Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vilket huvud till stativ vid tungt & långt objektiv??

Produkter
(logga in för att koppla)

Ppettson

Aktiv medlem
Hej

Sitter och funderar på vilket slags huvud man bör ha vid t.ex. djur/fågerlfotografering med ett långt och tungt objektiv??

Ska fota med ett Sigma 50-500 objektiv och har förstått att man behöver lite större grejer då.

Har idag ett Giottos MH 5001 trevägeshuvud samt ett Manfrotto 488 RC2 kulhuvud.

Finns det något huvud ni kan rekommendera,har kikat på detta Manfrotto Kulled Hydrostatic 468MGRC3.

Tack på förhand för info/hjälp

//

Peter

Personligen så föredrar jag kulled, även till tunga saker. Existerar lite olka kulturer vad gäller detta. I amerika är det vanligare med kulled till långa telen än här i europa..

Jag känner att kulled ger den frihet jag behöver/önskar.

http://www.feisol.com/english/feisolen.htm
JAg hade kollat närmare på dessa.. accepterar dock inte arcakomponenter..

En annan men dyrare är ju arca swiss B1. Precisionsinstrument..

En annan som accepterar arcakomponenter är arcatech.

Burzynski är en kompromisslös kulled för den som vill ha bästa stabilitet, och som dessutom kan tänka sig att offra lite tekniska aspekter.

SJälv så tänker jag nog mest på antingen Burzynski och arca swiss B1G. Lutar åt Burzynski eftersom jag attraheras av enkla konstruktioner generellt.

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar