Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket macro objektiv är "bäst"

Produkter
(logga in för att koppla)

TxT

Aktiv medlem
Hej allihopa...

Kan man få ett gott råd när jag ska köpa ett nytt macro objektiv till min D70.

Har följande val.

Sigma Objektiv Tele Af 105/2,8 EX DG macro

Tamron Objektiv Af 90/2,8 Sp Di macro 1:1

Tokina AT-X M100/2,8 Macro 1:1 D

Vad har ni för erfarenhet för/nackdelar av dessa och har ni några clousup bilder som ni kan del ge mig. Ska även fota lite poträtt.

Vilken ska jag välja, och vad är det billigast att handla.

/Thomas
 
Jag har ganska god erfarenhet av objektiv, Tamron SP90 är en välkänd konstruktion av högsta optiska klass. Hur de andra två är kan jag inte uttala mig om.
SP90 är en klassiker, det är inte de andra ännu och kanske aldrig blir..
kolla på www.photodo.com där finns två av objektiven du nämner testade
Mikael
 
Senast ändrad:
Hej!
Jag är ju absolut ingen expert och borde kanske inte svara dig. Men vill bara säga att jag är otroligt nöjd med mitt Tamron. Det är en ren fröjd att använda och jag är väldigt nöjd med skärpan. De andra objektiven har jag inte provat så någon jämförelse kan jag inte göra.
mvh/lisa
 
Och jag är väldigt nöjd med mitt Tokina. Bra skärpa, bra känsla, bra kvalité. Mitt favoritobjektiv.
Använder det faktiskt just nu.

Det ger naturligtvis inte automatiskt bra bilder, men i alla fall hittils så har alla dåliga bilder kunnat härledas till inkompetent fotograf...
 
Ett test för samtliga objektiv finns på denna länk -> http://orchideen-kartierung.de/Macro100E.html

Hej Thomas. Kolla upp denna sidan....kanske hlälper det dig lite att välja vilket du tycker blir bäst. Jag valde ett Tamron 180mm, 3,5bl och är mycket nöjd med det. Sidan testar även de objektiv du är ute efter.
MVH Thomas
ps. Dock inget Tokina kom jag på!!
 
Alla makroobjektiv runt den här brännvidden brukar prestera mycket bra. Vilket man gillar bäst är nog mest en handhavande- eller kostnadsfråga. Oavsett vilket du väljer går det att ta bra bilder med.
 
AFE skrev:
Alla makroobjektiv runt den här brännvidden brukar prestera mycket bra. Vilket man gillar bäst är nog mest en handhavande- eller kostnadsfråga. Oavsett vilket du väljer går det att ta bra bilder med.

Vad jag läst så är jag beredd att hålla med. Verkar inte direkt finnas någon marknad för "dåliga" makroobjektiv. =)

Själv valde jag precis (beställde idag!) mellan Canon EF 100mm f/2.8 USM macro (jag använder en EOS 350D) och Tokinan. Det blev canon till slut (jag kan återkomma med resultat när jag fått objektivet), men mest för att jag hade ett par tusenlappar över... De andra objektiven fungerar antagligen rent optiskt mer eller mindre likvärdigt.
 
blikstad skrev:
Vad jag läst så är jag beredd att hålla med. Verkar inte direkt finnas någon marknad för "dåliga" makroobjektiv. =)

Själv valde jag precis (beställde idag!) mellan Canon EF 100mm f/2.8 USM macro (jag använder en EOS 350D) och Tokinan. Det blev canon till slut (jag kan återkomma med resultat när jag fått objektivet), men mest för att jag hade ett par tusenlappar över... De andra objektiven fungerar antagligen rent optiskt mer eller mindre likvärdigt.

Jag valde också Canon, för den snabbare och tysta USM-motorn, och att objektivet inte ändrar storlek vid fokusering - nu har jag dock sålt det till förmån för långt tele.

Mitt nästa Macro blir 180mm :)
 
Optiskt skiljer väldigt lite. I Photozone's test uppvisar den nya Tokinan oväntat mycket kromatisk abberation, lite förvånande i den stenhårda makro-konkurrensen.

Om du tänker använda det mycket till allmänfoto kan AF-hastigheten vara värd att titta på. Tokinan är långsam på Nikon (enl.Pz), då den inte har någon egen AF-motor. Är det någon som vet hur det är med de övriga?

/Leffe
 
AFE skrev:
Jag valde också Canon, för den snabbare och tysta USM-motorn, och att objektivet inte ändrar storlek vid fokusering - nu har jag dock sålt det till förmån för långt tele.

Mitt nästa Macro blir 180mm :)


Snabbare AF är inte så viktigt för mig (inte direkt tänkt använda objektivet som "halvtele". Till makro är det enklare att fokusera manuellt). Största anledningen var just intern fokusering, dom andra blir ganska rejält längre (speciellt tamron- och tokinaobjektiven) när man fokuserar.

Mycket mer än 100mm går bort (speciellt med 1,6x crop) om man tänkt handhålla kameran...
 
solvargen skrev:
OLA!
Jasså....hur gammalt då?? Menar du att objektiven har förändrat sig sedan testet??

Nej, jag menar det jag skrev. Testet är inte heltäckande, det har tillkommit objektiv på markanden sedan dess. Bla Sigmas 150 och Nikons nya VR. Jag menar inte att objektiven har förändrats sedan testet kom till. Fast det kanske de har, ja har inte hundra koll där.
 
olap skrev:
Nej, jag menar det jag skrev. Testet är inte heltäckande, det har tillkommit objektiv på markanden sedan dess. Bla Sigmas 150 och Nikons nya VR. Jag menar inte att objektiven har förändrats sedan testet kom till. Fast det kanske de har, ja har inte hundra koll där.


Det finns en uppdaterad versionav sidan ifråga. 105/2.8VR finns inte med, men Sigma 150 och Tokina 100 finns.

http://www.nnplus.de/macro/Macro100E.html
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.