Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket makro passar mig?

Produkter
(logga in för att koppla)

orm

Medlem
Hej, jag har en annan hobby som är själva anledningen till att jag gillar att fota & skaffa mig fotoutrustning, nämligen saltvattensakvarium med koraller i.

Det bästa jag vet att fota är små kryp i akvariet eller allra helst polyperna på mina koraller. De är ganska små, nån eller några millimeter. Jag vill kunna fota dem så nära och stort som det bara går, ibland på lite avstånd då en korall kan stå 50cm från glasrutan.

Vilken optik eller tillbehör passar mig och min Nikon d3100 bäst?

Kan tilläggas att lejonparten av mina hobbypengar lägger jag på akvariet så budget till mellanpriser är vad jag kan tänka mig.

Här är ett par exempelbilder på mina motiv fotat med ett lånat Nikon Micro Nikkor 105mm 1:2.8 G
http://glasscage.orm.nu/wp-content/uploads/2013/07/valida.jpg
http://glasscage.orm.nu/wp-content/uploads/2013/07/desalwi.jpg
http://glasscage.orm.nu/wp-content/uploads/2013/07/gulpocci.jpg

All hjälp och tips tas tacksamt emot.

mvh
Daniel
 
Nu svarar jag inte på dina frågor utan jag går direkt off topic och undrar hur du har fått tag på koraller?? koraller är mig veterligen bannlyst och förbjudet att inneha.
 
Hej Martin, off topic passar mig utmärkt eftersom jag älskar att prata om mina koraller :D

"Koraller" kräver precis som alla andra tropiska djur speciella tillstånd för att tas in & säljas i sverige.

Många länder har odling av koraller &/eller samlande av vilda koraller och djur för export till saltvattenshobbyn.

Vissa länder har totalförbud på samlande & försäljning. De flesta länder har dryga böter om turister/privatpersoner samlar eller smugglar koraller & andra marina djur.

Som privatperson i sverige är det fritt fram att handla från utbudet i våra butiker & fritt fram att föröka & sälja mellan hobbyister.

De flesta av oss som sysslar med hobbyn finns på www.saltvattensguiden.se
Det här är min favoritbutik i sverige för att handla koraller, fisk & tillbehör: www.tritonakvarium.se
Här importerar jag ibland från tyskland (ett stort akvarieland) www.extremecorals.de
Här odlas & exporteras mycket koraller ifrån: www.baliaquarium.net

Hoppas det besvarar dina funderingar :)
 
Det skulle förvåna mig om det gick att få en bild på något så litet genom glas och 50 cm vatten. Hur som helst kan du ta den bilden med precis vilket objektiv som helst eller valfri någorlunda diskad flaskbotten som helst för den delen eftersom så mycket kvalité kommer att försvinna på vägen.


Dock kommer du att ha nytta av längre brännvidd eftersom sakerna verkar vara på lite längre avstånd, korta macroobjektiv har närgränsen så nära att du kanske bara kommer någon cm in i akvariet på högsta förstoringen.

Mitt tips skulle vara att du hittar ett begagnat manuellt Nikon 105/2,8, alltså en äldre variant av det du fick låna. Jag vet inte hur det är med modeller från andra tillverkare, men jag skulle nog tro att det finns motsvarande längre från Sigma och Tamron. Då kommer du rätt billigt undan samtidigt som du inte betalar för kvalité du inte kommer att kunna utnyttja. Inte för att de gamla är särskilt dåliga, utan för att de är billiga ;-)
 
Tack Rickard! 2 av bilderna jag länkade till är tagna på ca 20cm. 50cm är nog omöjligt ja, jag har inte lyckats fota bra på det avståndet på något sätt hittills.

Men bilderna på 20cm vill jag liksom ha mer zoomat. Det kanske inte är möjligt utan bara en dröm i en foto-okunnig hjärna :)

Men då börjar jag spana efter ett manuellt nikkor 105.
 
Tack Rickard! 2 av bilderna jag länkade till är tagna på ca 20cm. 50cm är nog omöjligt ja, jag har inte lyckats fota bra på det avståndet på något sätt hittills.

Men bilderna på 20cm vill jag liksom ha mer zoomat. Det kanske inte är möjligt utan bara en dröm i en foto-okunnig hjärna :)

Men då börjar jag spana efter ett manuellt nikkor 105.

Då är längre brännvidd det enda sättet.
 
Daniel
Jag har själv Nikons 105 macro och till den använder jag även Nikons teleförlängare TC-20E den ska normalt inte fungera på macroobjektivet men det gör den. (infomiss från Nikon???)
Du kommer närmare med 210mm med samma närgräns

/ Lelle
 
Jag tror det går alldeles utmärkt att fotografera genom akvarieglas. Vattnet blr ju ett förstoringsglas också.

Det viktigaste är nog ljussättningen så att allt ljus kommer på andra sidan glaset och ner genom vattnet. Inget ljus bakom kameran som kan skapa reflexer i akvariet.

Ett polarisationsfilter kan nog också göra nytta.

Mörkt rum och en vattentät riktigt bra lampa som sänks ner i akvariet tror jag är bra. Finns bra och ljusstarka dyklampor på t.ex. linkdelight.com eller den där andra hongkong-siten som jag inte kommer på amnet på.

När det gäller macroobjektiven är de superbra allihop i princip, t.ex. Sigma 70/2,8 105/2,8, Tamron 90/2,8 osv.. Det du däremot bör satsa på är ett makro med längre brännvidd för att få längre arbetsavständ. Tyvärr blir de också dyrare.

Sigma 150/2,8 OS HSM Macro är ruskigt bra, men kostar närmare 8000 kr tyvärr
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=841122. Den tidigare varianten utan OS går nog att hitta begagnad betydligt billligare.

Det fnns också 180 mm, men de är ännu dyrare.

Eftersom du inte kan komma så nära som macro-objektiven med kortare brännvidd kräver så är nog det bästa du kan göra att bita i det sura äpplet och punga ut för ett dyrare macro med längre brännvidd. Letar du lite på begagnatmarknaden kan du nog hitta ett 150 eller 180 för under 5000 kr.

Sen är väl inte koraller världens snabbaste djur, så du kan kanske köra med stativ och lite längre slutartider. Då kan du nog få kalasbra resultat i ett nedsläckt rum, eller att du täcker kamera och akvarie med en svart matta eller nåt och belyser med en undervattenslampa.

Om ett sådant riktigt macro blir för dyrt kan det funka med teleobjektiv med kort närgräns också, gärna med en konverter som inte ändrar närgränsen.

/Mats
 
Senast ändrad:
intressant.
tack för förklaringen av köp och hantering av koraller , då var jag inte helt ute och cyklade.

Vad gäller fotografering, så skulle jag kunna tänka mig att eftersom du har ett akvarie så skulle du kunna köpa antingen ett dyrt undervattenshus eller rent av en undervattenspåse som man försluter, då kan du sänka ner din kamera med dig själv utanför, komma närmre och på så vis få bättre fokus än genom glaset.
eftersom det inte är på några 20 meters djup eller fridykning eller liknande i havet så bör en kamerapåse fungera ypperligt då de fungerar bäst på 2m eller ytligare.
då kan du komma riktigt nära ett objekt som en korall som inte simmar iväg på samma sätt som en som en fisk skulle göra. du skulle även kunna rigga upp ett stativ i vattnet och använda en billig IR-sändare för självutlösning i vattnet.. kostar runt en 50-lapp.
 
Om jag skulle fota i akvarium så skulle jag försöka få tag på ett 150mm eller 180mm macro.

Man får tänka på att med ett 70mm eller 105mm har en väldigt kort närgräns då man använder det som macro... 150 och 180mm blir närgränsen längre och med det når man längre in i akvariumet och får större möjligheter att flytta runt kameran i olika läge.

Finns ett 180mm på blocket just nu för det låga priset 4500:- väldigt mycket objektiv för dom pengar.

Har själv använt mig av både Sigma 70mm och 180mm

Läs på om närgränsen på maco objektiv innan du bestämmer vilket du köper.

Hoppas du får häliga bilder / Micke
 
Hej Daniel,

Jasså, du håller till här på FS också:)

Du vet lika väl som jag att svaret om bannlyst och förbjudet ovan kan du bortse ifrån, det är bara okunskap. Vad gäller val av objektiv så har du fått bra råd i denna tråden. Skaffa dig ett makroobjektiv med lång brännvidd, korallerna står ju ofta 20 - 70 cm in i akvariet. Stäng av alla pumpar, det gör att polyperna inte 'svajar' på samma sätt i vattnet. Jag använder aldrig blixt utan utnyttjar armaturens kraftiga ljus. Fota gärna i RAW, det gör det lite enklare att justera vitbalansen efteråt om det skulle behövas. Stativ, trådutlösare och manuell fokusering brukar påverka kvalitén på bilderna till det bättre.
 
Tjena Wiking! Ja, foto & mina akvarier har alltid gått hand i hand :)

Jag ville bara hoppa in här och tacka för er hjälp & meddela att det blev ett begagnat Sigma 105 2,8 dg ex macro. Pris/kvalite passade mig.

mvh
Daniel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.