lite dyrare och ovanligare men det är bra om man behöver ha lite längre arbetsavstånd. Dock en aning sämre optiskt och det dras med ganska kraftig CA under en del förhållanden.
 
Även jag kan rekommendera 55/2,8 AIS. Brukar gå att hitta på tradera för en billig slant, tror jag fick mitt för under 600kr med frakt. Väl värt de pengarna med tanke på hur det presterar. Att det dessutom är litet, smidigt och är ganska lättfokuserat med bra fokusring gör det bara ännu bättre.

Ett 200/4 kan också vara intressant, lite dyrare och ovanligare men det är bra om man behöver ha lite längre arbetsavstånd. Dock en aning sämre optiskt och det dras med ganska kraftig CA under en del förhållanden.

En 200/4 skulle jag gärna lägga vantarna på. De rackarna dyker dock inte upp så ofta på begmarknaden.

/K
 
Micro-Nikkor 105/2,8 AI-S är inte dumt heller. Enda egentliga nackdelen är att det ger väldigt hård och ful oskärpeteckning om man använder det på lite längre avstånd, för till exempel porträtt. Liksom de andra nämnda så går det "bara" till 1:2 utan mellanring.

Jag tycker oskärpeteckningen är en av de viktigaste egenskaperna så då faller nog 105/2.8. Har du någon uppfattning hur 55/2.8 tecknar bakgrunden? Kanske rent av testat det?

55/2.8 lockar eftersom jag i dagsläget mest vill testa makro och inte är intresserad av att lägga särskilt mycket pengar på det.
 
Jag tycker oskärpeteckningen är en av de viktigaste egenskaperna så då faller nog 105/2.8. Har du någon uppfattning hur 55/2.8 tecknar bakgrunden? Kanske rent av testat det?

55/2.8 lockar eftersom jag i dagsläget mest vill testa makro och inte är intresserad av att lägga särskilt mycket pengar på det.

Nu råkar ju ja ha både 55/2,8 ais 105/2,8 ais och Tamron AF 90/2,8, dessutom AF 60/2,8. Så man skulle ju kunna utröna ett litet test ganska enkelt. Hmm... Senare, i kväll.

/K
 
Jag tycker oskärpeteckningen är en av de viktigaste egenskaperna så då faller nog 105/2.8.
Betänk dock att detta bara gäller på större avstånd. För rena närbilder är oskärpan riktigt snygg, vill jag minnas.

Har du någon uppfattning hur 55/2.8 tecknar bakgrunden? Kanske rent av testat det?
Nej, jag har inte testat något av Nikons kortare makroobjektiv tyvärr. Något att tänka på är att 55 är jäkligt kort om man ska ner till 1:2, särskilt på FF.

Tillägg: Du kan ju testa med mellanringar till ditt 105/2,5 annars.
 
Jag hittade ett Nikon 55/2.8 Ai-s micro + mellanring PK-13 i närheten av där jag bor så jag slog till på det. Fick ge 1200:- för kitet. Dyrt/billigt?

Optiskt verkar det felfritt, ett mindre märke på utsidan och en del damm inne i gluggen men tror inte det påverkar. Läste att det är ett vanligt fel med olja på bländarlamellerna men kan inte se något problem (de verkar glida fint när jag drar i spaken på baksidan som styr bländaren).

Även om jag inte testat det särskilt mycket ännu kan jag konstatera att arbetsavståndet blir ganska kort (~20-30cm med mellanring monterad). Ska se hur avståndet blir med mellanring + 105:an som Martin föreslog. Kan bli spännande.

Bifogar bild med gluggen bredvid 105:an för att ge ett hum om storleken.
 

Bilagor

  • DSC_5323_small.jpg
    DSC_5323_small.jpg
    59.6 KB · Visningar: 298
Priset låter bra! Tänk på att du kommer att behöva en mycket längre mellanring till 105:an för att få samma avbildningsskala.
 
Du har ju redan ett 70-200mm/2,8 från Sigma. Köp ett set mellanringar så får du snygg oskärpa, på bakgrunden och manuell focus på behörigt avstånd, med juste uppförstoring. Se exempel här.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/550243.htm
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/719901.htm

Jag gillar mitt Sigma men det är väldigt stort, väger ca 1.3kg och inte kul att släpa på.

Faktum är att ju mer jag använder de två manuella Nikkor som jag äger, ju mer förtjust blir jag i dem. Just nu har jag ett kit med AF-gluggar som "löser uppgiften" men hur fånigt det än låter har jag roligare med mitt 105/2.5 och 55/2.8. Var ute ikväll och tog enbart med dessa två och hade hur kul som helst. Saknade ev. lite vidvinkel men det kan nog lösas på sikt om jag ser ett 28/2.8 Ai-s till salu.

Bild från dagens fångst (55/2.8 men inte så mycket macro):
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2033732.htm
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.