ANNONS
Annons

Vilket macro ska man välja?

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon bälg med överföring tror jag inte existerar.

Anledningen till större förstoring än 1:1 är att slippa croppa. Jag använder bälgen i huvudsak till produktfoto när vissa detaljer skall dokumenteras.

Jag skulle välja Tokina macro 100mm 2.8. Inte riktigt lika knivskarpt på största bländare men myyyycket mjukare och finare bakgrundsoskärpa än Tamronet vassa fula oskärpa.

Annars kan man ta till snikvarianten. Om man nu gillar att köra manuellt :)

Första bilden: Nikkor AI-S 50/1.8 med PK-13 (Gluggen kvar sedan analogtiden, kan fås för under tusenlappen på Tradera t.ex.)

Andra bilden: AI-S Micro-Nikkor 55/2.8 (Gav 1.300:- på Tradera, gluggen i kanonskick!)

Tredje bilden: Som ovan men med PK-13 monterat. (PK-13 köpte jag också billigt på Tradera).

Bilagor

• macro_50pk13.jpg
    macro_50pk13.jpg
    80.5 KB · Visningar: 222
  • macro55.jpg
    macro55.jpg
    98.3 KB · Visningar: 224
  • macro_55pk13.jpg
    macro_55pk13.jpg
    85 KB · Visningar: 227
Annars kan man ta till snikvarianten. Om man nu gillar att köra manuellt :)

Första bilden: Nikkor AI-S 50/1.8 med PK-13 (Gluggen kvar sedan analogtiden, kan fås för under tusenlappen på Tradera t.ex.)

Andra bilden: AI-S Micro-Nikkor 55/2.8 (Gav 1.300:- på Tradera, gluggen i kanonskick!)

Tredje bilden: Som ovan men med PK-13 monterat. (PK-13 köpte jag också billigt på Tradera).

Detta känner jag väl till och använder själv. Problemet är att man får gå mycket nära motivet, vilket kan ställa till det vid tex. insektsfotografering. En annan mycket viktig sak att ha i åtanke är att dslr, som inte befinner sig i proffssegmentet har en mindre och svårtolkad sökare vid manuellt macro.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar