Annons

Vilket makroobjektiv ska jag köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Telemann

Aktiv medlem
Har nyligen köpt min första systemkamera, en Nikon D50 med objektiv Sigma 18-50.
Snart ska jag resa till New York och tänkte försöka köpa ett objektiv till
Jag tycker om att krypa tätt inpå,och ta närbilder av blommor och andra detaljer,
Makro, ja, men vilket? Jag tror inte att jag har behov av att kunna ta närbilder från långt avstånd (som när man fotograferar djur) utan kan nog gå nära.
Är det en bra idé att köpa försättslinser och/eller mellanringar till det objektiv jag redan har?
Har sett att affären 42nd street Photo verkar ha väldigt låga priser. Finns det andra tips på bra affärer?
Jag ska kanske påpeka också att jag tänker mig den lägre prisklassen...

Eva
 
Skulle rekommendera dej att köpa ett macro med brännvidd mellan 50-60 mm, du får då ett perfekt porträttele på köpet så att säga. Sigma har ett 50/2,8 för ca 2500, och nikons egna 60/2,8 kostar ca 5500. Om du vill ha längre brännvidd så finns Sigmas "super" macro 150/2,8 för ca 6000, nackdelen med längre bränvidder är att dom inte är så användbara för almänfotografering, så jag hade nog valt sigmas 50/2,8 som dessutom är relativt billig.
 
Om du inte kommer att fota insekter och sånt så klarar du dig bra med en makro med 50-60mm brännvidd. Längre gör ju dock ändå att man inte skuggar det man fotar lika lätt.

Jag skulle säga att om makro är det primära så är ett objektiv runt 100mm det som är mest "lagom".
Det funkar även bra till tajta ansiktsporträtt och liknande, medan man får backa lite väl långt för att ta halvkroppsporträtt och liknande.

Tamrons 90mm är kanon, men jag tror inte den är så mycket billigare i USA än här hemma.
 
Visst verkar ett makroobjektiv på 50-60mm uppfylla dina makrobehov, men det tillför i övrigt inget till ditt system.

Varför inte satsa på ett tele som kompletterar ditt 18-50. Titta på Sigmas 105, 150 och 180mm makroobjektiv.

/Erik
 
Kika på Marie Alvarssons bilder, här på fotosidan.

Där kan du nog få en ide om vad Tamron 90 och Sigma gluggarna kan fixa. Köpte själv en Sigma 150/2,8 för dess kompakta format och DX sensorns förlängningsfaktor.

Avbildningsskalan är detsamma som 180mm, med en skillnad på 10cm på lägsta motivavstånd.
Men en kortare brännvidd kan nog vara en smula mer användbar till blomster mm.
 
Om du ska till NY måste du gå in på B&H Photo, ligger nära MSG/Penn Station och har allting du någonsin vågat drömma om i fotoväg. Dom "expediter" jag haft nöjet att handla med där har alla framstått som väldigt kunniga. Jag ser B&H som ett turistmål fullt i klass med ESB och Central Park !

Köpte senaste resan bl.a. en SB-600 blixt till nästan halva priset jämfört med Sverige, objektiv är lite billigare men skillnaden är inte lika stor. Jag köpte "Grey Market" vilket blir lite billigare men garantin kanske blir lite mer bökig om det skulle hända något...
 
Håller med föregående talare B&H Photo är suverän. Passa på att ta en katalog över deras produkter (gratis) när du är där. Då har du något at bläddra i under många och långa vinterkvällar.
 
trollarn skrev:
Håller med föregående talare B&H Photo är suverän. Passa på att ta en katalog över deras produkter (gratis) när du är där. Då har du något at bläddra i under många och långa vinterkvällar.

Jag beställde en vinkelsökare från B&H (då den inte gick att få tag på i Sverige), och det visade sig att man då får deras kataloger hemskickade. Den katalogen måste kosta en slant att distribuera över världen :)
 
Tack alla

Hej nattugglor och andra
(några av er har svarat mitt i natten!)
Tack för alla kunniga och intressanta inlägg. Nu har jag mycket bättre kunskap om hur jag ska tänka.
Jag noterar att ingen av er säger något om zoomobjektiv. Jag trodde att poängen med zoom är att man slipper välja, att man får både-och. I själva verket kanske det är så att man får varken-eller, eller?
Love: Intressant länk med recensioner av affärer. Visserligen var det mesta av kritiken mot 42nd street photo sånt som rör deras posthantering, uppdatering av hemsidan o.s.v. men visst; en välförsedd affär med kunnig personal är värt väldigt mycket. B&H får det bli!
Chet: Tack för hänvisningen till Marie Alvarsson. Väldigt vackra bilder! Det är sån´t där jag vill (försöka) göra. Hur vet du vilket objektiv hon har använt? Kan du få fram den informationen ur bilderna (eller känner du fotografen
 
Nikkor AF Micro 105mm/1:2.8D

Hej Eva!

Jag har hamnat djupt i macro-träsket och har med tiden dragit på mig 4 st macro-/micro-objektiv som jag alternerar mellan.
Jag har Sigmas 105mm samt 150mm. Nikkors 60mm och 105mm. Om jag skulle vara tvungen att begränsa mig till bara ett av ovanstående fyra, då skulle jag utan tvekan välja Nikkor AF Micro 105mm/1:2.8D. Det är ett objektiv som dessutom ger en härlig bokeh utöver bra skärpa m m. Just det här objektivet har nästintill vuxit fast på kameran. :)

/Nonno
 
Re: Tack alla

Telemann skrev:
Jag noterar att ingen av er säger något om zoomobjektiv. Jag trodde att poängen med zoom är att man slipper välja, att man får både-och. I själva verket kanske det är så att man får varken-eller, eller?

Det finns helt enkelt ganska få, för att säga nästan inga, makrozoomar. Nikon har en 70-180/4.5-5.6 som ger nästan 1:1 vid 180mm och 1:3 vid 70mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.