Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket kamerapaket är bäst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Seybify

Ny medlem
Hej!
ska till Los Angeles nästa vecka och ska inhandla en ny systemkamera då jag växt ur min tidigare. ska beställa från ett företag i New York som min moster i LA tipsat om och handlat från ett antal gånger. Den nya kameran ska vara en uppgradering från min förra 400D med kit objektiv.
har fotat en del genom åren men det var länge sedan man ägde något gediget.
Ska mestadels ägna mig åt sportfotografering i den lokala ishallen (ganska bra belysning) och på de närliggande fotbolls/tennis planerna. ska självklart även fotografera privata resor runt om i världen.

Jag har byggt ihop två paket med hjälp av en kompis men vill ha den avslutande domen från några andra. Min kompis tycker att 7d är bättre då den tål med och är snabbare. men jag tycker 60d då jag får budgett att köpa ett bättre objektiv. vill dock ha en snabb kamera så man hinner ta de där schysta skotten i krysset eller de stenhårda tacklingarna i sargkanten.

så vilket paket skulle ni välja?
(kom gärna med egna förslag på kameror/objektiv) budgeten max 3000$ (för tillfället)

7d paket: http://www.bhphotovideo.com/wl/4068012FAA

60d paket: http://www.bhphotovideo.com/wl/407136AB4B

Tack på förhand
 
Själv skulle jag välja 7D med 70-200 IS.

Men jag tror att om du huvudsakligen ska plåta hockey så har du nog mer nytta av ett bättre/snabbare kamerahus än av IS. Du kommer förmodligen att till största delen ha så korta slutartider att IS inte gör bilderna skarpare (även om det är väldigt bra att få en stabil sökarbild).

För övrigt så vill du definitivt ha större minneskort än 4 eller 8 GB. Iaf om du tänker plåta i raw-format.
 
Svårt val!
7D har bättre autofokus och snabbare seriebilds tagning som kommer till användning just vid sportfoto. Vilket gör detta till ett bättre köp för dina ändamål!

Däremot skulle jag titta lite på detta objektiv, och köpa istället för 70-200/4L ! --> http://www.bhphotovideo.com/c/product/689577-REG/Sigma_589101_70_200mm_f_2_8_EX_DG.html

Ett enligt många recensioner och tester prisvärt objektiv som har snabb och tyst autofokus samt skarp redan på full bländare 2.8!
Detta kommer ge dig ännu bättre förutsättningar till bättre skott då du kan använda snabbare slutartid! Skulle du känna att 200mm inte räcker så kan du köpa en 1.4x konverter som ger dig längre brännvidd utan att tappa för mycket ljus. Om jag inte minns fel så blir det 98-280/4.0 + cropfaktor 1.6 såklart :)

Jag själv har däremot en 60D och är mycket nöjd med vad den presterar! Men jag ska säga att jag inte har testat att fota mer än lite innebandy en gång, och detta med fast 50/1.8.... ! För mig så överlevde jag utan att ha 8b/s och ännu bättre autofokus som storebror 7D har, men är man inriktad på mest sportfoto så är 7D att föredra!

Har du kikat på Nikons D7000 något? Ligger i ungefär samma prisklass som 60D men har nog lite vassare autofokus och snabbare seriebilds tagning, har för mig att du kommer upp i 7b/s med batterigrepp, annars ligger den utan på 6b/s. Köper du denna så har du även råd med Sigma objektivet ;)

Vet inte om du blir klokare utav detta, men jag försökte skriva av mig på hur jag resonerat...

/ Jonatan
 
tack för intressanta svar.
hur stor påverkan har IS på slutbilden om man använder sig av monopod?
hört mycket om att det är överflödigt vid sportfotande då motivet ändå springer omkring en del.

Det där Sigma objektivet såg schyst ut (inte vit dock ;) )
färg på objektivet spelar ingen roll men priset gör. en 7d + det där objektivet gör att min budget överskrider en del, jag har inte så mycket svängrum. Men har även funderat på att skaffa ett mindre zoom objektiv (typ x-85) eller något som all-round. för att börja någonstans. då kanske man får ett bättre för mindre pris. kommer till en början fota ishockey, inte så mycket fotboll. Och ett 70-200mm är nog mycket att släpa på när man hänger med kompisar.

några förslag på sådana objektiv som håller sig i närheten av ett 70-200mm f/4 (no IS) +- 1-300$?
(50mm känns överflödigt i sådana fall)
 
hur stor påverkan har IS på slutbilden om man använder sig av monopod?
hört mycket om att det är överflödigt vid sportfotande då motivet ändå springer omkring en del.
Jag har iofs ingen större erfarenhet av att plåta hockey, men gissar att man måste använda slutartider nedåt 1/500 för att få vettiga resultat. Då gör IS inte mycket nytta (utöver att din sökarbild och den bild af-systemet ser är stabiliserat, förstås).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.